Praca w turystyce czy turystyka w pracy? Ta branża zapewnia ogrom możliwości dostosowanych dla każdego
Uwielbiam podróżować, dlatego chciałbym pracować w branży turystycznej – można często usłyszeć z ust młodych ludzi, planujących swoje ścieżki kariery. Co to właściwie oznacza? Praca w turystyce to cała gama zawodów i kwalifikacji, które znacząco różnią się od siebie. Łatwo zatem, żeby każda jednostka znalazła drogę, na której mogłaby się realizować. Warto jednak wiedzieć, czego się szuka.
Spis treści
Krzysztof Krawczyk chciał być marynarzem, żeby podróżować, zwiedzać świat. Zaciągnięcie się na herbaciany kliper nie jest jednak warunkiem koniecznym, żeby cieszyć poznawaniem innych kultur, zgłębianiem ich historii, dziedzictwa czy poznawaniem ludzi z najdalszych zakamarków globu. Praca w turystyce daje ogrom możliwości. Tych wymagających częstych wyjazdów, tych, gdzie to ludzie przyjeżdżają do nas oraz tych dla osób, które wolą raczej ciszę i spokój, ale ciekawość świata dalej trawi ich wewnętrznie. W jakim kierunku warto rozwinąć żagle i obrać kurs? A przede wszystkim, jakich trudności należy oczekiwać na szlaku?
Praca w turystyce – co obejmuje HoReCa?
W sercu sektora turystycznego leży branża o tajemniczej nazwie – HoReCa. Wbrew pozorom, nie ma to związku ze znamienitym poetą rzymskim. Jest to bowiem zbiorcze określenie na pracę w hotelarstwie oraz branży gastronomicznej. Wywodzi się od słów Hotel – Ho, Restaurant – Re, Catering lub Café – Ca. Nie jest to bynajmniej żadna śmieszna nowomowa. Zwrot ten zbudował sobie pomnik twardszy niż ze spiżu, funkcjonując nieprzerwanie już od 1949 roku. Wtedy to ustanowił go Międzynarodowy Związek Krajowych Organizacji Hotelarskich, Restauracyjnych i Kawiarnianych w celu obrony praw osób zatrudnionych w sektorze hotelarskim i gastronomicznym.
Warto nadmienić, że kryje się za nim wszystko, co wchodzi w zakres usług świadczonych przez powyższe sektory, również produkty, usługi, magazyny i hale produkcyjne. Należy także zaznaczyć, że nie jest synonimiczny z turystyką, choć pod wieloma względami posiadają wspólne punkty styku. Część usług, takich jak biura podróży bądź atrakcje i muzea znajdują się poza jego jurysdykcją. Natomiast segmenty HoReCa, takie jak noclegi i cateringi dla pracowników, nie są już częścią turystyki. Niemniej, sama znajomość hasła jest niesamowicie przydatna przy rozmowach branżowych o turystyce oraz jako słowo-klucz przy poszukiwaniach pracy, szczególnie w hotelarstwie.
Praca w turystyce oferuje rozmaite ścieżki kariery
Praca w turystyce oferuje różnorodne możliwości rozwoju, bardziej lub mniej stacjonarne. Jedno jest natomiast pewne – w każdej z nich można liczyć na ogromną dawkę kontaktu ze światem. Jakie ścieżki kariery można obrać i na co warto się przygotować?
Muzealnictwo i punkty informacyjne
Punkty informacyjne są jak latarnia morska dla zbłąkanych turystów. Ich obecność i zaangażowanie ze strony pracowników uratowały już niejedną wycieczkę. Tam bowiem można skierować swoje kroki w celu nie tylko pozyskania mapy miasta, ale również wielu cennych informacji i rekomendacji. W wielu przypadkach nawet zakupu biletów łączonych lub kart zniżkowych umożliwiających odwiedzenie licznych zabytków w cenie rabatowej, często w połączeniu z korzystaniem z komunikacji miejskiej. W przypadku takiego zatrudnienia zdecydowanie przyda się dobra znajomość lokalizacji oraz panujących w niej zwyczajów.
Inną opcją jest zatrudnienie w muzeum bądź innej placówce kulturowej. Muzea zatrudniają szeroki wachlarz pracowników o przeróżnych specjalizacjach i zadaniach. Czasem będzie to praca dorywcza i obsługa turystów w sezonie, a czasem zajęcie na lata. Osoby z odpowiednim wykształceniem lub chęcią rozwoju mogą z powodzeniem szukać zatrudnienia na dłużej, na przykład jako restaurator zabytków czy kustosz. Z pewnością w każdym przypadku przyda się jednak zapał i znajomość tematu, któremu poświęcony jest obiekt. W większości przypadków będzie to idealne miejsce pracy dla osób, które lubią ciszę i porządek. Zwiedzających obowiązują bowiem określone zasady, a każdy element zbiorów musi być pieczołowicie zarchiwizowany. Warto zauważyć również, że zbiory, które znajdują się na ekspozycji są zaledwie wierzchołkiem góry lodowej. Olbrzymia część przechowywanych i chronionych przez muzea obiektów pozostaje w ich magazynach. Wchodząc za druga stronę lady, możemy poznać wiele ekscytujących sekretów historii, kultury lub nauki.
Biura podróży i kariera przewodnika lub pilota wycieczek
Chociaż praca w turystyce lub hotelarstwie zapewnia bardzo często liczne zniżki na firmowe produkty, pozycję w programach lojalnościowych, a nawet potencjalne vouchery, które mogą się przydać w realizacji marzeń o zwiedzaniu świata, niewiele obszarów pozwala na taką bliskość z możliwością podróży jak praca w biurze podróży czy jako przewodnik lub pilot wycieczek. Pozornie pierwsza opcja kojarzy się z przywiązaniem do ciasnego biura w jakiejś galerii handlowej. Wymaga jednak doskonałego obycia z przedstawianą ofertą. W związku z tym część agencji turystycznych czy biur podróży aktywnie dba o to, aby ich reprezentanci mogli podzielić przyszłe doświadczenia klienta wyjeżdżając na wycieczki-szkolenia. Tym samym będą w stanie lepiej je zarekomendować. Dotyczy to nie tylko okresu wdrożenia, ale również cyklicznej aktualizacji oferty.
Praca w roli przewodnika lub pilota wycieczek to ugryzienie tematu od zupełnie innej strony. Niejednokrotnie oznacza to silne przywiązanie do kraju, regionu lub zestawu państw, w których ma się największe obycie. W końcu nie bez powodu te nazwy stanowisk są tak dumnie powiązane z prowadzeniem – obejmując je bierze się na siebie ogromną odpowiedzialność za bezpieczeństwo grupy, jej wrażenia z wyjazdu oraz zainteresowanie odwiedzonym miejscem. Można je porównać do profesji nauczyciela, ponieważ wymagają olbrzymiej wiedzy i umiejętności jej przekazywania. Często na pracę w tym zawodzie decydują się absolwenci filologii, językoznawstwa lub historii. Same studia jednak zazwyczaj nie wystarczą, w wielu lokalizacjach, aspirujący przewodnik musi najpierw zdać odpowiednie egzaminy i uzyskać uprawnienia. Niemniej, możliwość podróżowania i wdrażania innych w dziedzictwo kulturowe i naturalne regionów sprawi, że ten trud się opłaci.
Hotelarstwo to nie tylko praca na recepcji
Chociaż stanowisko „front of office” niewątpliwie ma kluczowe znaczenie w funkcjonowaniu hotelu (tudzież hostelu czy innej formy noclegu), nie tylko na nim opiera się cały ciężar prowadzenia pobytu gościa. W zależności od rozmiaru obiektu i jego rangi można wyróżnić wiele działów składających się na jeden sprawny organizm. Zaczynając od działu rezerwacji, który dba o poprawne zagwarantowanie nam pobytu zgodnego z oczekiwaniami, poprzez finanse, aż po management, ogarniający, żeby wszystko sprawnie działało.
Oczywiście jak w wielu przedsiębiorstwach znajdziemy również osoby odpowiedzialne na marketing, PR, finanse czy HR. Warto mieć na względzie, że często występuje również możliwość przeniesienia się między stanowiskami, a nawet całymi działami firmy, bądź pięcia się po szczeblach kariery. Ze względu na specyfikę każdego obiektu i dbałość o zapewnienie w nim jak najlepszych standardów, pracownicy z odpowiednim stażem mogą niejednokrotnie oczekiwać faworyzacji względem zewnętrznych kandydatów. A nawet zdeklasowania ich do tego stopnia, że rekrutacja nigdy nie zostanie otwarta poza strukturę wewnętrzną.
