Co z tym 2020?
Czyżby kolejne podsumowanie tego nieszczęsnego roku, i to na dodatek spóźnione? 😉 No cóż, jak to w Rockecie – postanowiliśmy „ugryźć temat” nieco inaczej…
Poprosiliśmy kilka zaprzyjaźnionych z nami osób z branży o parę słów na temat minionego roku. Jak to wszystko wyglądało w firmach, w których pracują? Co się zmieniło? Co nas wkurzało? Na co zaczęliśmy kłaść większy nacisk? Czego się nauczyliśmy? Oto wypowiedzi Ekspertów!
Angelika Dąbek, Head of Content w Agencji Niebieski Lis
Jak w pamięci marketerów zapisze się 2020 rok? W rzeczywistości godnej najlepszych memów (brawo Make Life Harder, brawo Rocket Jobs ;)) dało się zauważyć co najmniej kilka wiodących trendów:
Po pierwsze: boom na e-commerce. Kto do tej pory nie był przekonany do sprzedaży w przestrzeni online musiał zmienić zdanie; kto już w niej działał – prawdopodobnie jeszcze więcej czasu poświęcił na rozwój sklepu internetowego i jego marketingu. Doskonale zoptymalizowany pod kątem UX sklep stał się koniecznością.
Co za tym idzie – jeszcze bardziej na znaczeniu zyskały standardy obsługi i komunikacji z klientem w online. Przekonanie zainteresowanej kobiety do zakupu czy też pomoc w wyborze – te wszystkie aspekty przeniosły się do sieci, również w branżach, w których dotąd nie było na to w ogóle miejsca (sprzedaż nieruchomości z pomocą wirtualnego spaceru online? proszę bardzo!).
Po drugie: jeszcze ważniejsza stała się autentyczna komunikacja, działania mające na celu określone pozycjonowanie marki, budowanie zaufania. Obostrzenia związane z pandemią stały się swego rodzaju sprawdzianem dla marek – czy wzbudzają one na tyle dobre (lub jakiekolwiek) emocje wśród swoich klientów, że Ci będą pamiętać o nich w czasie zamknięcia? Wiele brandów mocniej skoncentrowało się na opowiadaniu o swoich wyróżnikach i wartościach. Pojawiły się migawki z życia zespołu, liczne transmisje live, więcej marek zaczęło zapraszać odbiorców do współtworzenia komunikacji oraz oferty.
Po trzecie: elastyczność. W Niebieskim Lisie start pierwszego lockdownu upłynął na ekspresowych i zmianach w planach działań niemal każdej marki, którą wspieramy w codziennych działaniach. W dalszym ciągu skuteczna komunikacja to ta oparta na świadomym planowaniu i przemyślanej strategii, jednak w 2020 roku kluczowe czynniki stanowiły również otwartość i gotowość do wdrażania szybkich zmian.
Czy rok 2021 przyniesie zmiany w digital marketingu marek? Moim zdaniem będzie raczej kontynuacją, a nawet pogłębieniem wyżej wymienionych tendencji.
Aleksandra Batycka, Właścicielka agencji One Man Orchestra
Rok 2020 zaskoczył prawdopodobnie nawet jasnowidzów. Ogrom trudności, które przyniósł, wywołał lawinę zmian w większości branż. Również w mediach społecznościowych pojawiło się sporo nowych tendencji, które być może nigdy nie miałyby miejsca bez pandemii.
Po tym, jak w marcu został wprowadzony globalny lockdown, zaczęliśmy częściej korzystać z social mediów, które poniekąd musiały zastąpić nam spotkania na żywo. Według portalu Datareportal, podczas pandemii spędzaliśmy o 43% więcej czasu na tych platformach, niż w ubiegłym roku.
Koronawirus i wiążący się z nim lęk sprawiły, że zaczęliśmy szukać w Internecie pocieszenia oraz odskoczni. Komunikacja marek w mediach społecznościowych doskonale to odzwierciedla – pojawiało się coraz więcej “miękkich” treści, które wyrażały nadzieję i solidarność. Firmy zaczęły na swoich kontach LinkedIn pokazywać pracowników na home office, którzy bawią się z dziećmi, albo pracują z kotem na kolanach. Profesjonalny content zyskał bardziej ludzką twarz, wskazując na to, że “wszyscy jesteśmy w tym razem”.
