Technologia to tylko połowa sukcesu. Druga połowa to człowiek!
Na rynek pracy właśnie wkracza generacja Z, czyli młode osoby urodzone po 1995 roku. Ta grupa jest też określana „Zetkami” czy „post-millenialsami” i liczy ponad 6 mln osób! Ich światopogląd i postawy zawodowe przybliżono w najnowszej kampanii RocketJobs.pl.
Spis treści
W najnowszym odcinku zapytaliśmy, co #GenZ myśli o pozycji kobiet na rynku pracy.
Ale pokolenie Z różni się od poprzednich generacji też – zarówno w podejściu do pracy, jak i wymagań względem pracodawców. To generacja nastawiona na partnerskie relacje oraz odznaczająca się dużą odwagą, dzięki której nie boi się konstruktywnej krytyki. Co w takim razie należy zrobić, aby skutecznie zarządzać pracownikiem z pokolenia Z i jakie cechy pracodawcy jego przedstawiciele cenią sobie najbardziej?
Elastyczność, wiedza oraz dbałość o rozwój pracowników – to najważniejsze atuty pracodawcy w oczach przedstawicieli generacji Z. Osoba, która stoi na czele organizacji, powinna przede wszystkim być w stanie zabezpieczyć jej przyszłość i kierować nią w taki sposób, aby realizacja celów biznesowych była równie ważna, jak realizacja celów pracowników. Poczucie wspólnoty i podążania tą samą drogą do sukcesu jest istotne dla „Zetek”, dlatego wymagają one wsparcia i umożliwienia im rozwoju, który przyczyni się z jednej strony do sukcesu firmy, a z drugiej podniesienia ich umiejętności oraz kwalifikacji.
Jakich relacji wymaga generacja Z? Młode pokolenie pracowników pragnie przede wszystkim partnerskich stosunków z pracodawcą. Nie musi on być przyjacielem, ale osobą, która będzie w stanie ich zainspirować, jasno określić cele i umożliwić ich realizację, np. dzięki dostępowi do technologii, z którymi „Zetki” radzą sobie doskonale. Pokolenie Z pragnie być wysłuchane i chce mieć wpływ na funkcjonowanie firmy, a szczególnie ceni sobie dobrą atmosferę w pracy i bezpośredni kontakt z pracodawcą.
Jeżeli przełożony będzie w stanie dopasować się do tych wymagań, może liczyć na efektywność działań młodych pracowników oraz ich zadowolenie.
Zobaczcie także: Co motywuje do pracy pokolenia X, Y i Z?
Aby zarządzanie pracownikami z generacji Z było skuteczne, niezbędne jest przede wszystkim zrozumienie ich potrzeb i zapatrywań. Pracodawca musi stworzyć im doskonałe warunki pracy, zaopatrzyć ich w niezbędne narzędzia i zapewnić swobodę działania w realizacji celów. Narzucanie schematów, tłumienie indywidualizmu, czy jakiekolwiek oznaki dyskryminacji, uniemożliwią wydobycie z „Zetek” pełnego potencjału, a nawet spowodują, że pracownicy szybko ewakuują się do innej firmy.
Co więcej, zarządzając pracownikami z pokolenia Z, warto kierować się kilkoma innymi zasadami. Mowa tu przede wszystkim o:
Zobaczcie także: Czego mogą się od siebie uczyć różne pokolenia w jednym miejscu pracy?
Prawidłowe zarządzanie „Zetkami” przyniesie firmie liczne korzyści. Są to bowiem pracownicy kreatywni, odważni i skuteczni w realizacji celów. Dlatego kierując się powyższymi zasadami, zyskasz możliwość wydobycia ich potencjału i stworzenia doskonale funkcjonującego, lojalnego zespołu.
________________________________________________________________________________________________
RocketSpace.pl
RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.
Komentarze