Mogłoby się wydawać, że dotyczy to wyłącznie przejść pomiędzy pokrewnymi stanowiskami jak recepcja i dział rezerwacji. Takie sytuacje jak zostanie sprzedawcą będąc wcześniej nocnym ochroniarzem czy porzucenie stanowiska menedżera housekeepingu na rzecz zarządzania kadrami zdarzają się jednak częściej niż można się spodziewać. Właśnie dlatego hotele, szczególnie te należące do większych sieci, są atrakcyjnymi miejscami pracy dla tradycyjnych zawodów white collar, ale także osób aspirujących do nich lub szukających dopiero swojej drogi zawodowej.
Housekeeping i pokrewne
Za komfortowym pobytem w hotelu kryją się przez cały czas cisi bohaterowie. W końcu nawet najbardziej luksusowy wyjazd do tropikalnego raju traciłby na znaczeniu, gdyby nasze miejsce zamieszkania było brudne i rozpadające się. Na straży porządku stoi jednak ekipa housekeepingu w ścisłej współpracy z monterami i konserwatorami. Dzięki nim można bez skrępowania położyć się w świeżej pościeli bez obawy o brutalny atak pluskiew. Tym bardziej, gdy bacznym okiem przygląda jej się hotelowa pralnia zamiast zewnętrznego współpracownika. Zepsuty termostat, który skutkuje temperaturą 60° lub -10°C? Żaden problem! Kilka ruchów kluczem i problem rozwiązany. Obserwowanie ich przy pracy potrafi sprawiać wrażenie, że poruszają się w nadprzestrzeni. Nic zresztą dziwnego, gdyż te nisze potrafią narzucać naprawdę szybkie tempo pracy, na które jedynym rozwiązaniem jest doskonała strategia działania i obycie w każdej wykonywanej czynności.
Jakich kompetencji wymaga praca w turystyce?
Kompetencje, które mogą okazać się niezbędne w branży turystycznej, a tym bardziej w całym sektorze HoReCa, różnią się w zależności od piastowanego stanowiska. Pewne elementy są jednak niezbywalne. Pomimo rosnącej popularności wszelkich automatycznych tłumaczy, również tych w czasie rzeczywistym, znajomość języków w dalszym ciągu jest nieoceniona. Angielski stanowi w tej kwestii istny must have. Niemniej inne narzecza mogą wielokrotnie okazać się równie przydatne.
Nawet w obliczu, gdy praca nie przebiega w ciągłym, bezpośrednim kontakcie z klientem. Przykładowo, warto, aby pracownik housekeepingu posiadał odpowiednie umiejętności komunikacyjne, żeby chociażby ostrzec przed mokrą podłogą po jej umyciu. W niektórych sytuacjach wystarczy zdać się na odpowiednią gestykulację i pokrewieństwo lingwistyczne. Polacy powinni zrozumieć wiele komunikatów po czesku, chorwacku czy słowacku i vice versa. Frankofonowi łatwiej też będzie ogarnąć wielką włoską familię niż pracownikowi ze znajomością niemieckiego. Mimo to, znajomość kilku fraz w językach, którymi często posługują się turyści w danym miejscu może okazać się bardzo wartościowa.
Praca z klientem to jednak nie tylko znajomość języków. To również konieczność dobrego przyjęcia gości i sprawienie by ich doświadczenie było jak najlepsze. Z tego samego względu warto przygotować się na dużą dawkę relacji interpersonalnych. Osoby, którym z trudem przychodzą kontakty z innymi ludźmi powinny zastanowić się nad wybraniem „zakulisowej” kariery zamiast pierwszej linii frontu.
Ważne są również skrupulatność i zdolność do dostrzegania nawet najmniejszych szczegółów. Często ich spostrzeżenie w porę pozwala zapobiec zbliżającej się lawinie problemów i okiełznać chaos w zarodku. Praca w hotelu wymaga ciągłej czujności i troski o dobro gości oraz samego obiektu, by uniknąć kosztów i zniszczeń.
Komentarze