Pozytywnym efektem pandemii jest również wzrost akcji CSR, które w tym roku nabrały niespotykanej dotąd skali. Przykładami z rodzimego rynku są zapoczątkowana przez artystów #Hot16Challenge, mająca na celu wsparcie finansowo służby zdrowia, lub całkiem świeża akcja #HotGastroChallenge, w której firmy stawiały sobie nawzajem za wyzwanie zamawianie posiłków dla pracowników z lokalnych restauracji.
Myślę, że w kontekście komunikacji marek w mediach społecznościowych, rok 2020 przyniósł wiele pozytywnych zmian. Organizacje zbliżyły się do swoich odbiorców, ukazując im mniej oficjalne, a bardziej ludzkie oblicze. Jednocześnie w sieci pojawiło się wiele ruchów, wspierających tych, którzy zostali szczególnie dotknięci pandemią.
Mam nadzieję, że ta tendencja utrzyma się również wtedy, gdy świat wróci to tzw. Normy.
Anita Kijanka, CEO w Come Creations Group
Ciągle słyszymy, że rok 2020 był rokiem trudnym, wymagającym i dla wielu z nas taki właśnie był. Ja inaczej na niego patrzę. W Come Creations Group ten rok był testem naszej kreatywności, elastyczności i umiejętności szybkiego uczenia się.
Ogłoszona pandemia i pierwszy lockdown w marcu sprawił, że wiele planów musieliśmy zmienić. Nauczyć się pracować w rozproszonym zespole i tak też planować oraz realizować projekty. To czas, kiedy przeszliśmy na online’owe prowadzenie wielu rzeczy, których dotychczas nie organizowaliśmy wcale lub na taką skalę. Wirtualne konferencje prasowe, warsztaty strategiczne, webinary – wszystko to wymagało dodatkowej wiedzy i kompetencji. 2020 to był czas testowania rozwiązań technologicznych zarówno do streamingu, komunikacji, jak i zarządzania projektami. I mam poczucie, że dobrze ten czas wykorzystaliśmy, choć wiem, że w branży nowych technologii nie ma czegoś takiego jak stabilizacja!
Dużo pracy kosztowała nas raport Strong Leaders Creator in IT. Dwukrotnie przesuwaliśmy termin zgłoszeń, odwołaliśmy galę. Premiera raportu miała charakter trzech webinarów zamiast jednego dużego wydarzenia. Mimo to jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów, bo stworzyliśmy pozytywny poradnik, w jaki sposób przedsiębiorstwa mogą wspierać kobiety w rozwoju.
2020 to ogromny rozwój online’owych projektów, kursów, materiałów edukacyjnych szukania sposobu na zaistnienie w sieci. W przypadku naszych klientów sprawdził się wysokiej jakości content. W nadmiarze treści, jaki mamy, głównie to on pomaga przebić się w uwadze innych. Mnie podobały się także różnego rodzaju wyzwania, które przywiązywały ich uczestników z markami.
Pandemia sprawiła, że wydarzenia, które organizowaliśmy czy też uczestniczyliśmy sami lub nasi klienci, nie odbyły się. To chyba w zakresie naszej pracy jedna z gorszych jej konsekwencji. Osobiście bardzo mi ich brakuje i wyczekuję możliwości spotkań, rozmów i całego klimatu towarzyszącemu eventom.
Mateusz Widera, E-commerce & B2B Marketing Consultant w Casbeg
Wydaje się, że w 2020 firmy większą uwagę przywiązywały do idei hire slow, fire fast. Objawia się to poświęceniem większej ilości czasu na odpowiednią weryfikację kandydatów i znalezienie idealnego kandydata (w Casbeg zaobserwowaliśmy zwiększoną liczbę zapytań o wsparcie w rekrutacji marketerów i handlowców) oraz na nie przeciąganiu w nieskończoność decyzji o zwolnieniu osób, które do tej pory nie spełniały naszych oczekiwań. Ze względu na pandemię firmy dokładniej oglądają każdą wydaną złotówkę i nie mogą sobie pozwolić na błędy rekrutacyjne, a to z kolei prowadzi do lepszych decyzji personalnych.
