Kulisy pracy marketera #9
Doświadczony menadżer marketingu, specjalizujący się w komunikacji w branżach związanych z nowymi technologiami i IT. Specjalizuje się w marketingu strategicznym, zarządzaniu kampaniami marketingowymi, generowaniu leadów, wsparciu sprzedaży, content i event marketingu. Od prawie 7 lat organizuje Czwartkowe Spotkania Social Media w Szczecinie, największe w regionie spotkania dla osób interesujących i zajmujących się nowoczesnym marketingiem. Po pracy nagrywa podcast Marketing Manager 2.0, w którym edukuje innych menedżerów, jak skuteczniej osiągać realizować cele biznesowe. Współtwórca Digital Marketing School, pierwszej w Szczecinie szkoły dla marketerów.
Kulisy pracy marketera. Wywiad z Kacprem Skoczylasem
Opowiedz proszę: na czym polega Twoja praca? Jaki obszar marketingu uważasz za swoją mocną stronę?
Od kilku lat pracuję jako menadżer marketingu w firmach związanych z nowymi technologiami, internetem i e-commerce. Moją rolą jest tworzenie i realizacja strategii marketingowej w oparciu o mierzalne wskaźniki oraz cele związane z rozpoznawalnością marki, wzrostem przychodów i sprzedażą. Odpowiadam również za dopasowanie produktów do rynku, badania i analizy marketingowe, politykę cenową, wybór kanałów i zarządzanie kampaniami marketingowymi, zarówno tymi realizowanymi in-house jak i we współpracy z agencjami.
Bardzo często biorę również udział w projektach związanych z rozwojem stron internetowych, analizą danych, wdrożeniami nowych technologii marketingowych (martech) i automatyzacją procesów. Wierzę, że jedyne skuteczne podejście do marketingu, to takie, w którym dział marketingu jest wewnętrznym partnerem biznesowym i jest postrzegany jako inwestycja, a nie koszt.
Za swoją mocną stronę uważam umiejętność holistycznego spojrzenia na organizację, w której pracuję, przez co łatwiej jest mi zidentyfikować kluczowe obszary i zaadresować je realizując zaplanowaną strategię. Uważam, że jedną z kluczowych rzeczy jaką musi umieć nowoczesny marketer to umiejętność podejmowania właściwych decyzji w odpowiednich momentach. Ciężko jest to zrobić patrząc tylko na jeden wąski obszar działalności firmy.
Wróćmy teraz do początków. Jak zaczęła się Twoja historia z marketingiem i jak rozwijała się z biegiem czasu?
Moje początki sięgają jeszcze czasów studenckich. W sprzedaży i marketingu pracuję już ponad 10 lat. Zaczynałem w szczecińskim oddziale największej polskiej agencji realizującej projekty związane z field marketingiem – OEX S.A, spółka CURSOR S.A. Pod koniec drugiego roku studiów prowadziłem i brałem czynny udział w projektach samplingowych i promocyjnych dla takich marek, jak Coca Cola, Nestle czy Unilever. Następnie w tej samej firmie budowałem struktury sprzedażowe dla marki Orange. Później miałem krótki epizod sprzedażowy w Międzynarodowych Targach Szczecińskich, współorganizując kilka większych imprez miejskich. Pewnie moja przygoda tam trwałaby dłużej, ale zacząłem odkrywać internet i możliwości, jakie daje szeroko pojęty cyfrowy marketing.
Tak też rozpocząłem współpracę z największym lokalnym magazynem miejskim „Hot Magazine”, wprowadzając go do internetu oraz realizując projekty marketingowo-sprzedażowe mające na celu pozyskanie nowych reklamodawców i zwiększenie ruchu na stronie internetowej. Równocześnie rozpocząłem stałą pracę w jednej z największych lokalnych agencji interaktywnych, gdzie odpowiadałem za projekty marketingowe i PR dla spółek technologicznych. I to był przełomowy moment. Praca w agencji umożliwiła mi poznanie świata firm technologicznych i internetowych, z którymi postanowiłem wiązać swoją przyszłość. Wtedy również zacząłem realizować poboczny projekt edukacyjny związany z organizacją cyklicznych spotkań w Szczecinie dla pasjonatów marketingu – „Czwartków Social Media”, dzięki którym poznałem wiele osób z całej Polski.
Gdy już byłem pewien, co chcę robić, dostałem propozycję dołączenia do polskiego oddziału australijskiego software house’u Squiz, w którym moją rolą było zbudowanie polskiego działu marketingu i pozyskiwanie klientów na lokalnym rynku. Spędziłem tam prawie 4 lata, dzięki czemu zdobyłem ogromne doświadczenie w pracy w międzynarodowym środowisku, miałem przyjemność pracować z doświadczonymi menadżerami z USA, Australii i UK, realizując przy tym solidne wzrosty sprzedaży i poprawę wielu kluczowych wskaźników.
Obecnie zarządzam międzynarodowymi projektami marketingowymi w największej firmie internetowej w Polsce – home.pl. Z racji, że bardzo lubię dzielić się wiedzą, po pracy nagrywam autorski podcast, w którym opowiadam o tym, jak być lepszym menadżerem marketingu, prowadzę wykłady na WSB oraz szkolenia. Razem z żoną prowadzę również butikową agencję consultingową. Po pracy pływam, jeżdżę na rowerze i biegam, czyli trenuję do triathlonów.
W codziennej pracy, aby się nie męczyć i prezentować jak najlepsze wyniki, ważne są predyspozycje. Jakie cechy powinien mieć Twoim zdaniem dobry marketer?
Zarządzanie działaniami marketingowymi w firmach nie jest w dzisiejszych czasach łatwym zadaniem. Nieustannie zmieniające się zachowania klientów, nowo powstające rynki, modele biznesowe, potrzeba znajomości technologii, podejmowanie decyzji w oparciu o dane, coraz większa potrzeba posiadania wysoko rozwiniętych umiejętności miękkich i zarządzania zespołem, wymaga innego zestawu cech charakteru i umiejętności niż 5-10 lat temu. Poniżej moja subiektywna lista najważniejszych cech charakteru i umiejętności, jakie powinien posiadać dobry menadżer marketingu.
Cechy charakteru:
- świadomość swoich mocnych i słabych stron,
- opanowanie i racjonalne myślenie,
- dojrzałość emocjonalna,
- otwartość i chęć uczenia się,
- krytyczne myślenie,
- brak strachu przed popełnianiem błędów.
Umiejętności:
- praca na danych,
- świadomość wpływu działań marketingowych na biznes,
- znajomość podstawowych narzędzi marketing online,
- umiejętność analizy rynku i benchmarkingowania się z konkurencją,
- podstawowa znajomość kluczowych technologii marketingowych (CMS, CRM, marketing automation, systemy reklamowe, e-mail marketing),
- znajomość makrotrendów w danym roku,
- podstawy finansów,
- umiejętności długofalowego myślenia.
- znajomość podstaw marketingu – mam tutaj na myśli teorię. Taką, co to na studiach wydaję się nudna, a potem na pewnym poziomie zaczyna jej brakować, jeśli nie nadrobiło się jej w trakcie pracy. Polecam zacząć od tych 5 pozycji poniżej, resztę odkryjecie sami:
1. Marketing, Philip Kotler
2. Zrozumieć Michaela Portera. Jak stworzyć dobrą strategię i zdobyć przewagę konkurencyjną, Joan Magretta
3. Jak zbudować efektywny dział marketingu?, Piotr Golczyk
4. Marketing Analityczny. 15 wskaźników, jakie powinien znać każdy marketer, Mark Jeffery
5. Sztuka rynkologii, Jacek Kotarbiński.
Kontrowersyjną kwestią w świecie marketingu, PR-u i sprzedaży są często studia kierunkowe. Czy uważasz, że są one potrzebne aby zacząć w tej branży?
Studia na pewno nie są konieczne, ale na pewnym etapie wiedza teoretyczna, której można się tam nauczyć, jest niezbędna. O ile prowadzący na studiach nie zawsze są na bieżąco z tym, co dzieje się w branży, a na zajęciach nie mówi się o najnowszych narzędziach czy trendach, to uczą podstaw ekonomii, wiedzy o rynkach, finansów czy statystyki, a to są szalenie potrzebne umiejętności na wyższych szczeblach kariery w marketingu.
Ponarzekajmy trochę 🙂 Która część Twojej pracy jest dla Ciebie najbardziej problematyczna?
Nie wiem, czy jest taka. Wydaję mi się, że jestem dosyć świadomą i doświadczoną osobą. Wiem, że zawsze znajdzie się jakiś mniej ekscytujący obszar w pracy, ale nie narzekam, tylko go po prostu robię. To element mojej pracy, który w całościowym ujęciu jest tak samo ważny, jak te bardziej ekscytujące elementy. Jeśli coś sprawia mi problem, to albo się tego uczę, albo nawiązuję współpracę z kimś w organizacji, kto posiada tę wiedzę i może pomóc. W takim modelu realizuję pewne zadania i cele, przy okazji podpatrując i ucząc się dobrych praktyk od innych.
Gdzie Twoim zdaniem najlepiej szukać wartościowej wiedzy marketingowej? Internet jest przepełniony nic niewnoszącymi artykułami. Gdzie uczyć się teorii, która naprawdę później się przyda?
