Jak sprawdzić swoje predyspozycje zawodowe?
Agnieszka Ciećwierz, współzałożycielka firmy Sigmund Polska. Wspiera firmy w badaniu kompetencji i potencjału pracowników oraz kandydatów do pracy, jak i również w opracowywaniu procesów HR-owych- w tym układaniu procesów rekrutacyjnych, indywidualnych planów rozwoju pracowników, wdrażaniu oceny pracowniczej, badaniach satysfakcji i zaangażowania pracowników. Trener biznesu i wykładowca. Autorka licznych artykułów i książek, w tym ostatniej „Rekrutacja oparta na kompetencjach. Znajdź i rozwijaj idealnego pracownika”.
________________________________________________________________________________________________
Najważniejszym, a zarazem najtrudniejszym krokiem podczas szukania pracy i planowania swojej kariery wcale nie jest napisanie CV, tylko ustalenie swoich predyspozycji zawodowych. Na samym początku warto się zastanowić, jakie są Twoje kompetencje i mocne strony, dzięki temu o wiele łatwiej będziesz planował swoją karierę i rozwój.
Zacznijmy zatem od tego, czym w ogóle jest kompetencja. Kompetencja to kombinacja wiedzy merytorycznej, umiejętności oraz postaw. A mówiąc prościej– kompetencja to zarówno wiedza merytoryczna lub techniczna, jak i Twoje cechy osobowości oraz kompetencje miękkie. Czas zatem, żebyś przyjrzał się swoim mocnym stronom.
Pomogą Ci w tym następujące pytania:
- Czy jest coś, co innym sprawia trudność, a Tobie przychodzi z dużą łatwością?
- Co lubisz robić i masz wrażenie, że nigdy Ci się nie znudzi?
- Jakie cechy osobowości przydają Ci się w Twojej obecnej pracy?
- W jakich zajęciach/zadaniach wyręczasz innych (zarówno w pracy, jak i w domu)?
- Jakie komplementy słyszysz najczęściej od innych?
- Co jest twoim największym osiągnięciem?
Dodatkowo, po udzieleniu odpowiedzi na powyższe pytania, poproś osobę bliską (przyjaciela, partnera/kę, współpracownika, kierownika), żeby opowiedziała o Twoich zaletach i mocnych stronach. Myślę, że możesz być zaskoczony z jak wielu mocnych stron oraz kompetencji nie zdajesz sobie sprawy.
Zobaczcie także: Sygnały ostrzegawcze na rozmowie kwalifikacyjnej przed pracą w danej firmie
Kiedy już uzyskasz informacje – zarówno z odpowiedzi na pytania jak i od osób bliskich – wypisz wszystkie swoje kompetencje i mocne strony w podziale na trzy obszary:
1. Wiedza merytoryczna i techniczna.
Przykłady: znajomość i obsługa programu AutoCad, tworzenie szkoleń e-learningowych, znajomość języków programowania, znajomość języków obcych, itp.
2. Cechy osobowości.
Przykłady: lojalność, dokładność, punktualność, samodzielność, pewność siebie, itp.
3. Kompetencje miękkie.
Przykłady: umiejętność radzenia sobie ze stresem, motywowanie innych, delegowanie zadań, organizacja pracy własnej, łatwość rozwiązywania konfliktów, itp.
Dzięki takiemu podziałowi łatwiej będzie Ci sprawdzić w jakim kierunku zawodowym chcesz podążać oraz na jakie ogłoszenie warto aplikować. Dodatkowo możesz zrobić listę rzeczy, których wolisz unikać na przyszłym stanowisku- dzięki temu unikniesz aplikowania na stanowisko, które nie będzie Cię satysfakcjonowało.
Zobaczcie także: Pierwszy dzień w pracy – jak się przygotować do nowych wyzwań?
Kolejnym sposobem na sprawdzenie swoich predyspozycji zawodowych jest wykonanie testu badającego nasze kompetencje. Dzięki wynikom z takiego testu możemy sprawdzić, jakie kompetencje są naszą mocną stroną i w którym kierunku się rozwijać. Na rynku dostępne są również testy dedykowane badaniu predyspozycji zawodowych, które pomagają w określeniu przyszłej drogi zawodowej. Wiele z nich dostępnych jest online– całkowicie za darmo.
Warto również próbować nowych rzeczy i sprawdzać, w czym czujemy się dobrze – zgłaszać się na ochotnika do nowych projektów, próbować swoich sił w nowej roli w zespole, itp. Nic nie da Ci takiej wiedzy, jak doświadczenie.
________________________________________________________________________________________________
Źródło zdjęcia głównego: Unsplash@Annie Spratt
Komentarze