Z perspektywy rekrutera marketingowców zauważyłem również w ostatnich miesiącach trend spadkowy liczby… jakościowych aplikacji. W dobie pandemii nie jesteśmy skłonni na zmianę pracy i wolimy dłużej pozostać w bezpiecznej przystani, nawet jeśli jest to rudera na końcu świata, aniżeli wypływać na nieznane wody. Ci jednak, którzy są sprawdzonymi specjalistami i popłyną z wiatrem, mogą mieć ułatwione zadanie w szukaniu wymarzonej przystani i o wakat będą konkurować z mniejszą liczbą kandydatów. A patrząc na dostępne ogłoszenia na rynku – walczyć nadal jest o co 🙂
Klaudia Chmielewska, Head of Social Media w Beeffective
2020 rok zaskoczył nas wszystkich. Trzeba było odnaleźć się w nowej sytuacji i dopasować działania do trudnych okoliczności. Szybko wzięliśmy sprawy w swoje ręce i przygotowaliśmy nowe rozwiązania, które wdrożyliśmy tak wewnętrznie, jak i dla naszych Klientów.
W pierwszym kwartale skupiliśmy się na weryfikacji wcześniej zaplanowanych działań, a w kolejnych miesiącach proponowaliśmy naszym Klientom rozwiązania dopasowane do aktualnej sytuacji (audyty modelu biznesowego, planowanie komunikacji, wejście na nowe platformy, start działań w kanale internetowym). Na czas pierwszego lockdownu przeszliśmy w tryb home office”. Dla Beeffective digital jest naturalnym środowiskiem, więc sprawnie dopasowaliśmy styl pracy zdalnej do nowej rzeczywistości. To z kolei przyniosło większe zainteresowanie naszymi usługami. Firmy, niejako zmuszone do tego, by również przejść do świata online, chętnie korzystały z naszego doświadczenia. Wzrost liczby Klientów przełożył się na powiększenie naszego zespołu!
Podczas pandemii konsumpcja Internetu, w tym mediów społecznościowych, znacznie wzrosła. Ubiegły rok był więc idealnym momentem na wykorzystanie swoich kanałów do budowania społeczności. W naszym cyklu eksperckim #samnektar dzieliliśmy się wiedzą na temat zarządzania komunikacją w kryzysie i optymalizacją budżetów reklamowych.
Przykładowe InstaStories dla marki BIG STAR SHOES
Na profilach naszych Klientów dobrze sprawdzały się transmisje live, wirtualne szkolenia, kreatywne materiały video czy zwiększanie aktywności w grupach. Wykorzystywaliśmy również mocny trend związany z dzieleniem się wiedzą i inspirowaniem fanów. Komunikacja poradnikowa, którą realizowaliśmy dla naszych Klientów, spotkała się z zainteresowaniem i uznaniem odbiorców.
Przykładowe posty dla marki AVIKO HoReCa
Link do posta1: https://www.facebook.com/avikohorecapolska/photos/525753038073250
Link do posta2: https://www.facebook.com/avikohorecapolska/photos/522275691754318
Przykładowe InstaStories dla marki AVIKO HoReCa
W 2020 r. wiele marek postawiło też na content efemeryczny i poprzez Relacje oraz InstaStories dzieliło się ze swoimi fanami ,,życiem od kuchni’’. Pokazanie twarzy marki podczas pandemii było dobrym rozwiązaniem. Takie działania nie tylko ocieplają wizerunek brandu, ale finalnie pomagają również zwiększać sprzedaż.
Przykładowe InstaStories dla marki Lightbox
Beeffective w liczbach w 2020 r.
W kolejnym roku nie zwalniamy tempa! Już w pierwszym kwartale 2021 r. startujemy z projektami dla dużych graczy na rynku.
