Nauczyciel programowania – najbardziej poszukiwany zawód w 2025 roku [Kompletny przewodnik]

Co oznacza pojęcie headless e-commerce? Jaki wpływ ma na jakość usług świadczonych przez platformy sprzedażowe? Dziś poznacie informatyczne narzędzie przyszłości, które okrzyknięte zostało prawdziwym game changerem branży e-commerce.
Spis treści
Rynek sprzedaży internetowej od lat jest jednym z najprężniej rozwijających się na świecie. Tempo, jakie nawzajem narzuca sobie konkurencja jest tak duże, iż zmiany na platformach sprzedażowych muszą być wprowadzane błyskawicznie i z jak najmniejszym marginesem błędu. Aby pozostać w ścisłej czołówce tego wyścigu nie wystarczy bazować na rozwiązaniach, które sprawdzały się kilkanaście miesięcy temu. Headless e-commerce oferuje oddzielenie od siebie narzędzi budujących strony dedykowane sprzedaży internetowej. Zapewnia elastyczność i łatwość we wprowadzaniu zmian i aktualizacji na różnych płaszczyznach e-sklepu.
Aby w pełni zrozumieć innowacyjność podejścia headless e-commerce, należy poznać podstawy struktury każdej platformy sprzedażowej. Składa się ona z takich podstawowych elementów, jak front-end, back-end oraz baza danych. Pokrótce opiszemy każdy z nich:
W przypadku technologii headless e-commerce każda ze składowych, tj. front-end, back-end, jak i baza danych zostały od siebie oddzielone i stanową indywidualne byty. Prace nad jedną z nich nie pociągają konsekwencji dla funkcjonowania pozostałych. W klasycznym modelu, na którym od lat bazuje sprzedaż internetowa, wszystkie te warstwy są ze sobą zespolone, a ingerencja w jedną z nich powoduje oddziaływanie na pozostałe. Szczególnie daje się to odczuć w przypadku rozbudowanych witryn, w których skomplikowanych strukturach znajdują się dodatkowo moduły odpowiedzialne za ścieżkę sprzedaży obejmującą np. różne media społecznościowe. W headless e-commerce modyfikacje nie mogą negatywnie wpłynąć na prędkość funkcjonowania całej platformy ani spowodować jej tymczasowego wyłączenia, ponieważ dotyczą jedynie jednej z warstw budujących stronę.
Zobaczcie także: Co to jest voice – commerce? Dlaczego warto go wprowadzić w swojej firmie?
Headless e-commerce zyskuje popularność przede wszystkim ze względu na możliwości, jakie daje na polu dostosowywania platformy do błyskawicznie zachodzących na rynku zmian:
Brak połączeń pomiędzy poszczególnymi składowymi platformy sprzedażowej daje o wiele większe możliwości, jeśli chodzi o dodawanie nowych funkcjonalności, mających zwiększyć atrakcyjność e-sklepu i rozszerzyć jego zasięg. Jak mówi Artur Przeradowski, specjalista z branży e-commerce:
Do najważniejszych zalet technologii headless należy przede wszystkim elastyczność, pozwalająca na szybszą i łatwiejszą integrację z zewnętrznymi rozwiązaniami. Przekłada się to także na możliwość związaną z wdrożeniem strategii omnichannel – budowania nowych kanałów sprzedaży i dotarcia do większej liczby odbiorców. Trzecim i według mnie najważniejszym plusem jest personalizacja i budowanie customer experience na najwyższym poziomie. Obejmuje to między innymi dodawanie nowych funkcjonalności, takich jak promocje skierowane do klienta na podstawie historii wcześniejszych zakupów, spersonalizowane rekomendacje, kupony zniżkowe.
W obecnych czasach sprzedaż internetowa to już nie tylko jedna strona www, której baza danych obejmuje opisy i ceny produktów. Dziś są to dodatki na smartphona, spersonalizowane reklamy, oferty wyświetlane na smartwatchach – w każdym z tych przypadków mamy do czynienia z innym formatem.
W przypadku headless commerce do warstwy back-endowej trafia o wiele mniej zapytań, o jest konsekwencją rozdzielenia funkcji wykonywania skryptów i kalkulacji. W rezultacie platforma sprzedażowa działa szybciej, a dodatkowe funkcje nie obciążają bezsensownie bazy danych.
Projektowanie platformy sprzedażowej w technologii headless e-commerce nie wymaga trzymania się jednego języka ani szkieletu do stworzenia sklepu online ani poszczególnych aplikacji.
Przeczytajcie, co do powiedzenia na temat nowoczesnego modelu headless e-commerce ma do powiedzenia ekspert branży:
Rynek e-commerce i rozwiązania z nim związane ewoluują w dynamicznym tempie. Globalne marki poszukują nowych rozwiązań, które pozwolą na optymalizację platform sprzedażowych i maksymalizację zysków związanych z ogromnym wzrostem w całej branży. Wygranym jest ten, który potrafi wprowadzać zmiany w szybkim tempie i jednocześnie w wielu kanałach (strona internetowa, aplikacja, system POS, aplikacja na smartwatch etc.). Obecnie pomaga w tym technologia headless e-commerce, która pozwala na oddzielenie warstwy front-endowej od back-endowej. Zwrot z inwestycji w technologię headless e-commerce jest zauważalny w dłuższej perspektywie czasu. Wdrożenie powinno skutkować dotarciem do nowych klientów przy jednoczesnym budowaniu bazy lojalnych odbiorców. Artur Przeradowski – ekspert branży eCommerce.
Headless e-commerce znajdzie zastosowanie wszędzie tam, gdzie klasyczny model budowy platformy sprzedażowej wymaga modyfikacji i aktualizacji na szeroką skalę. Strony, które wymagają działania na różnych urządzeniach i technologiach, dzięki rozdzieleniu front-endu i back-endu, będą w stanie funkcjonować w sposób elastyczny i szybki. Kluczem do sukcesu na rynku wirtualnej sprzedaży jest utrzymanie wysokiego tempa zmian i atrakcyjnej, wciąż rozbudowywanej oferty – właśnie taki profil działania można osiągnąć przy wykorzystaniu narzędzia przyszłości, jakim jest niewątpliwie headless e-commerce.
________________________________________________________________________________________________
Źródło zdjęcia głównego: Unsplash@Zyro
RocketSpace.pl
RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.
Komentarze