Wojna i koronawirus zmieniły branżę logistyczną. Jak logistyka zyskała na kryzysie?

Wojna i koronawirus zmieniły branżę logistyczną. Jak logistyka zyskała na kryzysie? fot. Unsplash@Adrian Sulyok

Branża logistyczna w XXI wieku musiała stawić czoła wielu zagrożeniom. Te są odczuwalne nie tylko dla właścicieli przedsiębiorstw, lecz także dla nas – konsumentów. Wskutek niepokojących zmian niektóre towary, np. drewno, okazują się niedostępne lub czas oczekiwania na ich transport wydłużył się. Zapewne pamiętacie okres, gdy nie można było też skorzystać z oferty zagranicznych sklepów, m.in. AliExpress. Świadomość istnienia problemu okazuje się niezwykle istotna z uwagi na utrudnienia w transporcie prowadzące do wzrostu kosztów dostawy. W tej kwestii nie bez znaczenia pozostaje również drożejące paliwo.

Przyczyn kryzysu ciągnącego się już od ponad dwóch lat jest wiele. Pierwsza z nich to ścisły lockdown, skutkujący zamknięciem granic. Druga – polityka „zero COVID” wprowadzona przez władze ChRL. Oprócz tego trzeba wspomnieć o wojnie toczącej się na Ukrainie i związanych z nią perturbacjach geopolitycznych. Istotne są również klęski żywiołowe, które w ostatnich latach coraz częściej występują. 

Jedną z branż, cierpiących w największym stopniu wskutek zmian, jest logistyka. Konsekwencje związane z kryzysem to między innymi przeniesienie działalności „do internetu”, a także wzrost czasu spędzanego w domu. Przyczyną takiego stanu rzeczy był przede wszystkim reżim sanitarny, który na wielu mieszkańcach Polski wymusił rozpowszechnienie zakupów online. Według badaczy, obecnie rynek handlu elektronicznego rośnie obecnie aż o 20 proc. każdego roku. W Niemczech już prawie 80 proc. obywateli robi zakupy przez internet.

Branża logistyczna – dzięki nowoczesnym rozwiązaniom takim jak technologia RFID oraz AIDC – mogła stosunkowo szybko stanąć na nogi. Niektóre jej obszary potrzebują jednak znacznie więcej czasu, aby wrócić do normalności lub dostosować się do obecnych zasad obecnie panujących na rynku. Czy firmy spedycyjne były przygotowane na drastyczne, bezprecedensowe zmiany? Czy pandemia to jedyny problem? 

Pandemia koronawirusa – jaki wpływ wywarła na branżę logistyczną?

Zmiany, które wywołała pandemia, odczuwalne są obecnie, mimo że pierwszy lockdown został wprowadzony w marcu 2020 roku. Jednym z największych wyzwań logistycznych w ten sytuacji są przerwane łańcuchy dostaw z rynków azjatyckich, między innymi z Chin. Problemy zapoczątkowało wprowadzenie strategii „zero COVID”, mającej na celu wyeliminowanie wirusa ze społeczeństwa. To w związku z nią w ChRL, po wystąpieniu ognisk koronawirusa, wciąż pojawiają się zatory spowodowane przestojami w fabrykach, brakiem wystarczającej liczby samochodów ciężarowych czy dostawców.

W 2022 roku pojawił się natomiast inny problem – wojna na Ukrainie. Wskutek ataków wojsk rosyjskich wiele firm działa jedynie w ograniczonym zakresie z uwagi na zerwane łańcuchy dostaw. Pojawiają się przeszkody uniemożliwiające przeprowadzanie transakcji oraz dostawy towarów do Polski. Ponadto wzrosły również ceny frachtu morskiego oraz benzyny, a zaczęło także brakować kontenerów wykorzystywanych w transporcie drogą morską. W związku z pandemią ich ceny od 2021 roku poszybowały w górę aż dziesięciokrotnie.

