Dlaczego dziewczynki grzecznie się bawią, a chłopcy przeżywają przygody? Posłuchaj, co słychać #PoStronieKobiet!

Dlaczego dziewczynki grzecznie się bawią, a chłopcy przeżywają przygody? Posłuchaj, co słychać #PoStronieKobiet!

Chociaż wydaje się, że temat dyskryminacji kobiet w miejscu pracy jest regularnie obecny w naszym życiu, niestety nie zawsze przekłada się to na efekty takie jak jej minimalizacja. Raport #PoStronieKobiet stał się swego rodzaju zapalnikiem, żeby przywrócić tej kwestii wigor i rzucić na nią nowe światło. 10 listopada o godzinie 15:00 doczekaliśmy się kolejnego znamiennego kroku. Debata #PoStronieKobiet plasuje się na pozycji pioniera w walce o równe i sprawiedliwe traktowanie wszystkich pracowników. Jako współorganizatorzy projektu wraz z E.ON oraz partnerem medialnym, Gazeta.pl, zachęcamy do uczestnictwa w przedsięwzięciu.

Chociaż wspomniany raport #PoStronieKobiet dotyczył branży stricte marketingowej, stał się punktem wyjścia do rozpoczęcia znacznie szerszej dyskusji. Holistyczne podejście jest niezwykle istotne, ponieważ problematyka nierówności w pracy sięga daleko ponad specyfikę konkretnych zawodów. Doskonale ilustruje to już sam omawiany przykład marketingu. Pomimo, iż jest on jednym z najbardziej progresywnych i pro-równościowych sektorów, nadal występują w nim znaczące różnice pomiędzy płciami. Według badania #PoStronieKobiet, kobiety wciąż uczestniczą rzadziej od mężczyzn w roli ekspertów w mediach o rzadziej wyrażają swoje opinie podczas ważnych zebrań. Według ekspertek i ekspertów uczestniczących w debacie zaradzić podobnym problemom może jedynie dwukierunkowe podejście. Należy zarówno dążyć do walki z dyskryminacją w miejscu pracy w debacie publicznej, jak i wytyczając najlepsze standardy wewnątrz danych specjalizacji. 

Debata #PoStronieKobiet: „Żeby mówić o równości, niezbędna jest różnorodność”

Wiele nieporozumień dotyczących zjawisk społecznych, wynika z faktów, że każda osoba dostrzega je z innej, indywidualnej perspektywy. Na przykład, mężczyźni często nie dostrzegają seksistowskich komentarzy wygłaszanych przez osoby w ich otoczeniu, ponieważ sami nie są ich celem. W porównaniu do ponad połowy respondentek, które padają ich ofiarą, tylko 18 proc. badanych mężczyzn wskazało w badaniu ilościowym, że spotykają się z podobnym problemem. 

Eksperci w debacie #PoStronieKobiet

Dlatego, nawet przy najlepszych intencjach wszystkich zaangażowanych opłaca się zadbać o różnorodność spojrzeń, by uzyskać całościowy ogląd sytuacji. Z tego właśnie względu w wydarzeniu wzięło udział bardzo bogate gremium ekspertów. Chodzi tu zarówno o reprezentację rozmaitych branż, jak i wypowiedzi ze strony nie tylko kobiet, lecz także mężczyzn. Kobiety, mężczyźni, marketerzy, ludzie kultury, psychologowie i wiele innych – jak wiele osób, tak wiele przedstawionych perspektyw. 

Co kryje się pod brudną koszulką?

Branże reklamowa i medialna są wyjątkowo odpowiedzialne za kształtowanie postaw w opinii publicznej. Niestety, publikowane reklamy często tylko przyczyniają się do pogłębienia utartych wzorców ról płciowych. Podczas debaty został poruszony przykład reklam środków piorących, w których to chłopcy, a nie dziewczynki przychodzą do rodziców z poplamionymi strojami piłkarskimi. 

