Jak napisać CV sprzedawcy?
Macie doświadczenie w zawodzie handlowca, a teraz chcecie zmienić pracodawcę? Sprawdźcie, jak powinno wyglądać CV sprzedawcy, aby zainteresować rekrutera. Porad udziela nasza ekspertka, Paulina Płoska, HR & Recruitment Specialist.
Spis treści
Co jest ważne w CV sprzedawcy?
Warto zwrócić uwagę, aby CV przede wszystkim było czytelne i chronologicznie ułożone. Bardzo częstym błędem jest brak zaznaczonych konkretnych dat, które pozwalają na sprawdzenie, jak długo faktycznie kandydaci pracowali w poprzednich miejscach. Największą bolączką w CV handlowców jest też brak ujęcia zakresu zadań, tzn. brak informacji, co dokładnie na swoich stanowiskach robili, czyli np. czy stricte zdobywali klientów, czy zajmowali się ich utrzymaniem. Zarysowanie profilu, zakresu obowiązków jest bardzo istotne dla rekruterów, ponieważ często zadania handlowców ewoluują np. w typowo menagerskie.
Co wpisać w CV sprzedawcy?
Atutem jest wpisanie liczb, czyli np. procent realizacji projektów, pokazanie, na jakich wolumenach pracowaliśmy, albo ilu klientów pozyskaliśmy. To jest kluczowe dla rekruterów, ponieważ pokazuje, że jesteśmy nauczeni pracy na konkretnych targetach.
Ważne jest również wymienienie nagród, wyróżnień, które zostały nam przyznane w tej branży, ponieważ świadczy to o naszym rozwoju i sukcesach.
Jeśli posiadamy rekomendacje od byłego pracodawcy, je także warto zawrzeć, ponieważ pomoże to rekruterowi w weryfikacji naszych możliwości, a nam dodaje wiarygodności.
W CV warto dodać też linki. Brzmi dziwnie? Otóż handlowcy też bywają na eventach czy targach, gdzie zdobywają klientów – to również wartość dodana do CV – przy takim linku dopiszcie adnotację np. o tym, ilu klientów udało się wam zdobyć podczas tego wydarzenia.
Nasza ekspertka, Paulina Płoska zaznacza, że bardzo dobrze w CV sprzedawcy (i nie tylko) sprawdza się również link do profilu na LinkedIn, ale musicie pamiętać o tym, aby profil był wypełniony. Pusty profil nie stanowi żadnej wartości dodanej – warto mieć zdjęcie, opis zakresu swoich obowiązków, aby w sieci widnieć jako ekspert.
Trzeba też pamiętać, że LinkedIn jest lepiej wypozycjonowany niż Facebook czy Instagram. Zanim rekruterzy kogoś zaproszą na rozmowę, najpierw kandydata sprawdzają w social mediach. W momencie, kiedy najpierw w wyszukiwarce wyskakuje Facebook, to oczywiście rekruter wchodzi na to medium i różnie się to kończy, ponieważ tam faktycznie można znaleźć materiały, które niekoniecznie powinien zobaczyć przyszły pracodawca. LinkedIn niweluje więc ryzyko, że ktoś będzie szukał o nas informacji na prywatnych kontach.
W CV sprzedawcy warto też dodać informacje o swoim hobby, czymś co może zaciekawić rekrutera, ponieważ pokazuje to m.in. czy ktoś ma zacięcie, lubi wyzwania, rywalizację, czy rozwija swoje zainteresowania.
Jakie zdjęcie dodać do CV?
Paulina Płoska zaznacza, że na temat zdjęć w CV jest wiele teorii. Tak naprawdę na ten temat każdy rekruter może mieć swoje zdanie. Dlaczego jednak warto je dodawać?
- niektórzy rekruterzy są wzrokowcami, więc potem łatwiej kojarzą daną osobę z CV i segregują informacje o niej,
- handlowcy są osobami, które mają pracować z klientami, więc profesjonalny wizerunek też jest bardzo istotny dla rekrutera,
- zdjęcie też pokazuje, jak sprzedawca podchodzi do budowania swojego wizerunku. Jeśli więc nie posiadamy zdjęcia, na którym wyglądamy profesjonalnie, czasem lepiej go nie dodawać, niż umieścić selfie.
Błędy w CV, które zniechęcają rekrutera:
Znajdziemy je nie tylko w CV sprzedawcy. Błędy zdarzają się w CV osób rekrutujących na przeróżne stanowiska, jednak niezależnie od wszystkiego, nie powinny mieć one miejsca, aby nasza kandydatura nie została odrzucona. Oto, co najczęściej zraża rekrutera:
- CV niedostosowane do oferty pracy,
- błędy językowe,
- nieprofesjonalny adres mailowy,
- CV dłuższe niż 2 strony.
Co podkreśla nasza ekspertka, Paulina Płoska, nadal w CV bardzo często brakuje zgód RODO. Aktualnie razem z podstawą prawną możemy dodać w CV klauzulę brzmiącą:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
Przy okazji zachęcamy was także do zapoznania się z materiałem na temat tego, jak może przebiegać rozmowa kwalifikacyjna na stanowisko specjalisty ds. sprzedaży i przypominamy, że wiele ciekawych ofert nie tylko na stanowisko sprzedawcy czeka na was na Rocket Jobs.
Źródło zdjęcia głównego: Unsplash@João Ferrão
Komentarze