Specyfika pracy Content Marketing Managera w dużej agencji
Przeglądając oferty pracy na stanowisko takie jak Content Marketing Manager, na pewno natkniesz się na stosunkowo różne opisy wymagań, doświadczenia i zakres zadań wymienianych przez rekrutujące firmy. Wynika to z tego, że choć na pierwszy rzut oka obowiązki Content Marketing Managera są dla wszystkich jasne, to jednak wymagania różnią się w zależności od np. wielkości firmy. I tak w mniejszych firmach lub agencjach marketingowych obowiązki często ograniczają się do tworzenia harmonogramu publikacji, pisania ciekawych treści dla odbiorców strony www i bloga czy media społecznościowe oraz redagowania tekstów reklamowych. W większych firmach ten zakres wymagań wychodzi sporo poza samą kreację i publikację treści.
Spis treści
Jakie są więc oczekiwania od Content Marketing Managera w dużej firmie? Jest on ostatecznie odpowiedzialny za zarządzanie działaniami marketingowymi firmy i ogólny sukces inicjatyw content marketingowych. Przede wszystkim tworzy oraz kieruje strategią marketingu treści, monitoruje wyniki i sprawdza, jakie efekty dane działania przynoszą. Czuwa nad działem contentowym, tworzy koncepcje komunikatów sprzedażowych oraz zleca teksty i analizuje, jak dane treści wpływają na użytkowników.
Obowiązki Content Marketing Managera w małej i dużej agencji – jakie są różnice?
Content Marketing Manager może realizować projekty wewnętrznie, czyli na potrzeby agencji, w której pracuje lub zewnętrznie, tj. dla klientów danej agencji. W większych agencjach najczęściej spotkasz cały team content marketingowy, który odpowiedzialny jest za strategię tejże agencji. W zależności od oferowanych usług możesz spotkać dodatkowo Content Marketing Managera, który pomaga klientom w strategii i jest odpowiedzialny za zarządzanie treściami. Choć wydaje się, że nie ma dużej różnicy w specyfice pracy takiego managera, to jednak jest i to spora! Działający wewnętrznie dba bowiem przede wszystkim o strategię komunikacji danej agencji a ten, który działa zewnętrznie, realizuje projekty klientów z różnych branż.
W tym wpisie opowiem więcej o pracy Content Marketing Managera, który działa dla agencji (w tym przypadku performance) i buduje świadomość marki wokół jej usług, tj. pozycjonowania stron, kampanii performance owych w Google, YouTube, na Facebooku czy Linkedin.
Jakie projekty realizuje Content Marketing Manager w dużej agencji?
W dużej agencji performance marketingowej, na przykład Verseo, praca Content Marketing Managera to w większości praca projektowa. Choć są i zadania, które się powtarzają i które wpisują się w listę tak zwanych codziennych tasków do odhaczenia, to większość realizowanych zadań jest nieszablonowa i realizowana w postaci projektów.
Zacznijmy jednak od tych obowiązków, które z całą pewnością wykonuje Content Marketing Manager na co dzień. Przede wszystkim jest to sprawowanie pieczęci nad publikacjami na blogu, a więc dbanie o to by treści były ciekawe dla użytkownika oraz przyciągały wartościowy ruch na stronę główną poprzez optymalizację SEO. Co również należy do jego codziennych zadań to publikacje w mediach społecznościowych (zarówno postów organicznych, jak i sponsorowanych – choć te, w większych agencjach są już nadzorowane przez team Social Media). Jeżeli agencja prowadzi komunikację w kilku różnych kanałach, jak np. w przypadku Verseo, na Facebooku, Instagramie, Linkedin oraz Youtube – wtedy ważne jest, aby dopasować format treści do danego kanału oraz zaangażować odpowiednie osoby do ich tworzenia. O ile bowiem Content Marketing Manager zarządza całym tym contentem, o tyle po to jest managerem, by móc zlecać jego tworzenie innym osobom, które mają do tego odpowiednią wiedzę i umiejętności. Kolejnym mniej projektowym taskiem jest tworzenie treści pod newsletter oraz treści sprzedażowych, które mają pomóc w pracy innym działom. I to byłoby na tyle, jeżeli chodzi o te powtarzające się zadania.