Ten motyw często przewija się przez ogół mediów. To chłopcy zazwyczaj przeżywają przygodę, podczas gdy dziewczynki grzecznie bawią się lalkami. Niektóre firmy decydują się na odwrócenie schematu, tworząc komunikację do dziewczynek podważają status quo. Eksperci zwracają natomiast uwagę, że niestety, takie podejście działa również w drugą stronę. Paradoksalnie, promując w dziewczynkach niezależność i wolność kształtowania swojego życia, dalej pośrednio brniemy w utrwalanie patriarchatu. Argumentem za tą tezą jest fakt, że z reguły nikt nie wydaje reklam promujących wrażliwość, lecz adresowanych do chłopców. W mediach ciągle brakuje przekazów, że mogą oni być delikatni lub płakać. W wyniku takiego zaniedbania, w dorastających chłopcach rodzą się skłonności do powielania toksycznego wzorca męskości. 

Ważne zatem, by przekaz zachowywał balans pomiędzy płciami i charakterami aktywności. W taki sposób, żeby każde dziecko wiedziało, że może się rozwijać w wybranym przez siebie kierunku, czy to bardziej dynamicznym czy spokojniejszym.

„Matka musi, ojciec może” – czyli co z tym rutinoscorbinem?

Czasami nie potrzeba wielkich słów, ni czynów, by zdać sobie sprawę z istoty problemu. Każdy, gdyby go wyrwano do tablicy, potrafiłby podać przynajmniej jeden przykład dyskryminacji płciowej, z którym miał styczność. Często doświadczamy jej w codziennym życiu, jednak wydaje nam się to na tyle naturalne, że nie przywiązujemy do niej większej wagi. 

Tego typu sytuację zarysowała podczas debaty Pani Zofia Smełka-Leszczyńska. Z pozoru prozaiczny temat kampanii reklamowej rutinoscorbinu potrafi jednak skłonić do refleksji. A wystarczyła banalna inwersja tak znanej wszystkim sceny: rodzic podaje przeziębionym latoroślom potrzebne leki. Co natomiast wyróżnia tę reklamę na tle innych? Otóż wystarczyło, że owym rodzicem jest tata, zamiast mamy, by wywołać w społeczeństwie prawdziwą lawinę reakcji. Ekspertka opowiedziała, jak podczas badań fokusowych, niektóre z ankietowanych matek popłakały się widząc ten obraz. Nie były w stanie wyobrazić sobie sytuacji, w której to ich partner wykazałby się podobną inicjatywą i zadbał o, bądź co bądź, własne dzieci. Dzieje się tak ze względu na utarte w społeczeństwie przeświadczenie, że to kobiety mają się zajmować pociechami. Ową tendencję ilustrują także badania raportu #PoStronieKobiet, według których aż 39 proc. kobiet zadeklarowało, że posiadanie dzieci negatywnie odbiło się na ich życiu zawodowym. Dla porównania wśród ojców odsetek ten wynosił jedynie 14 proc.

Co jeszcze usłyszymy w debacie #PoStronieKobiet?

Jeśli ktoś jeszcze nie miał okazji odsłuchać debaty, gorąco do tego zachęcamy. Przedstawione case’y to zaledwie czubek góry lodowej wyjątkowych tematów, omawiających nasze funkcjonowanie w społeczeństwie. Każdy, kto jest zainteresowany kwestią „męskiego” i „żeńskiego” przywództwa, rolą polskiego szkolnictwa w formowaniu charakterów  oraz kształtowania postaw społecznych przez media, powinien koniecznie zapoznać się z nagraniem. Jest ono dostępne za pośrednictwem strony #PoStronieKobiet. Zapraszamy także początkujących w kwestiach równościowych, którzy chcieliby stopniowo ugruntować własny światopogląd i drogę działania. Przeprowadzona dyskusja pozwala rozpatrzyć problemy z najróżniejszych perspektyw, dzięki czemu uzyskujemy rzetelny i rzeczowy obraz sytuacji. 

Obejrzyj debatę #PoStronieKobiet:


Źródło zdjęcia: Materiały prasowe

RocketSpace.pl

RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.

Reklama pracy dla kierowcy

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze