Co wyróżnia polskiego e-konsumenta na tle Europy?

Co wyróżnia polskiego e-konsumenta na tle Europy?

Statista podaje, że w tym roku liczba e-konsumentów na świecie sięgnie 2,14 miliarda. Każdy e-konsument jest jednak inny, a globalny e-handel nie jest monolitem i każdy lokalny rynek ma swoją specyfikę. Przyjrzyjmy się, czym wyróżnia się Polska.

W Europie Wschodniej i Centralnej (czyli również w Polsce) e-commerce rozwija się inaczej niż na Zachodzie. Według ekspertów PostNord, spółki dostarczającej rozwiązania logistyczne dla krajów nordyckich, duży wpływ na technologię mają uwarunkowania historyczne. Internet w krajach dawnego Bloku Wschodniego pojawił się na początku lat 90., kiedy upadła Żelazna Kurtyna. W tym czasie na Zachodzie był już relatywnie powszechny. Zatem e-commerce rozwinął się tam znacznie wcześniej i obecnie jest stabilną i dojrzałą branżą.

Natomiast w Polsce względnie od niedawna mamy do czynienia z gwałtownym, przyspieszonym wzrostem e-handlu. I tak też – jako młody i dynamicznie nadrabiający straty do Zachodu – jest też postrzegany nasz kraj.

W 2016 roku 58,3% internautów na świecie dokonało choć jednorazowo zakupu online. W 2020 roku ta penetracja przekroczyła 65%. Na tym tle Europa wciąż się wyróżnia. W większości krajów Europy Zachodniej aż 90% internautów zasługuje na miano internetowych konsumentów. W Polsce jest ich nieznacznie mniej – 83%. Na uwagę zasługują w tym kontekście wydatki per capita na zakupy online w Europie. W 2020 r. brytyjscy konsumenci wydali online per capita najwięcej, bo aż 1020 euro. Polscy konsumenci “jedynie” 456 euro per capita.

zakupy w internecie

Każdy jest inny

Co kraj, to obyczaj – również w przypadku e-zakupów. Dlatego w różnych regionach Europy klienci mają odmienne zwyczaje zakupowe związane z zaufaniem do form reklamy, podejściem do zwrotów czy preferowanymi formami płatności. Widać to chociażby na przykładzie zakupów ubrań i butów. 

Niemcy znani są z częstych zwrotów. Dotyczy to zwłaszcza butów i ubrań. Magazyn Fashion United, w swojej analizie zwyczajów zakupowych Niemców, doszedł do wniosku, że nasi zachodni sąsiedzi  podejmują decyzję o zakupie dopiero trzymając towar w ręku. Z wyjątkowo korzystnej polityki zwrotów zasłynął m.in. berliński sklep Zalando. W związku ze zbyt dużą liczbą towarów zwracanych bez uzasadnienia, w 2019 r. wprowadził ciekawy sposób na ich ograniczenie: na ubraniach pojawiły się znacznie powiększone metki, których nie wolno oderwać, jeśli odesłane towary mają zostać przyjęte z powrotem. Innym wyróżnikiem naszych sąsiadów jest preferowana forma płatności – przelewy bankowe. 

Rumunia jest przykładem z drugiego bieguna. Jak podaje Eurostat, 85% Rumunów skorzystało z internetu choć raz na przestrzeni zeszłego roku, ale zaledwie 45% z nich kupiło coś w internecie. Tamtejsi klienci chętnie korzystają z porównywarek cen. Są bardzo ostrożni – kluczową rolę odgrywają opinie innych klientów. Według badania rumuńskiej firmy iSense Solutions, kieruje się nimi aż 73% osób.

Polski koloryt 

Polski rynek jest jednym z największych i najprężniej rozwijających się w regionie. Według PwC jego wartość brutto w 2026 roku sięgnie 162 mld zł. Na tle innych krajów wyróżnia nas przede wszystkim zainteresowanie lokalnymi rozwiązaniami: np. najchętniej wybieraną formą płatności jest nasz rodzimy Blik. Wciąż też licznie, choć – jak wynika z badania Blue Media coraz rzadziej – korzystamy z płatności przy odbiorze, podczas gdy na Zachodzie dominuje płacenie kartą. 

formy płatności online

Upodobanie do lokalności przejawia się także w oszałamiającej popularności Allegro. W innych krajach dominują globalni giganci, jak Amazon czy eBay. Raport Gemiusa “Rynek e-commerce 2020” pokazuje, że Allegro jest zdecydowanym liderem w niemal każdej kategorii zakupowej. Globalne platformy przyciągają znacznie mniej polskich klientów.

Najchętniej wybieranym przez nas sposobem odbioru zakupów są paczkomaty, które w krótkim czasie stały się w naszym kraju prawdziwym fenomenem obecnie jest ich aż 13 tysięcy. W krajach zachodnich preferowaną formą jest dostawa do domu.

Polacy przywiązują dużą wagę do ceny i bezpieczeństwa zakupów. Nie odbiegamy pod tym względem od innych krajów europejskich, z którymi łączy nas też upodobanie do kupowania butów i ubrań. Najchętniej wybieramy produkty rodzimych marek.

Każdy podmiot planujący ekspansję e-biznesu na zagraniczne rynki, powinien dokładnie przeanalizować preferencje i zwyczaje zakupowe mieszkańców danego kraju. To, co sprawdza się u nas, niekoniecznie będzie działać gdzie indziej. O powodzeniu ekspansji może zadecydować różnica tylko w jednym wymiarze chociażby brak wśród metod płatności jednej, preferowanej przez mieszkańców danego kraju czy też brak certyfikatu bezpieczeństwa.


Autorem tekstu jest Robert Stolarczyk, prezes zarządu PromoTraffic.

PromoTraffic to agencja digitalowa, wyspecjalizowana w SEO/PPC dla branży e-commerce, która pomaga zwiększać przychody sklepów internetowych. Agencja wspiera działania marketingowe także w obszarach social media, content marketingu czy marketing automation. Ponad 50-osobowy zespół ekspertów e-commerce obsługuje szybko rosnące marki polskiej branży e-handlu, a efekty pracy agencji znajdują uznanie w postaci licznych nagród w krajowych i międzynarodowych konkursach branżowych, m.in. European Search Awards.

Źródło grafiki ilustrującej wpis: Unsplash

Więcej tekstów w tematyce e-commerce tutaj.

📢 Zapraszamy także do naszych grup:
NOWA! Praca: Project Manager, Product Owner  https://bit.ly/2Whg3QN
 Social Media Jobs  https://bit.ly/2GB5MXs
 Advertising/PR Jobs  https://bit.ly/1Puw3z5
 Marketing – Pierwsza Praca  https://bit.ly/2F6uQU3
 Rocket Jobs > 10K  https://bit.ly/2AkLuMn
 Sprzedaż cała Polska  https://bit.ly/2RMpMIG
 Design cała Polska  https://bit.ly/2JOIkFI
 Marketing, e-commerce, SEO/SEM  http://bit.ly/32uFhsq
 Rocket Community  https://bit.ly/2PQofkI

🚀 na nasz fanpage:
https://www.facebook.com/RocketJobsPolska

💪 na naszego LinkedIna:
 https://www.linkedin.com/company/rocket-jobs

😎 oraz na naszego Instagrama:
 https://www.instagram.com/rocketjobspolska

RocketSpace.pl

RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.

Reklama pracy dla kierowcy

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze