Tester Prawa znaleziony! Prawo Marcina wybrał zwycięzcę konkursu #PRACAJAKZESNU

167 CV, ponad 600 wiadomości e-mail, Time to Hire 35 dni. To podstawowe dane projektu rekrutacyjnego, który przeprowadziliśmy w sierpniu 2020 roku, poszukując pracownika na stanowisko Content Specjalisty w SEO4.net, agencji zajmującej się pozycjonowaniem i optymalizacją stron.
Spis treści
Dziś, bazując na zebranych danych, przedstawiamy obszerne case study Data-Driven z tego projektu.
Proces rekrutacyjny został podzielony na cztery etapy:
W ogłoszeniu wymieniono zakres zadań (analiza content marketingowa, tworzenie treści) oraz wskazano kryteria kluczowe, czyli znajomość konkretnych narzędzi do analizy contentu, doświadczenie w tworzeniu treści (min. kilkadziesiąt napisanych artykułów) oraz znajomość podstaw SEO.
Poza CV należało przesłać portfolio, składające się z minimum trzech przykładów tekstów różnego typu (np. wpis blogowy, opis produktu, treść na www), napisanych na odmienne tematy.
W ogłoszeniu umieszczono również widełki płacowe. Oferta kierowana była do kandydatów z całego kraju (możliwa praca zdalna).
Wskaźnik HR Time to Hire wyniósł 35 dni. Do zbierania aplikacji, komunikacji w dwuosobowym zespole rekrutacyjnym (rekruter + manager) oraz komunikacji z kandydatami skorzystaliśmy z systemu ATS.
ATS, którego użyliśmy, umożliwia publikację linków referencyjnych, dzięki czemu mogliśmy precyzyjne śledzić źródła pozyskania aplikacji. Ogłoszenia opublikowano w następujących miejscach:
Otrzymaliśmy w sumie 167 CV.
Warto dodać, że serwis Rocket Jobs cechował również najwyższy współczynnik odsłon ogłoszeń w stosunku do przesłanych aplikacji. Formularz aplikacyjny został wyświetlony 166 razy i wysłano 123 CV (nie wiemy, ile razy wyświetlono treść ogłoszenia w serwisie). Dla porównania – grupa Content Manager zanotowała 116 odsłon ogłoszenia, 17 odsłon formularza aplikacyjnego i 7 wysłanych CV.
W trakcie etapu Analiza CV napotkaliśmy na dwa główne problemy:
Mimo tego, że prosiliśmy w ogłoszeniu rekrutacyjnym o dołączenie portfolio, 18% kandydatów go nie dostarczyło. Na prośbę o dosłanie brakujących dokumentów zareagowało 11%, pozostałych 7% zostało odrzuconych na etapie analizy CV ze względu na brak możliwości oceny umiejętności tworzenia treści.
– Ilość osób, które zignorowały prośbę o przedstawienie dotychczasowych dokonań, zaskoczyła nas. Drugą “niespodzianką” było znalezienie w portfolio kandydata plagiatu. Niestety odkrycia tego dokonaliśmy już po I etapie rekrutacji. To nauczyło nas jednak sprawdzać dokładnie przesłane teksty każdej osoby zaproszonej do dalszych etapów – dodaje Sabina Stodolak, prowadząca rekrutację dla SEO4.net.
Nieco problematyczne było też to, że wiele osób nie posiada portfolio w formie online, które można udostępnić za pomocą linku. W efekcie otrzymywaliśmy pojedyncze dokumenty, co wydłużało czas procesowania aplikacji.
Rozwiązanie: proś kandydatów o umieszczenie próbek tekstów np. na jednym zbiorczym dokumencie Google, opisanym nazwiskiem kandydata. Po zakończeniu rekrutacji kandydat może zlikwidować dostęp do dokumentu.
W ogłoszeniu staraliśmy się mocno zaznaczyć, że wymagamy od Specjalisty ds. content marketingu znacznie szerszych kompetencji niż sama umiejętność tworzenia treści. Pomimo tego otrzymaliśmy wiele zgłoszeń od osób, które zajmują się wyłącznie copywritingiem lub były specjalistami od tworzenia treści w social media. Co więcej – w trakcie rekrutacji okazało się, że niektórzy z kandydatów nie chcą rozwijać się w innych obszarach.
– Problemem na pewno jest fakt, że zakres obowiązków na stanowiskach związanych z content marketingiem nie jest jednoznacznie ustalony i trudno jest stworzyć jedną definicję “Content Specjalisty”. Zupełnie inaczej wygląda praca nad tworzeniem i zarządzaniem treściami w agencjach skupiających się na social media marketingu, inaczej w agencjach content marketingowych i jeszcze inaczej w agencjach SEO. W efekcie można przez kilka lat pracować na stanowisku Content Specjalisty i nie posiadać umiejętności oraz doświadczenia, których wymagaliśmy od naszych kandydatów – mówi Agata Skocz, Content Manager, współpracująca z SEO4.net.
Dlatego tak ważne jest, by agencja w ogłoszeniu o pracę precyzyjnie opisała zakres zadań na stanowisku, ale również, by kandydaci dokładnie się z nimi zapoznali.
Po analizie CV do dalszego etapu (rozmowa kwalifikacyjna) zaprosiliśmy 13 osób (7,8% kandydatów). O wykonanie zadania rekrutacyjnego po pierwszej rozmowie poprosiliśmy 5 osób (38% osób uczestniczących w pierwszej rozmowie).
Po otrzymaniu zadania i jego analizie, do kolejnego etapu (druga rozmowa rekrutacyjna) zaprosiliśmy dwie osoby i obie zostały zatrudnione.
Staraliśmy się przekazywać informacje na bieżąco wszystkim kandydatom. Mamy nadzieję, że nam się to udało. W sumie w całym procesie rekrutacyjnym zostało wysłanych 617 maili, w tym jeden mailing masowy do grupy ponad 70 kandydatów o przedłużeniu procesu analizy CV.
W systemie ATS istnieje możliwość zbierania informacji o powodach odrzucenia kandydatur. Skorzystaliśmy z tej funkcji. Trzy główne powody, dla których nasi kandydaci nie przechodzili do dalszych etapów rekrutacji, to:
Pozostałe powody to m.in.:
15% kandydatów zostało odrzuconych z różnych innych powodów, np. część aplikacji okazała się reklamowym spamem, część dotyczyła współpracy jako copywriter, kilka osób było specjalistami ds. contentu, ale tylko w obszarze social media, w kilku przypadkach kandydaci wysłali nie swoje teksty (plagiat w portfolio).
Więcej wniosków i danych znaleźć można tutaj: https://seo4.net/blog/jak-zrekrutowac-content-specjaliste-data-driven-case-study/
Agencja SEO4.net działa od 2007 roku. Swoim klientom oferuje m.in. unikatowe rozwiązanie, które umożliwia monitorowanie wyników kampanii SEO na bieżąco (SEO Extranet).
Źródło grafiki ilustrującej wpis: Adobe Stock
📢 Zapraszamy także do naszych grup:
➡ Social Media Jobs ➡ https://bit.ly/2GB5MXs
➡ Advertising/PR Jobs ➡ https://bit.ly/1Puw3z5
➡ Marketing – Pierwsza Praca ➡ https://bit.ly/2F6uQU3
➡ Rocket Jobs > 10K ➡ https://bit.ly/2AkLuMn
➡ Sprzedaż cała Polska ➡ https://bit.ly/2RMpMIG
➡ Design cała Polska ➡ https://bit.ly/2JOIkFI
➡ Marketing, e-commerce, SEO/SEM ➡ http://bit.ly/32uFhsq
➡ Rocket Community ➡ https://bit.ly/2PQofkI
💪 na naszego LinkedIna:
➡ https://www.linkedin.com/company/rocket-jobs
😎 oraz na naszego Instagrama:
➡ https://www.instagram.com/rocketjobspolska
RocketSpace.pl
RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.
Komentarze