Antonina Grzelak, PR & Business Manager w Notinote Sp. z o.o.
Jako startup opierający swój model biznesowy głównie na sprzedaży detalicznej i współpracy z partnerami handlowymi, nie uniknęliśmy covidowych zawirowań. 12 marca 2020 roku, w dniu wprowadzenia lockdownu, zanotowaliśmy sprzedaż równą… 0. Rynek zamarł.
Na szczęście na krótko. Już miesiąc później sprzedaż zaczęła wracać do normy, a my odetchnęliśmy z ulgą. Ostatecznie udało nam się nie tylko utrzymać sprzedaż na przyzwoitym poziomie, ale również osiągnąć kilka znaczących sukcesów, m. in. wyróżnienie w prestiżowym konkursie Rzeczpospolitej: Orzeł Innowacji, wprowadzenie na rynek nowego urządzenia: notiOne GPS oraz wdrożenie systemu notiLocate zabezpieczającego wózki sklepowe przed kradzieżą, do globalnej sieci sklepów. Jedyne obszary, w których faktycznie zanotowaliśmy spadki, to mniejsza liczba brandowanych lokalizatorów notiOne, zamawianych zwykle przez inne marki w charakterze gadżetu reklamowego, oraz mniejsza ilość zamówień od partnerów prowadzących sprzedaż stacjonarną.
Jak udało nam się pozostać na fali? Pracą zespołową. Wyciągnęliśmy wszystkie ręce na pokład, zdwoiliśmy działania marketingowe, nie baliśmy się podejmować nowych wyzwań i pomysłów, odkryliśmy siłę live’ów. Nadspodziewanie gładko udało nam się przejść na pracę zdalną, choć było to dla nas wszystkich dodatkowe wyzwanie – szczególnie pod kątem pracy kreatywnej, która „nakręca się” poprzez bezpośrednie integracje, burze mózgów, czy nawet zwykłe rozmowy przy kawie w firmowej kuchni. Szczęście w nieszczęściu – ilość wyzwań i nowych projektów nie pozwoliła nam na jakiekolwiek rozprężenie czy spadek energii. Po prostu musieliśmy się maksymalnie spiąć. To nie był łatwy rok, ale jak wszystko, co w życiu niełatwe, traktujemy go jako bezcenne doświadczenie.
Karolina Kawulka, SEM Specialist w DevaGroup
Rok 2020 szczęśliwie dobiegł końca. Przyniósł nam wiele niespodzianek i nieoczekiwanych wydarzeń. Zmienił on nasze codzienne życie, w tym nasze zachowania jako konsumentów. Mijający rok to zwiększone działania użytkowników w sieci, a co za tym idzie różnych biznesów. 2020 możemy określić mianem roku e-commerce. Ze względu na panującą sytuację, przedsiębiorcy musieli wzmocnić swoje działania w sieci lub dopiero je rozpocząć. Wielu z nich zapewne pozostanie w sferze handlu online, a pandemia tylko przyspieszyła ich decyzję. Co jeszcze wydarzyło się w analityce oraz płatnych kampaniach?
W analityce najważniejszym wydarzeniem było wprowadzenie w październiku nowej odsłony – Google Analytics 4, która zdecydowanie różni się od swojego poprzednika Universal Analytics. Wszyscy, którzy w swojej pracy zajmują się analityką, w nadchodzącym czasie będą mieli dużo pracy ze wdrożeniem nowego rozwiązania. Rok 2020 to zmiana również Google Tag Managera – trybu podglądu oraz debugowania. Ci, którzy na co dzień pracują z GTM, mogli się już przyzwyczaić do nowości. Na tych, którzy dawno nie zaglądali do panelu, czeka niespodzianka.
2020 to postępująca automatyzacja działań, szczególnie warto zwrócić uwagę na inteligentne kampanie zakupowe, które osiągają bardzo dobre wyniki na kontach Google Ads. Do tego typu kampanii przekonuje się coraz więcej reklamodawców. Chętnie wykorzystują je w swojej strategii reklamowej, pomimo ograniczonych możliwości optymalizacyjnych. Na koncie w panelu Google Ads czeka nas również kilka nowości, chociaż nie są tak duże, jak te dotyczące analityki. Między innymi znajdziemy nowe typy kampanii, które dostępne są już na wszystkich kontach – kampanie Discovery czy kampanie lokalne.
Klaudia Hadała, SEO Specialist w DevaGroup
Uważam, że rok 2020 jest historycznym dla wszystkich branż związanych w jakiś sposób z internetowymi rozwiązaniami. Mogliśmy zauważyć ogromny rozwój kreatywności i elastyczności wielu przedsiębiorstw. Firmy, które do tej pory nie inwestowały znacznych środków w rozwój swoich kanałów internetowych dziś zmieniają swoje strategie marketingowe, ale również logistyczne. Niestety nie sposób nie zauważyć dużego zahamowania w rozwoju firm związanych z rozrywką, turystyką czy gastronomią. Ten rok jest przełomowy pod kątem otwartości na nowe rozwiązania, co jest szczególnie doceniane w SEO. Zdecydowanie zwiększyła się w tym roku liczba konkurencji w wynikach wyszukiwania. Co za tym idzie, musimy jeszcze mocniej pracować nad odpowiednią optymalizacją stron i strategią związaną z działaniami offsite. Specjaliści SEO (jak co roku) spotkali się z nowymi aktualizacjami od Google – szczególnie w aspekcie atrybutu rel=”nofollow”, wyników Direct Answer i Google Shopping. Wdrożone zostały również nowe funkcjonalności do narzędzi analitycznych Google – zmiany w Google Search Console i nowa wersja Google Analytics. Nie zabrakło jak co roku przetasowań w wynikach wyszukiwania, ale pojawiły się również problemy po stronie Google m.in. problemy w indeksacją, linkami kanonicznymi czy wizytówkami Google Moja Firma.
Beata Piesio, Head of Human Relations w w Agencji Whites
Z perspektywy biznesowej największym wyzwaniem od początku pandemii było przemodelowanie współpracy z klientami, aby w tym trudnym okresie wiedzieli i doświadczyli, że jesteśmy partnerem na którego mogą liczyć w każdej sytuacji. Z perspektywy HR do największych wyzwań należało:
- zadbanie o dobrostan pracowników, utrzymanie motywacji i zaangażowania w pracy online,
- zadbanie o utrzymanie i rozwój naszej kultury organizacji oraz budowania relacji online nowych osób z zespołem,
- rekrutacja osób z właściwymi kompetencjami (założenia rozwoju organizacji),
- przygotowanie i wdrożenie onboardingu online, który nie tylko pozwoli nowym osobom sprawnie wejść w rolę i zadania, ale umożliwi budowanie relacji z zespołem i poczucie naszej kultury organizacyjnej i naszych wartości (więcej informacji tutaj).
Miniony rok był sprawdzianem przywództwa i wartości Whites. Naszym celem było okazanie wsparcia oraz zapewnienie poczucia bezpieczeństwa zarówno klientom, jak i naszym pracownikom. Dzięki naszej kulturze organizacyjnej o wiele łatwiej stawić czoła pojawiającym się trudnościom. Sukcesem na pewno możemy określić odważne decyzje i szybkie reakcje na zmieniające się warunki pandemiczne, gospodarcze i społeczne. Cały nasz zespół błyskawicznie przeszedł na pracę zdalną i zaadoptował się do nowych warunków w 2-3 dni. Transparentna komunikacja, informowanie o wynikach i zachowanie wynagrodzeń na niezmienionym poziomie dało poczucie bezpieczeństwa i jeszcze większej mobilizacji i zaangażowania w pracę. Umożliwiło to dalszy rozwój, dzięki czemu udało się nam zrealizować zakładany cel sprzed pandemii oraz powiększyć zespół do 100 osób.
Agnieszka Broniewicz, HR Specialist w Agencji Whites
Co zasługuje na uwagę to to, że czas pandemii i pracy zdalnej poszerzył nam horyzonty oraz możliwości poszukiwania kandydatów. W kwietniu w ramach jednego z naszych zagranicznych projektów nawiązaliśmy współpracę z osobami z Rumunii, Węgier i Niemiec, które wspierają nas na tych rynkach.
Miniony rok to również nowy wymiar partnerstwa z portalami z ofertami pracy. Pandemia mocno wpłynęła na rynek pracy, co zdecydowanie można było zauważyć w branży IT. Był to czas, kiedy o wiele łatwiej można było pozyskać pracowników ze specjalistycznymi i unikatowymi kompetencjami. Portale były również otwarte na zwiększone promowanie ofert juniorskich i stażowych.
Podsumowując, czas pandemii był zdecydowanie okresem pełnym wyzwań, ale również nowych możliwości. Ostatnie miesiące pokazały, jak duże znaczenie miały wartości oraz relacje i jak zaowocowały w partnerstwie i zaangażowaniu.
Magdalena Kulpa, Marketing Leader w X-Coding IT Studio
Rok 2020 był łagodnie mówiąc, pełen niespodzianek. Większość planów, które mieliśmy ambicję zrealizować, musiały ulec modyfikacji i to czasami o 180 stopni. Był to czas dużego chaosu, który wpłynął negatywnie na motywację i chęć do robienia “fajnych rzeczy”. W moim marketingowym odczuciu najbardziej oberwały wydarzenia offline, które po prostu nie miały prawa się organizować. Cały świat przeniósł się do świata wirtualnego i wszyscy musieliśmy stawać na rzęsach, żeby wyróżnić się w gąszczu napływających spotkań online. Jakość prezentowanych materiałów musiała znacząco podnieść swój poziom. Sama wartość merytoryczna niestety nie była już na tyle atrakcyjna dla odbiorców. Łatwo można było to dostrzec przez wzrost cen sprzętu elektronicznego, który nagle okazał się potrzebny. Jest to obszar, który zaczął rozwijać się teraz i na pewno będzie rozwijał się w nadchodzącym roku.
Mimo tych wszystkich negatywnych kwestii, z którymi przyszło nam się mierzyć, widzę również plusy. Na pewno dostaliśmy szkołę szybkiego reagowania na niespodziewane przeciwności i radzenia sobie w stresie. Dodatkowo niedocenione dotąd obszary dostały swoją szansę na zagoszczenie w naszych strategiach na dłużej, bo okazały się po prostu skuteczne. Mimo ograniczeniu możliwości spotkań fizycznych mogliśmy nauczyć się pielęgnować nasze relacje przez wirtualne kanały, co znacznie rozszerzyło nasze pole manewru na przyszłość. Nikt nie wie, na ile uda nam się wrócić do “normalności” w nadchodzącym roku, ale na pewno będziemy na niego lepiej przygotowani.
Agnieszka Zwolan, Content Marketing Specialist w Rocket Jobs
Czy ten rok aby na pewno się skończył?
Chcesz, aby i Twoja wypowiedź znalazła się w naszym zestawieniu?
Śmiało napisz do Agi: agnieszka.zwolan@rocketjobs.pl
📢 Zapraszamy także do naszych grup:
➡ Social Media Jobs ➡ https://bit.ly/2GB5MXs
➡ Advertising/PR Jobs ➡ https://bit.ly/1Puw3z5
➡ Marketing – Pierwsza Praca ➡ https://bit.ly/2F6uQU3
➡ Rocket Jobs > 10K ➡ https://bit.ly/2AkLuMn
➡ Sprzedaż cała Polska ➡ https://bit.ly/2RMpMIG
➡ Design cała Polska ➡ https://bit.ly/2JOIkFI
➡ Marketing, e-commerce, SEO/SEM ➡ http://bit.ly/32uFhsq
➡ Rocket Community ➡ https://bit.ly/2PQofkI
💪 na naszego LinkedIna:
➡ https://www.linkedin.com/company/rocket-jobs
😎 oraz na naszego Instagrama:
➡ https://www.instagram.com/rocketjobspolska
Komentarze