W przypadku bardziej ad hoc’owych projektów, lista może być naprawdę długa, począwszy od zadań takich jak tworzenie treści na nowe zakładki na stronie www, tworzenie potrzebnych ofert, koncepcji dotyczących danych akcji promocyjnych, programów partnerskich, poradników, webinarów czy tekstów na potrzeby rekrutacji itp., po dopracowywanie i wzbogacanie projektów innych teamów w oparciu o persony, insighty zakupowe i ścieżkę klienta. Wszelkie działania są zawsze poparte wcześniejszą analizą z wykorzystaniem narzędzi np. Google Analytics, Ahrefs, Senuto czy SurferSeo. A więc umiejętności analitycznego myślenia i porównywania danych są na tym stanowisku również mile widziane!
Z kim współpracuje Content Marketing Manager?
Jak zapewne wiesz, content to nie tylko treści, ale także inne formy, np. video, grafiki, prezentacje czy infografiki. To Content Marketing Manager często decyduje, co ma się na nich znaleźć i jak ma być pokazane odbiorcom, by przykuć ich uwagę. Na co dzień współpracuje więc z grafikami, specjalistami SEO oraz programistami. Z jednej strony nie musi się znać na ich pracy, jednak by się dogadać, powinien zaznajomić się z pewnymi zwrotami, których używają. (z programistą idzie zawsze najgorzej :D)
Na pracę Content Marketing Managera warto spojrzeć też bardziej holistycznie. W każdym projekcie, który tworzy, głównym celem jest przekazywanie “tone of voice” oraz odpowiedniego komunikatu, który będzie ze sobą spójny i który wpływać będzie na kreowanie wizerunku marki. To do Content Marketing Managera należy dbanie o to, by części tworzone przez różne osoby tworzyły jedną całość i realizowały zamierzony cel.
Jakie umiejętności cenione są na stanowisku Content Marketing Managera?
Sama umiejętność pisania dobrych tekstów nie wystarczy, choć odgrywa bardzo ważną rolę! W pracy Content Marketing Managera liczy się to, by na koniec dnia cały ten content przyniósł wartość odbiorcom i realizował zamierzony cel, którym najczęściej jest po prostu: sprzedaż. Osoba na danym stanowisku w dużej agencji powinna znać i umieć stosować zarówno podstawową jak i bardziej zaawansowaną wiedzę marketingową, obejmującą budowanie strategii komunikacji z wykorzystaniem różnych kanałów marketingowych. Przyda się też umiejętność obsługi wcześniej wspomnianych narzędzi analitycznych, które pozwalają na mierzenie efektów pracy. Wyczucie smaku, umiejętność składania w całość kompozycji grafik lub wcześniejsze doświadczenie z podstawowymi programami do obróbki graficznej, to duże ułatwienie w codziennej pracy contentowca.
Podsumowanie, czyli co o sobie sam powie Content Marketing Manager?
Content Marketing Manager ma do spełnienia bardzo ważną misję! A mianowicie, musi sprawić by wszystko to co robi agencja, czyli wszelkie sukcesy, zalety świadczonych usług i to co ma wartość dla potencjalnego klienta, ujrzało światło dzienne, a więc trafiło wszędzie tam, gdzie ci potencjalni klienci są, dodatkowo w takiej wersji, w jakiej najchętniej by się o tym dowiadywali. A działać może poprzez różne kanały i różne formy, od pisanych tekstów, po grafiki, prezentacje lub video i wiele innych form, na jakie kreatywność pozwoli.
Artykuł autorstwa Verseo.
Komentarze