W dobie popularyzacji content marketingu, powstaje wiele artykułów, których rolą jest przede wszystkim pozycjonowanie danej firmy czy specjalisty. Ja rzetelnej wiedzy szukam przede wszystkim w literaturze, podcastach i profilach doświadczonych przedsiębiorców. Warto obserwować na LinkedIn czy Facebooku osoby, które odniosły sukces biznesowy, i czytać materiały, które tworzą oraz udostępniają. Często mają one unikalną wartość i są wynikiem sumy ich doświadczeń, a nie generycznie podaną wiedzą pisaną pod SEO. Należy być również świadomym, że dobra treść kosztuje. Myślę, że zakup płatnego newslettera czy kursu on-line jest dobrą inwestycją w swój rozwój zawodowy.
Przejdźmy do kwestii ważnej w każdym zawodzie – chodzi o pieniądze. Na jaką pensję może liczyć dobry marketer/PR-owiec?
To w dużej mierze zależy od roli marketera w firmie, kultury organizacyjnej, potrzeb, celów i oddziaływania na biznes. Jeśli firma jest świadoma roli marketingu i realizowane działania mają wpływ na rozwój biznesu, to można liczyć na bardzo dobre pieniądze. Generalnie im większy policzalny wpływ na biznes, tym wyższe zarobki.
Podobno internet nie wybacza i nic w nim nie ginie. Jakie są najczęstsze i najbardziej błahe błędy marketerów?
Słaby research, brak odpowiedniej analizy czy to konkurencji, potrzeb grupy docelowej czy danych. Największym zdiagnozowanym przeze mnie problemem marketerów jest chęć robienia wszystkiego „na wczoraj,” w pośpiechu, który sprzyja popełnianiu błędów. W cenie jest spokojne podejście (slow marketing?), dobra analiza, odpowiednie przygotowanie i długofalowe myślenie. Nikomu się jeszcze, mówiąc kolokwialnie „nie dostało po głowie” za to, że chciał się do czegoś lepiej przygotować. Jako marketerzy nie bójmy się mówić „nie”, albo że nie jesteśmy gotowi, bo musimy coś sprawdzić czy zmierzyć. Asertywność to bardzo ważna cecha, która może uratować niejedną kampanię marketingową.
Czy masz jakieś złote rady dla kogoś kto dopiero zaczyna?
Polecam dużo czytać, interesować się i angażować. Nawet w projekty „non-profit”, w których można poznać wiele ciekawych osób. Pieniądze przyjdą wraz z umiejętnościami i doświadczeniem. Na pewno również warto próbować, sprawdzać i testować. Generalnie popełniać błędy i wyciągać z nich wnioski, zarówno w kwestii branży, rodzaju marketingu, jaki się chce robić (B2B czy B2C?) oraz decyzji, jakie podejmujecie w ciągu swojej kariery. Jak już pisałem nam początku – największą umiejętnością każdego menadżera marketingu jest podejmowanie właściwych decyzji we właściwych momentach, a bez odpowiedniego bagażu dobrych i złych doświadczeń jest to zwyczajnie trudne.
A na koniec: zdradzisz nam, o czym będziesz mówić podczas swojego najbliższego podcastu?
Najbliższy odcinek chcę poświęcić pojęciu, jakim jest „generalista marketingowy”, czyli osoba, która wie trochę o wielu obszarach, ale nie jest w żadnym ekspertem. Myślę, że to ciekawy temat, rzadko poruszany w polskich mediach branżowych. Mam też w planach kilka kolejnych wywiadów, ale nie chcę jeszcze zdradzać tematów. Zachęcam do odwiedzin strony mojego podcastu „Marketing Manager 2.0”, tam też pojawiają się wszystkie najnowsze odcinki.
Być może i my kiedyś u Ciebie zagościmy! Wielkie dzięki za rozmowę.
Pozostałe nasze wywiady przeczytasz tutaj.
Odpowiedzi zebrała Agnieszka Zwolan.
📢 Zapraszamy także do naszych grup:
➡ Social Media Jobs ➡ https://bit.ly/2GB5MXs
➡ Advertising/PR Jobs ➡ https://bit.ly/1Puw3z5
➡ Marketing – Pierwsza Praca ➡ https://bit.ly/2F6uQU3
➡ Rocket Jobs > 10K ➡ https://bit.ly/2AkLuMn
➡ Sprzedaż cała Polska ➡ https://bit.ly/2RMpMIG
➡ Design cała Polska ➡ https://bit.ly/2JOIkFI
➡ Marketing, e-commerce, SEO/SEM ➡ http://bit.ly/32uFhsq
➡ Rocket Community ➡ https://bit.ly/2PQofkI
🚀 na nasz fanpage:
➡ https://www.facebook.com/RocketJobsPolska
💪 na naszego LinkedIna:
➡ https://www.linkedin.com/company/rocket-jobs
😎 oraz na naszego Instagrama:
➡ https://www.instagram.com/rocketjobspolska
Komentarze