To dzięki niemu twoje zakupy przychodzą na czas. Na czym polega marketing logistyczny?

To dzięki niemu twoje zakupy przychodzą na czas. Na czym polega marketing logistyczny? fot. Unsplash.com / Aaron Doucett

Jeśli myślisz, że twoje zakupy docierają na czas w magiczny sposób, musisz wiedzieć, że istnieje cały dział, który dba o twoje dobre samopoczucie. Jest nim tzw. marketing logistyczny. Ten ma za zadanie odpowiadać na oczekiwania klientów oraz dbać o ich satysfakcję z jakości świadczonych usług. Niezwykle istotna okazuje się również redukcja kosztów, w efekcie której przedsiębiorstwo więcej zarobi, nie tracąc przy tym zainteresowania konsumentów. W tym właśnie celu od lat stosuje się połączenie potencjału dwóch różnych dziedzin marketingu oraz logistyki, jaby jednocześnie wesprzeć markę i przyspieszyć przepływ produktów.

Czym jest marketing logistyczny?

Jeśli chcesz zrozumieć, czym jest marketing logistyczny, musisz najpierw przyswoić jego pierwsze, najważniejsze założenie. Opiera się ono na dążeniu do satysfakcji klienta poprzez usprawnienie procesów przepływu produktów i świadczenie usług jak najwyższej jakości. To jednak nie wszystko. W przypadku tej branży najważniejsza nie jest sprzedaż. Na piedestale stawia się bowiem jak najprzyjemniejsze doświadczenia zakupów. 

W tym przypadku logistyka ma na celu doprowadzenie do zyskania lojalności i zaufania konsumenta, natomiast marketing – do wypromowania marki oraz produktu. Oba te działy muszą jednak ze sobą współpracować, aby końcowy efekt był zadowalający.

Aby przybliżyć Ci ten proces, posłużymy się przykładem. Wyobraź sobie, że zamawiasz prezent na urodziny bliskiej Ci osoby, np. rodzica lub dziadka. Jednak wskutek nieprzewidzianych opóźnień przesyłka nie przychodzi na czas. Czujesz rozczarowanie i zawód, dlatego postanawiasz zrezygnować z usług sklepu. Tracisz zatem zarówno ty, jak i wybrana przez ciebie firma. Takim właśnie sytuacjom ma zapobiegać marketing logistyczny.

Marketing logistyczny to połączenie potencjałów dwóch dziedzin

Dział marketingu – niezależnie od tego, czy funkcjonuje w małej firmie, czy też w dużym przedsiębiorstwie – zwykle jest odpowiedzialny za zarządzanie reklamą, przygotowywanie strategii, planowanie promocji, przeprowadzanie różnego rodzaju badań i wyszukiwanie grup odbiorców. 

Dział logistyczny natomiast zajmuje się przede wszystkim kontrolą zapasów zgromadzonych w magazynach, zaopatrzeniem firmy w potrzebne narzędzia, planowaniem dostaw do klienta oraz przedsiębiorstwa, organizacją środków transportu oraz (niekiedy) obsługą klienta.

Połączenie tych dwóch działów pozwala na osiągnięcie skutecznej współpracy na rzecz wspólnej polityki działania firmy (w tym przede wszystkim obsługi konsumenta). Na etapie przedsprzedażowym takie działania mogą dotyczyć:

  • określenia terminów dostaw oraz informowania o nich klientów,
  • aktualizacji informacji dot. montażu, pakowania przesyłek (np. rozmiarów pudła, etykietowania, oznaczania produktów niebezpiecznych),
  • organizacji wszelkich kampanii, strategii i promocji reklamowych,
  • wyznaczania prognoz sprzedaży,
  • wyliczania rotacji zapasów składowanych w magazynie oraz ustalanie miejsc ich przechowywania po zmianie ilości.

Na etapie sprzedażowym działania marketingu logistycznego obejmują z kolei:

  • usprawnianie procesu dostaw, aby uniknąć błędów oraz skrócić czas oczekiwania – również na przesyłki z zagranicy,
  • wymienianie informacji pomiędzy działami, na przykład w sprawach związanych ze stanem magazynu, zapasami czy zmianami w oznaczeniach oraz etykietowaniu przesyłek,
  • informowanie klientów o etapie dostawy,
  • przygotowywanie zamówień,
  • ustalanie strategii transportu oraz realizowanie dostaw,
  • płynna współpraca i integracja dostaw w celu zapobiegania opóźnieniom.

Ostatnim etapem jest okres posprzedażowy (włączając w to również czas po dostarczeniu przesyłki). To wyjątkowo burzliwy etap z uwagi na zwroty towarów przez klientów lub wymiany na inne. Trzeba zatem zaplanować go odpowiednio wcześniej, aby uniknąć zamieszania związanego z brakami w zapasach oraz usterkami produktów. W takich sytuacjach mówi się jednak o logistyce odzysku, dbającej o sprawny i bezproblemowy przepływ wyrobów, a także informacji.

Tutaj również podam przykład, dzięki któremu zrozumiesz, jak ważny jest to proces. Tym razem wyobraź sobie inną sytuację: tydzień temu dotarły do Ciebie buty, o których marzyłeś od kilku miesięcy. Niestety, są o rozmiar za duże, dlatego musisz je zwrócić. Sklep przyjmuje reklamację, a Ty wysyłasz paczkę, po czym okazuje się, że ostatnia para obuwia z mniejszą wkładką właśnie wyjechała z magazynu transportem do innej osoby.

Jak działa marketing logistyczny?

W celu zapewnienia odpowiedniego poziomu obsługi klienta należy wdrożyć działania z zakresu marketingu logistycznego jeszcze przed rozpoczęciem przeprowadzania transakcji. Firma musi zatem przede wszystkim zrozumieć potrzeby swoich przyszłych klientów. Przykładowo: jeśli sprzedaje ubrania młodzieżowe, powinna przewidzieć, czego oczekuje pokolenie Z oraz rodzice, którzy również mogą zdecydować się na zakup starszemu dziecku bluzy lub spodni. W przypadku oferowania akcesoriów dla osób starszych, warto natomiast zastosować inne, prostsze i wygodniejsze rozwiązania, m. in. w związku z dostawą czy polityką zwrotów.

Skuteczny marketing logistyczny to zysk dla firmy

Wiele osób zastanawia się też, jak zwiększyć dochody JDG lub spółki. Podjęcie skutecznego marketingu logistycznego pomaga zbudować stabilny obraz marki, a także poprawić jakość świadczonych usług. Tym sposobem przedsiębiorstwo zdobywa przewagę nad konkurencją, a także poważanie klientów. To w każdym przypadku wiąże się ze zwiększonym zainteresowaniem ofertą firmy oraz wzrostem przychodów.

Branża logistyczna w połączeniu z narzędziami marketingowymi stanowi kluczowe zagadnienie dla rozwoju działalności, z której zyski mogą poszybować w górę nawet kilkukrotnie. Doskonałym przykładem jest Lidl, który dzięki wprowadzeniu dostaw do paczkomatów, skutecznie zyskał zainteresowanie konsumentów i mediów.

Logistyka – gdzie szukać pracy w tej branży?

Na RocketJobs.pl startujemy z nową kategorią – logistyka. To właśnie tam możesz sprawdzić oferty pracy z branży logistycznej z podziałem na takie działy jak m. in. spedycja. Listę poszukiwanych specjalistów znajdziesz w zakładce Logistyka.


Źródło zdjęcia: Unsplash@Aaron Doucett

RocketSpace.pl

RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.

Reklama pracy dla kierowcy

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze