Prośba o podwyżkę – jak o niej rozmawiać z szefem?

Prośba o podwyżkę - jak o niej rozmawiać z szefem?

Agnieszka Ciecwierz

Agnieszka Ciećwierz, współzałożycielka firmy Sigmund Polska. Wspiera firmy w badaniu kompetencji i potencjału pracowników oraz kandydatów do pracy, jak i również w opracowywaniu procesów HR-owych- w tym układaniu procesów rekrutacyjnych, indywidualnych planów rozwoju pracowników, wdrażaniu oceny pracowniczej, badaniach satysfakcji i zaangażowania pracowników. Trener biznesu i wykładowca. Autorka licznych artykułów i książek, w tym ostatniej „Rekrutacja oparta na kompetencjach. Znajdź i rozwijaj idealnego pracownika”.

________________________________________________________________________________________________

Nowy rok to często pretekst do rozmowy na temat wzrostu naszej pensji. Tym bardziej, że w 2021 inflacja w Polsce przekroczyła 8% i była najwyższa od 21 lat. Wzrost cen odczuliśmy wszyscy, dlatego chętnie zarabialibyśmy więcej. Jak zatem rozmawiać z pracodawcą na temat podwyżki?

Kiedy prosić o podwyżkę?

Najlepszym momentem na rozmowę na temat podwyżki jest czas, kiedy firma ma stabilną sytuację finansową, czyli: podpisała nowy intratny kontrakt, zdobyła nowego kluczowego klienta, dostała dużą premię od centrali itp. Nie polecam udawania się na taka rozmowę wtedy, kiedy sytuacja firmy jest niepewna, np.: firma straciła właśnie kluczowego klienta, przegrała ważny przetarg, itp. Najlepiej byłoby, gdyby nowy klient czy nowy wygrany przetarg był Twoją zasługą – wtedy pracodawca jest bardziej chętny, aby przyznać Ci podwyżkę bez szczególnego jej argumentowania. Warto również poprosić o podwyżkę, gdy dostajesz dodatkowe obowiązki (np.: po odchodzącym koledze).

Umów się na rozmowę
Pamiętaj, że rozmowa na temat podwyżki nie może odbyć się w „przelocie” na korytarzu, czy też droga mailową. Powinna odbyć się twarzą w twarz po wcześniejszym umówieniu i podaniu tematu rozmowy, tak, aby również Twój pracodawca mógł się do niej przygotować.

Przygotuj się
Pamiętaj, żeby nie przychodzić na spotkanie nieprzygotowanym!

Zastanów się zatem:

  • jakie sukcesy odniosłeś w ostatnim czasie,
  • czy wywiązywałeś się z celów jakie na Ciebie nałożono,
  • czy podniosłeś ostatnio swoje kwalifikacje (ukończyłeś studia, szkolenie, itp.),
  • czy przyczyniłeś się do pozyskania nowego klienta/ projektu,
  • pomyśl także, jakie konkretne zyski przynosisz firmie- konkretne liczby zawsze dobrze działają na przełożonych,
  • sprawdź, ile zarabia się na podobnym stanowisku do Twojego.

Bądź opanowany
Rozmowa powinna odbywać się w spokojnym tonie. Nie unos się, nie denerwuj. Postaraj się podawać twarde argumenty i spokojnie czekaj na reakcję. Ponadto nie stosuj szantażu w stylu „jak nie dostanę podwyżki to odejdę” – nie jest to dobra droga do porozumienia z pracodawcą i może przynieść odwrotny skutek. Bądź zatem rzeczowy, odnoś się do przygotowanych argumentów i prowadź spokojny dialog.

Zobaczcie także: Przerwa w zatrudnieniu – co o niej myślą rekruterzy? Jak o niej mówić podczas rozmowy rekrutacyjnej?

Jak wysoka powinna być podwyżka w pracy?

Pamiętaj, że kwota podwyżki powinna wynosić 10-20% Twojej obecnej pensji. Oprócz pieniędzy możesz poprosić pracodawcę o dodatkowy benefit, np.: dodatkową opiekę medyczną dla członka rodziny, ubezpieczenie na życie, auto służbowe bądź zwrot kosztów produkcji. Czasami taka dodatkowa usługa może być dla Ciebie bardziej opłacalna, warto zatem zastanowić się również nad alternatywą dla podwyżki gotówkowej.

Jeśli jednak rozmowa nie przyniesie oczekiwanych skutków (czyli wymarzonej podwyżki), nie poddawaj się. Umów się z pracodawcą na ponowną rozmowę w określonym terminie oraz zapytaj, co mogłoby sprawić, abyś otrzymał konkretną kwotę podwyżki, która Cię satysfakcjonuje. Może będzie to sprzedaż na wskazanym poziomie, pozyskanie nowego projektu, a może zupełnie inne mierniki będą brane pod uwagę? Warto wiedzieć, co może wpłynąć na decyzję pracodawcy, umówić się na realizację konkretnego celu i wrócić do rozmowy w umówionym czasie.

________________________________________________________________________________________________

Źródło zdjęcia głównego: Unsplash@Amy Hirschi

RocketSpace.pl

RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.

Reklama pracy dla kierowcy

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze