Nauczyciel programowania – najbardziej poszukiwany zawód w 2025 roku [Kompletny przewodnik]

Dla nikogo nie powinno być zaskoczeniem, że według Google Trends hasło online courses cieszyło się szczególnym zainteresowaniem na świecie akurat w kwietniu 2020 roku. Wybuch pandemii koronawirusa przewrócił codzienność do góry nogami i sprawił, że nauka online stała się częścią naszej rzeczywistości. Jeśli również zastanawiasz się, jak wykorzystać potencjał tej formy zdobywania wiedzy, to ten artykuł jest zdecydowanie dla ciebie!
Spis treści
Udemy, Coursera, edX – tych dostawców masowych otwartych kursów online (ang. massive open online courses, MOOC) pewnie nikomu nie trzeba przedstawiać. Każdy, komu zdarzyło się szukać płatnych lub bezpłatnych e-szkoleń, prawdopodobnie natknął się w wynikach wyszukiwania na przynajmniej jedną z wyżej wymienionych pozycji.
W ostatnich latach coraz więcej osób decyduje się na podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych, korzystając z wirtualnych treningów prowadzonych przez doświadczonych ekspertów oraz prestiżowe uniwersytety i instytuty naukowe z całego świata. Ale to właśnie wiosną 2020 roku, wraz z początkiem pandemii COVID-19, odnotowano jeden z najgwałtowniejszych wzrostów zainteresowania tą formą zdobywania wiedzy.
Jako przykład może posłużyć wspomniana wcześniej platforma Udemy, która w marcu 2020 roku odnotowała wzrost liczby nowych użytkowników o 425% w porównaniu z rokiem 2019 (research.udemy.com). Podobna sytuacja spotkała platformę Coursera, na której od połowy marca do połowy kwietnia 2020 roku doszło do zwiększenia liczby nowych użytkowników o 640% w stosunku do tego samego okresu w roku poprzednim (theconversation.com).
Nie ulega najmniejszym wątpliwościom, że szkolenia online niosą za sobą wiele korzyści. E-kursy są świetnym sposobem na rozwijanie zainteresowań, podnoszenie kwalifikacji czy też usystematyzowanie posiadanej już wiedzy. Taka forma samodoskonalenia się gwarantuje naukę w tempie dostosowanym do indywidualnych potrzeb uczestników oraz likwiduje bariery terytorialne, co oznacza ogromny wybór kursów z całego świata dostępnych za jednym kliknięciem myszki. Nie należy zapominać, że szkolenia online umożliwiają również poszerzanie wiedzy bez wychodzenia z domu, co dla wielu osób z troski o zdrowie i bezpieczeństwo gra w obecnej sytuacji wyjątkowo istotną rolę.
Szukając e-treningów należy wziąć pod uwagę nie tylko własne zainteresowania, lecz także deficyt na konkretnych specjalistów na rynku pracy oraz coraz to nowsze trendy powstające w dynamicznie zmieniającym się środowisku. Nie bez powodu szczególnym zainteresowaniem cieszy się obecnie szeroka oferta e-kursów z zakresu marketingu cyfrowego; zgodnie z informacjami opublikowanymi przez Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego, nieustannie zwiększa się zapotrzebowanie na ekspertów z obszaru sprzedaży i marketingu, którzy podejmą się wyzwań związanych z prowadzeniem efektywnych działań w świecie wirtualnym – a to wszystko wskutek transformacji cyfrowej, zdecydowanie przyspieszonej przez pandemię COVID-19.
SEO, PPC, e-mail marketing, media społecznościowe, a może marketing treści? Jeśli zastanawiasz się, od czego zacząć swoją przygodę z digital marketingiem, pamiętaj, że to właśnie „umiejętności dzielenia się wiedzą oraz tworzenia i skutecznego promowania wartościowych treści są podstawowymi wymaganiami ery marketingu cyfrowego” (Kosuniak, 2018). Dlatego w dzisiejszym artykule skupimy się na jednym, wybranym obszarze digital marketingu: na szeroko rozumianym marketingu treści.
Marketing treści, nazywany również content marketingiem, oznacza strategię, która polega na tworzeniu i dystrybucji wartościowych, istotnych i spójnych treści, mających za zadanie zwrócenie uwagi oraz utrzymanie zainteresowania odpowiednio zdefiniowanych odbiorców – tak, aby zachęcić ich do konkretnych działań przynoszących wymierne korzyści organizacji stosującej tę strategię. Warto podkreślić, że powinny być to materiały, które są wartościowe z punktu widzenia potencjalnego klienta; zamiast promować swoje produkty lub usługi, należy dostarczać odbiorcy istotne i przydatne treści, które mogą pomóc mu rozwiązać konkretne problemy (contentmarketinginstitute.com).
