Dlaczego warto edukować pracowników w zakresie prawa pracy i jak to robić?

Dlaczego warto edukować pracowników w zakresie prawa pracy i jak to robić? fot. Prawo pracy jest MEGA fajne / RocketJobs.pl

Ostatnimi czasy prawo pracy zmienia się w natychmiastowym tempie rodząc wiele pytań i niewiadomych zarówno pracodawców, jak i pracowników. Praca zdalna, kontrola trzeźwości czy też dyrektywa work-life balance wzbudzają w nas wiele niepokoju i zarazem pytań. Jak zatem wspierać edukację na temat prawa pracy wśród naszych pracowników? Czy warto?

Przede wszystkim prawo pracy ma jedno zasadnicze zadanie – musi chronić każdego na rynku pracy – zarówno pracownika, jak i pracodawcę. Kodeks pracy wprowadzono głównie po to, by pracownicy i pracodawcy byli odpowiednio zabezpieczeni przed nieprzyjemnymi czy też konfliktowymi sytuacjami.

Pewnie każdy z nas zna słynna maksymę: „nieznajomość prawa szkodzi” – nawet ja pamiętam ją z wykładów prawa na studiach. To, że pracodawca powinien znać Kodeks pracy, jest dla nas oczywiste. To właśnie na pracodawcy ciąży obowiązek jego respektowania. Niestety nie wszyscy pracodawcy mają pełną świadomość tego, jakie obowiązki na nich ciążą w związku z zatrudnianiem pracowników. Dlatego też warto odświeżać tę wiedzę w regularnych odstępach, uczestniczyć w szkoleniach, czy też postawić na wykwalifikowany zespół w dziale kadr.

A co z pracownikami? Czy oni też powinni znać prawo pracy? Oczywiście!

Ma to wiele korzyści – nie tylko dla samego pracownika, ale również pracodawcy. Co więcej, obowiązek edukacji powinien spoczywać właśnie na dziale HR.

Edukacja pracowników z prawa pracy. Dlaczego warto to robić?

Pracownik powinien znać swoje obowiązki

Kodeks pracy jasno określa, jakie są obowiązki pracownika. Przede wszystkim pracownik powinien dbać o dobro swojego zakładu, chronić jego mienie i zachować w tajemnicy wszystkie informacje, które mogą narazić firmę na szkodę. Pracownik musi także przestrzegać regulaminu pracy, przepisów związanych z bezpieczną i higieniczną pracą oraz przepisów przeciwpożarowych. Ponadto wymaga się stosowania do poleceń przełożonych i przestrzegania ogólnych zasad współżycia społecznego.

Pracownik powinien znać swoje prawa 

Dodatkowym plusem znajomości prawa pracy jest wiedza o przysługujących pracownikowi prawach. Na przykład:

  • prawach przysługujących kobiecie,
  • prawach, jakie w związku z zostaniem rodzicem otrzymuje mężczyzna,
  • prawach pracownika w wieku przedemerytalnym,
  • prawach pracownika do dodatkowego wynagrodzenia,
  • prawach pracownika do urlopu,
  • prawach pracownika do posiłku regeneracyjnego,
  • prawo do godności, itp.

Świetnym przykładem będzie chociażby prawo do godności, które ma na celu całkowity zakaz dyskryminacji w miejscu pracy osób niepełnosprawnych, ze względu na płeć, wiek, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie czy też orientację seksualną. 

Dlatego też, jeśli takie sytuacje mają miejsce (np.: wyśmiewanie przez kierownika ze względu na przekonania religijne czy orientację seksualną), pracownik powinien wiedzieć, gdzie może to zgłosić i na jaką pomoc ze strony pracodawcy liczyć. 

Pracownik powinien dbać o bezpieczeństwo danych i mienia firmy

Dzięki znajomości obowiązujących przepisów prawa pracy, pracownik ma świadomość, co grozi mu, kiedy narazi mienie pracodawcy, wyjawi jego tajemnicę lub (co gorsze) przywłaszczy dane. Dlatego też pracownik, który ma tego świadomość, jest większym „bezpieczeństwem” dla pracodawcy.

Jak zatem wspierać i pomagać pracownikom w aktualizacji informacji na temat obowiązujących praw?

Organizuj szkolenia

Możemy zorganizować zarówno szkolenia stacjonarne, online, czy też krótkie szkolenia e-learningowe na temat najnowszych zmian w prawie pracy. Pamiętajmy jednak, żeby te szkolenia były przedstawione w ciekawy sposób (nie były jedynie sucha prezentacją), najlepiej z obrazowymi przykładami z życia pracownika.

Zrób spotkanie z ekspertem

Warto organizować spotkania z ekspertami z dziedziny prawa pracy, aby pracownicy mogli uzyskać informacje na nurtujące ich zagadnienia. Dodatkowo osoba z zewnątrz wzbudza zazwyczaj większe zaufanie, a dzięki temu pracownicy bardziej się otwierają, a co za tym idzie – zadają pytania, itp.

Zorganizuj anonimowe sesje Q&A

Jeśli nie mamy możliwości zorganizowania szkolenia czy też spotkania z ekspertem, warto jest zaproponować pracownikom tak zwaną sesję Q&A, czyli pytań i odpowiedzi. Pracownicy mogą wysyłać pytania o interesujące ich kwestie anonimowo na wybrany adres mailowy bądź też platformę. Następnie możemy przygotować krótkie i zwięzłe odpowiedzi, czy to w formie webinaru, nagrania, czy też po prostu krótkiego maila.

Edukacja pracowników z prawa pracy. Jakie daje nam korzyści?

Jak widać, warto wspierać pracowników w znajomości Kodeksu pracy – zabezpieczamy tym również siebie jako pracodawców, ponieważ świadomość praw i obowiązków pozwala utrzymać odpowiedni stosunek pracy i daje pewność, że obowiązują zasady prawa Dodatkowym atutem dla nas jako firmy, będzie budowanie wizerunku transparentnego i wspierającego pracodawcy.

RocketJobs.pl apeluje: łamanie prawa pracy nigdy nie jest ok!

Nowa kampania „Prawo pracy jest MEGA fajne” pozwoli wszystkim jasno określić swoje granice. Pilnowanie tego, co nam wszystkim ustawowo przysługuje, nie jest żadną formą roszczeniowości. Jest wręcz przeciwnie! Każdego, kto chciałby poznać lub powtórzyć ciekawe zagadnienia z zakresu prawa pracy zapraszamy do zapoznania się z cyklem materiałów o prawie pracy.

Sprawdź: prawopracyjestMEGAfajne.pl

A dodatkowo sprawdź oferty pracy w nowej kategorii na RocketJobs.pl – Prawo. Znajdziesz tam oferty pracy z tej branży, np. jako prawnik czy radca prawny.

Współzałożycielka firmy Sigmund Polska

Wspiera firmy w badaniu kompetencji i potencjału pracowników oraz kandydatów do pracy, jak i również w opracowywaniu procesów HR-owych – w tym układaniu procesów rekrutacyjnych, indywidualnych planów rozwoju pracowników, wdrażaniu oceny pracowniczej, badaniach satysfakcji i zaangażowania pracowników. Trener biznesu i wykładowca. Autorka licznych artykułów i książek, w tym ostatniej "Rekrutacja oparta na kompetencjach. Znajdź i rozwijaj idealnego pracownika" oraz podcastu "Newsy z rynku pracy".

Reklama pracy dla kierowcy

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze