Każdy inny, wszyscy z korpo. Jak rozmawiać w pracy mimo różnic?

W rankingu przedstawione zostały najlepsze firmy, które dzięki swoim praktykom są nie tylko doskonale prosperującymi biznesami, lecz także tworzą zdrowe i optymalne środowisko funkcjonowania dla swoich pracowników, również poza miejscem pracy. W tym roku wzięła
w nim udział rekordowa liczba pracodawców – aż 10 000 firm zgłosiło się do konkursu.
Marki były porównywane pod kątem najbardziej rozwojowych i innowacyjnych praktyk. Przy ocenie brano pod uwagę osiem kategorii: miejsce pracy, atmosferę i relacje, świadczenia zdrowotne, finansowe i rodzinne, urlopy i czas wolny, komunikację z pracownikami, zarządzanie wydajnością, szkolenia i rozwój umiejętności oraz zaangażowanie społeczności. Jak podaje Mediacorp, ranking bardzo wyraźnie pokazuje, jak zmieniają się potrzeby i oczekiwania pracowników w ciągu ostatnich dwóch dekad.
– W początkowych edycjach [rankingu – przyp. red.] pisaliśmy o sześciomiesięcznym urlopie macierzyńskim dla świeżo upieczonej mamy, a wyrównanie urlopów dla obydwu płci było prawie nieznaną koncepcją. Teraz obserwujemy godziwe rozporządzanie czasem urlopów macierzyńskich i wychowawczych, które obejmują też ojców i rodziców adopcyjnych. Niektóre wyrównania zapewniają 90 procent wynagrodzenia przez 52 tygodnie – mówi Richard Yerema, redaktor zarządzający projektem Mediacorp Canada od pierwszego wydania.
Jak się okazuje, koncepcja tyle samo trwających urlopów wychowawczych dla rodziców obojga płci, holistyczna troska o kondycję pracowników i przyjazną, niewykluczającą atmosferę pracy, to pomysły stosunkowo nowe. Bardzo istotną zmianą stało się również dbanie o jawne włączanie społeczności LGBTQ+ do środowiska pracy.
Wiele firm zapewnia stypendia na szkolenia, nie tylko związane z zakresem obowiązków pracownika, lecz także z jego zainteresowaniami, niezwiązanymi z pracą. Ważnym elementem, który pojawił się wśród zwycięzców tegorocznego rankingu, jest rozszerzona opieka zdrowotna, zarówno pod kątem fizycznym, jak i psychicznym. Firmy wprowadzają bezpłatne i poufne badania oraz konsultacje psychologiczne online dla wszystkich zatrudnionych.
Czy ranking pracodawców Mediacorp może być istotny również poza Kanadą? Jak najbardziej, tak. Aktualnie ogromna ilość krajów, w szczególności zachodnich, boryka się z problemem starzejącego się społeczeństwa. Co za tym idzie, coraz trudniej jest zdobyć młodego, zdolnego pracownika, który będzie mógł w firmie spędzić wiele lat i znacząco przyczynić się do jej rozwoju. Najlepsi pracodawcy rozumieją ten problem i prześcigają się w zapewnianiu pracownikom jak najlepszego wsparcia i pakietu benefitów, by przyciągnąć do siebie tych najlepszych.
– Technologia i globalizacja zmieniły charakter zatrudnienia i przyspieszyły tempo rozwoju
i upadku organizacji – musisz bardziej niż kiedykolwiek przyciągać utalentowanych pracowników, aby mieć pewność, że twoja organizacja jest motorem zmian i nie zostaje zostaje w tyle za nową konkurencją – komentuje Anthony Meehan, wydawca Mediacorp.
Kanadyjski ranking jest zatem doskonałym zbiorem przykładów, jakie praktyki warto stosować
w swojej firmie aby ją rozwijać i udoskonalać.
Jest to już dwudziesta edycja rankingu Canada’s Top 100 Employers. Warto brać go pod uwagę nie tylko jako wyznacznik dobrze prosperujących, zyskownych i etycznych firm, których praktyki warto wdrożyć we własnej działalności gospodarczej, lecz także pod kątem poszukiwania nowej pracy w jak najbardziej przyjaznym środowisku. Należy zauważyć, że w Polsce tak duże innowacje, jak przedstawione w rankingu, zachodzą dość wolno, gdyż inna jest w naszym kraju kultura pracy.
Niemniej, jeśli nasze rodzime firmy chcą być konkurencyjne i atrakcyjne dla najzdolniejszych pracowników na rynkach międzynarodowych, warto by śledziły trendy
i – choćby małymi kroczkami – wprowadzały je w życie.
Autorką artykułu jest Kinga Bielicka.
Źródła: dailyhive.com, kamloopsbcnow.com, canadastop100.com, hrreporter.com, pivotalsolutions.com, curiocity.com.
RocketSpace.pl
RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.
Komentarze