Mocne linki SEO. Jak je dobrze przygotować?
Właściwa ocena i wybór wartościowych źródeł linków z pewnością nie należą do łatwych zadań. Konieczne jest tutaj nie tylko posiadanie dobrej wiedzy na temat tajników SEO, ale także pewne wyczucie. W sieci dostępnych jest wiele różnorodnych narzędzi analitycznych, które pomagają ocenić jakość danej strony, lecz zadanie to nie sprowadza się wyłącznie do „suchej” oceny surowych danych.
Spis treści
Ocena wartości i potencjału danego linku wymaga podjęcia decyzji na podstawie wielu wskaźników, bazując na doświadczeniu, aktualnych trendach oraz „instynkcie”. Z tego artykułu dowiesz się, na jakie czynniki powinieneś głównie zwracać uwagę, szukając nowych, a przede wszystkim wartościowych źródeł linków, które skutecznie wzmocnią twoją stronę www.
Statystyki domeny
Nie jest tajemnicą, że głównym celem zdobywania linków do naszej strony www jest chęć poprawy jej pozycji w wynikach Google. Choć reklama oraz zwiększenie rozpoznawalności naszej marki z pewnością również mają tutaj znaczenie, pozyskując nowe linki zewnętrzne, liczymy przede wszystkim na wskoczenie do TOP 10 w SERP-ach Google.
Pierwszą, podstawową czynnością podczas oceny stron, na których staramy się zdobyć link, jest posortowanie ich wg „siły” domeny. Swego czasu bardzo pomocny był tutaj Google PageRank, który jednak obecnie nie jest już publicznie dostępny, więc musimy bazować na nieco innych statystykach.
Pomocne okazują się również liczne narzędzia analityczne, które oferują swoje alternatywne wskaźniki, dające nam lepszy pogląd na jakość i moc danej domeny. Pośród przykładowych i najbardziej popularnych z pewnością warto wymienić:
- Domain Rating
Źródło: https://ahrefs.com/
- Citation Flow
- Domain Authority
Źródło: https://moz.com/
- Authority Score
Źródło: https://www.semrush.com/
Powyższe wskaźniki bazują m.in. na ilości oraz jakości linków, które kierują do badanej przez nas domeny. Im więcej wartościowych linków przychodzących do niej prowadzi, tym większą moc będą miały linki z niej wychodzące. Tym samym zdobyty link do naszej strony www będzie miał znacznie większy wpływ na pozycje w SERP-ach.
Choć nie są to oficjalne wskaźniki od Google, w ogromnym stopniu pomagają skutecznie ocenić i porównać moc domen, w ramach których planujemy zdobyć link. Jest to także świetny sposób na początkowe „odsianie” domen, które już na pierwszy rzut oka posiadają wyjątkowo słaby profil linków lub w ogóle są słabo podlinkowane, a tym samym nie są warte dalszej analizy.
Generowany ruch
Nie ma wątpliwości, że wskaźniki takie jak Domain Rating czy Citation Flow są bardzo ważne i pomocne w pierwszej fazie poszukiwania nowych źródeł linków. Należy jednak pamiętać, że nie zawsze powinny być one ostatecznym kryterium wyboru. Jeśli stoimy przed wyborem domeny o świetnych parametrach SEO, lecz znikomym ruchu, a domeną wciąż dobrą, choć wyraźnie słabszą, która jednak generuje znaczną ilość ruchu, o wiele lepszym wyborem będzie domena nr 2.
Dobrze podlinkowana witryna, która nie generuje zbyt dużego ruchu, może w rzeczywistości okazać się niezbyt wartościowa, a zdobyte na niej linki z czasem stracą na swojej mocy. Wybierając stronę o dobrych parametrach, która jednocześnie posiada stale rosnące grono odbiorców, zyskujemy nie tylko mocny link, ale także możliwość dotarcia do prawdziwych, potencjalnych klientów. Każdy z nich może skorzystać z Twojej oferty, a dodatkowo podzielić się informacją na jej temat ze swoimi znajomymi, jednocześnie poprawiając rozpoznawalność twojej marki.
Źródło: https://www.semrush.com/
Analizując strony pod kątem generowanego przez nie ruchu, warto spojrzeć nie tylko na obecny wynik, ale także na fakt, jak przedstawiał się on na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy. Wyraźny i stabilny trend rosnący to z pewnością dobry znak, że dana witryna jest warta zainteresowania. Drobne, miejscowe spadki są tutaj w pełni naturalnym zjawiskiem i z reguły efektem kolejnych aktualizacji algorytmów Google. Jeśli jednak od dłuższego czasu ruch regularnie spada i/lub widoczne są drastyczne, nagłe spadki, i wciąż nie widać żadnej poprawy – warto poszukać innej strony.
Mocne linki SEO, a częstotliwość publikacji (aktualizacja contentu)
Kolejnym elementem, jaki należy wziąć pod uwagę podczas analizy danej witryny jest to, jak często jest aktualizowana o nowe treści. Jeśli nowe wpisy są publikowane wyjątkowo rzadko lub najnowszy z nich pochodzi sprzed kilku miesięcy czy nawet lat, czasem (nie zawsze) lepiej odpuścić sobie taką stronę.
Tego typu serwisy nie są tak często odwiedzane przez roboty wyszukiwarek, tym samym może minąć sporo czasu zanim umieszczony na niej link zostanie znaleziony i zindeksowany przez Google. Nie jest to jednak regułą, ponieważ istnieją serwisy, które publikują nowe teksty rzadko, ale robią to konsekwentnie i regularnie. Co więcej, treść jest tak dobrej jakości, że przyciąga szerokie grono odbiorców, którzy ponadto dzielą się artykułem ze swoimi znajomymi i poszerzają jego zasięg. Staraj się więc wybierać strony, które są aktualizowane nie tyle co systematycznie, ale o wysokiej jakości, rozbudowane teksty.
Zobaczcie także: Podstawowe, darmowe narzędzia SEO, które pomagają w pisaniu tekstów
Jakość contentu, a mocne linki SEO
Oprócz częstotliwości pojawiania się nowych tekstów na stronie, musisz zwrócić uwagę na ich jakość. Czy są one wartościowe, czy też może jest to mieszanka niskiej jakości, spamowych tekstów? Żywotność stron należących do tej drugiej grupy z reguły nie jest długa. Istnieje więc spore prawdopodobieństwo, że dodany przez nas link w ciągu najbliższych miesięcy zniknie i to w najlepszym przypadku. Po zamknięciu strony www, dana domena trafia na licytację, w wyniku której może na niej powstać serwis o wątpliwej tematyce. Tym samym albo tracimy link, albo zyskujemy go ze strony, na której nie do końca chcielibyśmy, aby się znajdował.
Świetnym sposobem na wstępną eliminację stron o niskiej jakości jest zadanie sobie pytania, czy znajdujące się na niej teksty są na tyle dobre, że umieściłbyś je na swojej stronie? Jeśli nie, jest to pierwszy znak, że może warto poszukać jednak czegoś innego.
Wybieraj zadbane strony, które są regularnie aktualizowane o kolejne wartościowe materiały. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że serwisy te będą w dalszym ciągu rozbudowywane. A tym samym wzrośnie jakość nie tylko samej strony, ale także umieszczonych na niej linków.
Dopasowanie (Relevance)
Nie ulega wątpliwości, że idealną sytuacją jest, gdy zdobywane przez nas linki znajdują się na stronach jak najbardziej powiązanych tematycznie z naszą stroną www. Prawidłowe dopasowanie linków jest jednym z czynników rankingowych Google, choć zdania na temat jego faktycznej roli są podzielone.
Poszukując nowych źródeł linków, z pewnością w pierwszej kolejności warto celować w serwisy powiązane tematycznie z branżą strony, do której linki staramy się zdobyć. Artykuły lub linki na takich stronach mają większe prawdopodobieństwo dotarcia do naszej grupy docelowej. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy się ograniczać tylko i wyłącznie do danej branży.
Weźmy za przykład sytuację, kiedy staramy się zbudować widoczność dla strony www agencji nieruchomości. Choć idealnie byłoby zdobywać linki wyłącznie z branżowych serwisów poświęconych tej tematyce, warto spojrzeć na temat nieco szerzej. I zastanowić się, jakich jeszcze informacji mogą poszukiwać osoby z naszej grupy docelowej. Mogą to być strony traktujące o budownictwie, projektowaniu wnętrz czy nawet kredytach hipotecznych.
Oczywiście nie należy zbytnio odchodzić od naszego głównego tematu i publikować artykułów gdzie tylko popadnie. Jeśli serwis publikuje treści na dosłownie każdy temat, trudno będzie wybić mu się z danym artykułem przed konkurencyjne strony branżowe. Bo te pewnie zgarną większą część ruchu na zapytania powiązane z danym tematem.
Zobaczcie także: Słownik pojęć SEO dla copywritera
Staraj się znaleźć złoty środek. Publikuj materiały na specjalistycznych stronach branżowych, ale w celu dywersyfikacji profilu linków wybieraj także serwisy powiązane tematycznie z profilem Twojej firmy/działalności.
Podsumowanie
Wybór wartościowych źródeł linków z pewnością nie należy do łatwych zadań. Testy, śledzenie najnowszych trendów, a przede wszystkim lata praktyki i doświadczenie okażą się tutaj bardzo pomocne. Przed dodaniem linku na danej stronie www, warto poświęcić dłuższą chwilę na jej dokładną analizę pod kątem wspomnianych kryteriów. I zastanowić się, czy faktycznie będzie to dobra inwestycja.
Idealna strona, na której planujemy umieścić artykuł z linkiem do naszej strony www powinna:
- być dobrze podlinkowana,
- generować faktyczny ruch,
- być często aktualizowana o nowy i wartościowy content,
- być zgodna tematycznie ze stroną docelową.
Kluczowe jest tutaj jednak słowo „idealna„. Choć istnieją strony, które jednocześnie będą spełniać wszystkie powyższe warunki, znalezienie ich może być bardzo trudne i czasochłonne. A w szczególności jeśli działamy w dość specyficznej branży, dla której dedykowanych stron nie jest zbyt dużo.
Nie należy zatem popadać w skrajność i skupiać się wyłącznie na serwisach branżowych. Z czasem, takich stron może po prostu zabraknąć i będziemy niejako zmuszeni do wybrania innych, lecz co ważne, wciąż wartościowych serwisów, które także mogą poprawić pozycję naszej strony w Google.
Autorem tekstu jest Piotr Jacek – Senior SEO Specialist. Pozycjonowaniem i optymalizacją stron zajmuje się od 2010 r. W DevaGroup odpowiedzialny za prowadzenie kampanii SEO, przeprowadzanie kompleksowych audytów oraz weryfikację stron internetowych pod kątem najnowszych trendów. Prywatnie pasjonat szeroko pojętej muzyki i dobrego filmu.
Komentarze