Wspomniane treści mogą obejmować liczne formaty (takie jak infografiki, artykuły, case studies, e-booki, wideo, prezentacje czy też white papers), rozpowszechniane za pomocą równie licznych kanałów dystrybucji, które można podzielić następująco:
To podejście świetnie sprawdza się w budowaniu eksperckiego wizerunku firmy, nawiązywaniu pozytywnych relacji z klientami, zwiększaniu widoczności w wyszukiwarce czy też pozyskiwaniu ruchu na stronie (contentstandard.pl). Zatem dla nikogo nie powinno być zaskoczeniem, że aż 70 proc. marketerów aktywnie inwestuje w content marketing (hubspot.com).
Fun fact: odpowiednio przygotowane kursy online również mogą być jedną z form marketingu treści.
Chcesz dowiedzieć się więcej? W takim razie zaczynajmy!
HubSpot jest dostawcą oprogramowania wspierającego między innymi inbound marketing – strategię polegającą na prowadzeniu aktywności umożliwiających odbiorcom samodzielne odnalezienie nadawcy danego przekazu reklamowego (pl.wikipedia.org).
Warto mieć na uwadze, że kursy HubSpot Academy to nie tylko angażujące treści wideo, lecz także merytoryczne materiały dostępne w zakładce resources pod prawie każdym filmikiem.
HubSpot Academy oferuje jeszcze więcej kursów z tego obszaru. Możesz znaleźć je tutaj!
Google to internetowy gigant, którego nikomu nie trzeba przedstawiać. Jednak część osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że usługi Google obejmują nie tylko wyszukiwarkę czy serwis webmail, lecz także darmowe kursy z digital marketingu, które dostępne są na wyciągnięcie ręki w Google Digital Garage.
35 minut to dla Ciebie za mało? W takim razie może zainteresować cię kolejna propozycja Google:
Mimo że ten e-kurs został stworzony z myślą o początkujących i średniozaawansowanych content marketerach, jego ostatnia część obejmuje nieco bardziej zaawansowane wskazówki, dzięki którym dowiesz się, jak ponownie wykorzystać istniejące już treści, by generować więcej potencjalnych klientów.
Poza treściami wideo Semrush udostępnia również specjalnie wybrane materiały pisemne, które pozwalają zagłębić się w omawiane zagadnienia. Kurs ten podsumowany jest egzaminem, którego pozytywne ukończenie zostaje udokumentowane certyfikatem Semrush!
W przeciwieństwie do szkoleń omówionych powyżej, tutaj nie znajdziesz formatu wideo!
LinkedIn Learning to ponad 16 800 kursów, których liczba rośnie z każdym tygodniem! Ofertę można filtrować między innymi pod kątem stopnia zaawansowania, według standardowego podziału na osoby początkujące, średniozaawansowane i zaawansowane.
Dodatkowo, w razie pojawienia się jakichkolwiek wątpliwości, kursy LinkedIn dają możliwość zadawania pytań w sekcji Q&A, na które odpowiadają instruktorzy szkoleń!
Więcej treningów dostępnych na LinkedIn Learning znajdziesz tutaj.
Mam nadzieję, że ten artykuł przekonał cię do korzystania z możliwości, jakie oferują e-kursy! Powyższe 7 propozycji z zakresu marketingu treści to tylko część materiałów, które są do twojej dyspozycji, dlatego zachęcam cię do przejrzenia szerokiej oferty dostępnej online w celu znalezienia szkoleń, które będą najlepszą odpowiedzią na twoje potrzeby. Zacznij już dziś i zapamiętaj słowa Billa Gatesa: „Content is King”! (1996).
Specjalistka ds. marketingu cyfrowego
Na co dzień zajmuje się projektowaniem oraz realizacją zintegrowanych kampanii online w sektorze B2B, ze szczególnym entuzjazmem podejmując się wyzwań związanych z event marketingiem. W wolnym czasie z ciekawością śledzi newsy z branży FMCG oraz zgłębia tajniki zachowań i decyzji zakupowych konsumentów. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Harvard University.
Komentarze