Warto wspomnieć również o upadku wielu firm z powodu wzrostu konkurencji, a także o konieczności inwestowania w e-commerce. Zmieniły się także przyzwyczajenia klientów, którzy to coraz częściej wykonują zakupy z domu.

Czy firmy logistyczne były przygotowane na zmiany?

Niestety, większość przedsiębiorstw nie była przygotowana na taki obrót spraw. Firmy w dobie kryzysu związanego z pandemią i wojną na Ukrainie stoją przed wieloma wyzwaniami, którym trudno sprostać. Nagłe zmiany potrzeb klientów, coraz większe rozmiary elektronicznych koszyków oraz wzrost konkurencji to tylko niektóre z nich. Z powodu konieczności przystosowania się do nowych warunków wiele działalności upadło lub zrezygnowało z prowadzenia sklepów stacjonarnych i przeniosło się do sieci.

Część zmian okazała się jednak korzystna. Przedsiębiorstwa bardziej skupiły się na kliencie, dzięki czemu zwiększyły się szanse na dotarcie do liczniejszej grupy niż wcześniej. Warto wspomnieć również o wyzwaniach, z jakimi mierzy się logistyk podczas pandemii. Musi on nie tylko dopilnować, aby przepływ produktów przebiegał płynnie, lecz także dostosować poszczególne etapy procesu (np. dostawę) do niedogodności.

Branża logistyczna – czy można ją odbudować w obie kryzysu?

Należy pamiętać, że dział logistyczny można odbudować niemal na każdym etapie prowadzenia działalności. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że rynek nieustannie się zmienia. Aby temu sprostać, warto postawić na elastyczność. Jeśli jesteście zwolennikami tradycyjnych metod i nie przepadacie za rozwiązaniami takimi jak: Digital Workplace, Business Intelligence czy rekrutacja zdalna, w dobie pandemii i kryzysu powinniście się przełamać, aby zwiększyć wydajność. 

Ponadto niezwykle pomocna może okazać się optymalizacja procesu dostaw. Warto zwiększyć liczbę opcji dostępnych na stronie internetowej, na przykład w celu umożliwienia klientom samodzielnego wyboru sposobu transportu. Przedsiębiorcy powinni również zastanowić się nad wprowadzeniem bezpiecznych odbiorów bez podpisu, transakcji bezgotówkowych, a także nad usunięciem płatności za pobraniem. Są też opcje dodatkowe, na przykład dowozy w weekend, które cieszą się niezwykłą popularnością i zainteresowaniem. Dzięki takim zabiegom logistyka firmy szybciej odbuduje się po kryzysie.

Logistyka – czy może zyskać na ciągnącym się kryzysie?

Raporty Transport Intelligence jasno wskazują, że w pewien sposób logistyka skorzystała na „kryzysie”. Stało się tak za sprawą wprowadzania i popularyzowania innowacyjnych narzędzi sektora e-commerce, takich jak e-paragony czy aplikacje do tworzenia sklepów online (np. Sky-shop.pl). Nowoczesna technologia, więcej zamówień w sklepach internetowych, a także bardzo duże koszyki doprowadziły do wzrostu wartości opisywanego rynku. Obserwowane od ponad 2 lat perturbacje są zatem nie tylko koniecznym do rozwiązania problemem, lecz również ważnym doświadczeniem dla logistyki.

Logistyka – gdzie szukać pracy w tej branży?

Na RocketJobs.pl startujemy z nową kategorią – logistyka. To właśnie tam możesz sprawdzić oferty pracy z branży logistycznej z podziałem na takie działy jak m. in. spedycja. Listę poszukiwanych specjalistów znajdziesz w zakładce Logistyka.

________________________________________________________________________________________________

Źródło zdjęcia głównego: Unsplash@Adrian Sulyok

RocketSpace.pl

RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.

Reklama pracy dla kierowcy

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze