Nowoczesne metody płatności online

Nowoczesne metody płatności online

To, że płatności internetowe są już powszechnie stosowane, wygodne i bezpieczne to fakty, nie opinie. W tym temacie pozostaje nam już “tylko” dyskusja nad ich rodzajami. Które z nich są najpopularniejsze? Jak się rozwija rynek płatności w Polsce i na świecie? W poniższym tekście odpowiadamy na te i wiele innych, podobnych pytań z tego zakresu.

Podczas zakupów online większości z nas najbardziej zależy na tym, by płatność była łatwa, szybka i bezpieczna. Od strony płatnika definicja nowoczesnych płatności online jest więc bardzo prosta – muszą odpowiadać na jego aktualne potrzeby, czyli sprawiać, że ostatni etap składania zamówienia jest w pełni komfortowy – mówi Mateusz Wachowski, Key Account Manager w Tpay, operatora płatności online.

Trudno wyobrazić sobie codzienność bez zakupów internetowych. Gdy do tego dorzucimy jeszcze możliwość opłacania rachunków w sieci, to okazuje się, że płatności online są używane przez nas właściwie codziennie. Polscy internauci, wg badania Tpay i agencji badawczej SW Research, najchętniej sięgają po BLIKA (71%), przelew online (37%) i karty płatnicze (36%). Następnie kolejno korzystamy z przelewów tradycyjnych, PayPala i innych portfeli elektronicznych. Większość powyższych metod płatności wyróżniają z pewnością szybkość i wygoda. Czasem chodzi przede wszystkim o powszechność danej formy – lubimy to, co znamy. Sprawdź charakterystykę każdej z metod.

BLIK

Według Polskiego Standardu Płatności popularność BLIKA w 2020 roku wzrosła względem 2019 aż dwukrotnie. Z pewnością związane to było z rozpoczęciem pandemii – siłą rzeczy, rzadziej wychodząc z domu, wiele osób dotychczas nieprzekonanych do zakupów internetowych, zaczęło z nich korzystać. Tak samo jak z BLIKA, który dziś może stanowić aż 60% wszystkich transakcji e-commercowych w Polsce.

Na czym polega płatność BLIKIEM? Jego siła tkwi oczywiście w prostocie. W sklepie stacjonarnym, u kuriera czy podczas zakupu na aukcji internetowej można podać 6-cyfrowy kod wygenerowany w aplikacji bankowej. Najczęściej wystarczy kliknąć w ikonkę BLIKA, by pobrać cyfry – nie ma konieczności wypełniania żadnych danych. Na końcu trzeba jeszcze zatwierdzić płatność w aplikacji.

To jednak nie jedyny sposób skorzystania z BLIKA. Można zapłacić nim bez kodu. Wystarczy, że korzystając regularnie z tego sposobu płatności, klient „zapamięta” sklep lub przeglądarkę w aplikacji banku. Wówczas podczas zakupów wystarczy z listy metod płatności wybrać BLIK i potwierdzić płatność w aplikacji banku.

Przelew online – pay-by-link

Kolejna nowoczesna i (z tego też powodu) chętnie wybierana metoda płatności to przelew online. Nie jest to może najszybszy sposób na dokonanie płatności, ale na pewno wygodny i znany od lat. Jak przebiega proces płatności w przypadku pay-by-link? To proste. Płatnik „daje znać” sprzedawcy o chęci finalizacji zakupów online (np. poprzez kliknięcie w button „Zapłać za zakupy”). Następnie klientowi wyświetla się panel transakcyjny z dostępnymi metodami płatności. Po wybraniu przelewu online i swojego banku kupujący przenosi się na odpowiednią stronę. Tam loguje się swoimi danymi logowania. Następnie wyświetlają mu się szczegóły transakcji (w formie nieedytowalnego przelewu). Teraz pozostaje już tylko potwierdzenie transakcji, wylogowanie się z banku i powrót do sklepu. To wszystko!

Karta płatnicza

Kolejna nowoczesna oraz co za tym idzie – szybka i wygodna metoda płatności. Mechanizm działania jest bardzo prosty – podczas dokonywania płatności np. za zakupy internetowe, płatnik powinien wybrać jako jedną z opcji kartę debetową lub kredytową. Wówczas wyświetli mu się formularz, w którym musi uzupełnić następujące dane swojej karty: numer karty, datę ważności, kod CVV2/CVC2 (3-cyfrowy numer znajdujący się na odwrocie kart np. VISA). Czasem konieczne będzie wpisanie także imienia i nazwiska oraz adresu e-mail. Kolejny krok to zatwierdzenie transakcji i jej autentykacja (uwierzytelnienie) np. za pomocą kodu 3D Secure (jednorazowy kod przesyłany SMS-em) czy podania hasła i odcisku palca (silne uwierzytelnianie SCA).

Za pomocą płatności kartą można dokonać też płatności cyklicznych (np. za rachunki domowe). Wówczas konieczne będzie upoważnienie odbiorcy płatności do cyklicznego obciążania karty za te konkretne rodzaje transakcji.

Przelew tradycyjny, PayPal i inne portfele elektroniczne

Przelew tradycyjny nie pozwala na natychmiastową płatność online. Klient musi wypełniać dane do przelewu, a sprzedawca ręcznie zarejestrować przelew, aby móc np. wysłać towar. Dlatego sposób ten nie cieszy się dużym zainteresowaniem w świecie e-commerce. O wiele łatwiej jest dokonać szybkiej płatności, np. wspomnianego BLIKA czy za pomocą PayPala. Ten drugi można zasilić np. tradycyjnym przelewem bankowym. Wybierając go jako metodę płatności np. podczas zakupów internetowych, wystarczy zalogować się do konta i potwierdzić transakcję. By cały proces przebiegł jeszcze prościej i szybciej można skorzystać z opcji PayPal One Touch (zapisuje dane logowania na konkretnym urządzeniu). Dzięki temu proces płatności przebiegnie automatycznie.

PayPal to rodzaj portfela elektronicznego. Jego nazwa nie jest przypadkowa – funkcjonalnościami przypomina tradycyjną portmonetkę. Pozwala na opłacanie transakcji i otrzymywanie środków oraz „trzymanie” w nim kart płatniczych. Można z niego korzystać np. za pomocą aplikacji mobilnej. Najpopularniejsze portfele elektroniczne to PayPal, Masterpass, Visa Checkout, Google Pay, Apple Pay, Revolut.

Zobaczcie także: Podpis elektroniczny – jakie są jego rodzaje i do czego służy?

Bezpieczeństwo płatności online

Jak bardzo bezpieczne są współczesne internetowe metody płatności, czy łatwo je shackować? Jak przełamać potencjalny strach z ich korzystania?

Wszystkie metody płatności są bezpieczne, jeśli potrafimy z nich korzystać, wiemy, w jaki sposób przebiegają. Ponadto będąc na bieżąco z metodami stosowanymi przez cyberprzestępców, z większym prawdopodobieństwem rozpoznamy atak. Będziemy wiedzieć, że np. nie należy innym osobom podawać kodu BLIK, czy że należy z dużą ostrożnością podchodzić do SMS-ów autoryzacyjnych – upewnić się, jakiej operacji dotyczy dana wiadomość, czy kwota zakupów pokrywa się z tą widniejącą w SMS-ie itd.

Przełamywanie strachu związanego z zakupami online dotyczy zwykle poznania przebiegu procesu zakupowego, w tym dokonywania płatności. Jednak, czy jesteśmy wprawionym e-klientem, czy osobą, która dopiero zaczyna kupować w sieci, zawsze należy zachować czujność. Jeśli nie znamy sklepu, to warto sprawdzić, jakie ma opinie i czy współpracuje z operatorem płatności, ponieważ oznacza to, że sprzedawca i jego witryna zostali zweryfikowani. Jeśli cokolwiek podczas procesu zakupowego budzi nasze wątpliwości, zawsze lepiej poprosić kogoś doświadczonego o pomoc – mówi Maciej Pawlak, Head of Risk & Security w Tpay

Jak się rozwija rynek płatności?

To, że rynek płatności rozwija się dynamicznie, wszyscy wiemy. Szczegóły na ten temat zdradza Mateusz Wachowski, Key Account Manager w Tpay.

Pandemia przyspieszyła rozwój branży e-commerce o przynajmniej dwa lata! Coraz więcej Polaków robi zakupy online, a wśród nich są także osoby starsze, często pierwszy raz kupujące przez internet. Przed e-sprzedawcami pojawiła się więc ogromna szansa, ale i niemałe wyzwanie! Dlatego najbliższy czas to na pewno sprostanie rosnącym potrzebom internautów robiących zakupy w sieci, czyli upraszczanie zakupów i przyspieszanie ich, z jednoczesną dużą dbałością o bezpieczeństwo płatnika, więc na znaczeniu zyskuje również edukacja. Wśród rozwiązań cieszących się coraz większym zainteresowaniem jest m.in. social commerce, czyli możliwości robienia zakupów podczas przebywania w social mediach (np. możliwość płacenia BLIKIEM podczas rozmowy z botem na Messengerze). Zakupy od A do Z odbywają się wówczas na jednym z najpopularniejszych “sociali” – są znacznie krótsze, bo nie wymagają przechodzenia na stronę sklepu internetowego, i opierają się o bezpieczną płatność 6-cyfrowym kodem.

________________________________________________________________________________________________

Źródło zdjęcia głównego: Unsplash@Emil Kalibradov

RocketSpace.pl

RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.

Reklama pracy dla kierowcy

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze