Poznaj tricki w Google Gsuite i zwiększ wydajność marketingu!
Google daje wszystkim użytkownikom Gmaila zestaw narzędzi w chmurze – darmowy dla prywatnych użytkowników i placówek edukacyjnych oraz płatny dla biznesu. Wykorzystujemy je w pracy biurowej na setki sposobów, ale nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, jak wielką pomocą mogą być marketingu.
Spis treści
Narzędzia Google, które poprawiają wydajność – 6 najlepszych tricków
1. Tworzenie generatora adresów URL z parametrami UTM – formuła złącz.teksty
Czy wiesz, że możesz zbudować swój własny generator adresów z parametrami UTM w arkuszu kalkulacyjnym? Dzięki komendzie Złącz.teksty można w prosty sposób zaplanować przyszłe kampanie marketingowe, wypełniając w tabeli kolumny:
- podstawowy adres URL strony,
- źródło kampanii,
- medium kampanii,
- nazwę kampanii,
- treść kampanii.
Teraz wystarczy skleić cały adres w jeden ciąg zawierający UTM-y w ostatniej komórce przy pomocy formuły:
=ZŁĄCZ.TEKSTY(A2,„?utm_source=”,B2,„&utm_medium=”,C2,„&utm_campaign=”,D2,„&utm_content=”,E2)
Zyskujemy dzięki temu pełny adres, który pozwoli nam śledzić źródła ruchu na naszej stronie lub landingu przy pomocy narzędzi, takich jak Google Analytics.
2. Arkusze kalkulacyjne Google dla harmonogramów wydarzeń i social media
Arkusze kalkulacyjne mają mnóstwo zastosowań, zwłaszcza dla zaawansowanych użytkowników – ale nawet bez znajomości formuł można wykorzystać właściwości ogromnej liczby wierszy i tabel, a także opcje współpracy. Google Spreadsheets jest doskonałym narzędziem do planowania, tworzenia harmonogramów i kalendarzy publikacji. Dzięki temu, że Arkusze Google to oprogramowanie chmurowe, można dać dostęp do pliku współpracownikom i obserwować zmiany w czasie rzeczywistym.
3. Webinar i stream z Google Hangouts – narzędzia Google do wideokonferencji
Hangouts Meet to nie tylko narzędzie do wieloosobowych wideokonferencji, ale także do streamowania obrazu i dźwięku oraz udostępniania widoku ekranu. Dzięki temu marketing wielu firm z powodzeniem wykorzystuje Hangouts Meet jako oprogramowanie do tworzenia webinarów. Limity są bardzo trudne do przekroczenia – nawet 100 000 osób może równocześnie odbierać nasz stream na żywo. Hangouts Meet ma też wbudowaną opcję nagrywania streamu, dlatego przedstawiony w nim content wideo można ponownie wykorzystać, np. jako film na firmowym kanale YouTube.
4. Narzędzia Google – pisanie głosowe wraz z edytowaniem znaków interpunkcyjnych
Kiedy tylko piszemy w cichym otoczeniu i chcemy odpocząć od manualnego pisania, możemy skorzystać z opcji dyktowania treści artykułu.
Dyktowanie nie jest żadną nowością – od dawna cieszymy się funkcją rozpoznawania mowy w smartfonach. Algorytmy Google z każdym miesiącem radzą sobie lepiej z poprawnym pisaniem głosowym i wychwytywaniem języka polskiego. W dokumentach mamy dodatkowo możliwość wstawiania znaków interpunkcyjnych i formatowania tekstu przy pomocy komend głosowych. Na stronie pomocy Google możecie znaleźć podpowiedź na temat komend przydatnych w pisaniu głosowym i formatowaniu znaków interpunkcyjnych.
5. Automatyczne tłumaczenie dokumentu Google
Translator Google to najczęściej wykorzystywane narzędzie do pobieżnego tłumaczenia tekstów i stron internetowych na inne języki. Dokumenty Google są z nim w pełni zintegrowane. Gdy potrzebujemy przełożyć treść na inny język, nie musimy specjalnie otwierać translatora i kopiować treści tam i z powrotem. Możemy wybrać dowolny język i wygenerować kopię dokumentu z tłumaczeniem.
Wystarczy przejść do zakładki Narzędzia, a następnie Przetłumacz dokument.
6. Przechowywanie plików i zarządzanie uprawnieniami za pomocą narzędzi Google
Wszystkie pliki edytowane w tych aplikacjach zawierają zaawansowane opcje współpracy wielu osób w czasie rzeczywistym. Marketing to praca zespołowa – najczęściej do surowego materiału musi mieć wgląd kilka osób, w tym manager, copywriterzy i graficy lub klient. Dlatego dział marketingu każdej firmy może usprawnić swoją pracę dzięki możliwości udostępniania i komentowania.
Komentarze w dokumentach pojawiają się obok pola roboczego i wskazują dokładnie fragment tekstu, którego dotyczą. W przypadku Arkuszy możemy zostawić komentarz do konkretnej komórki, a w Prezentacjach Google skomentujemy wybrany slajd.
Dokumenty, Prezentacje, Arkusze, Formularze i Witryny możemy udostępniać innym osobom (wewnątrz naszej organizacji oraz spoza niej). Co ciekawe, dla każdej osoby możemy wybrać odpowiedni poziom uprawnień – przykładowo, współpracownikom możemy dać prawa do edycji, klientowi do komentowania, a przełożonym wyższego szczebla tylko do wglądu. Przypadkowe usunięcie treści też nam nie grozi – historia edycji jest zapisywana na bieżąco i zawsze można przywrócić poprzednią wersję pliku.
Jeszcze prostszym sposobem dzielenia się plikami ze współpracownikami jest zapisywanie ich na Dysku Zespołu, a nie na swoim prywatnym. Wówczas każda osoba dodana do grupowego dysku ma uprawnienia właściciela pliku.
To nie wszystkie możliwości w pakiecie Gsuite
Powyżej opisaliśmy tylko kilka możliwości w G Suite, które każdy nowoczesny marketer powinien wykorzystywać, aby zwiększyć wydajność pracy. Nie sposób opisać ich wszystkich, ponieważ nowe aktualizacje aplikacji pojawiają się każdego dnia. Zaletą aplikacji chmurowych jest między innymi to, że możemy korzystać z nowych funkcji bez aktualizowania oprogramowania – jednak równocześnie powoduje to, że część wygodnych narzędzi, które zyskujemy, może umknąć naszej uwadze.
Skąd czerpać wiedzę o nowych funkcjach w aplikacjach Google?
Najprościej – z internetu. Oficjalni partnerzy Google na bieżąco informują o nowinkach i ich potencjalnych zastosowaniach, wystarczy śledzić bloga lub social media jednego z nich.
Jeśli jednak wolisz uzyskiwać informacje z pierwszej ręki, to warto zastanowić się nad uczestnictwem w jednym z darmowych eventów na temat G Suite, które odbywają się cyklicznie w kilku miastach w Polsce. Najbliższe nadchodzące spotkanie to wrocławskie Breakfast With Google.
Breakfast With Google
Jest to networkingowo-konferencyjny event organizowany przez partnera Google w celu popularyzacji najciekawszych zagadnień i narzędzi związanych z oprogramowaniem chmurowym. Najbliższe Breakfast With Google poświęcone jest w całości koordynowaniu marketingu firmy z wykorzystaniem G Suite. Wstęp i rejestracja na wydarzenie są zupełnie darmowe, a liczba miejsc jest ograniczona, aby zachować kameralną i swobodną atmosferę podczas prelekcji czy rozmów.
Formularz bezpłatnych zapisów i agendę znajdziesz tutaj.
Tegoroczna edycja odbędzie się w hotelu Ibis Styles we Wrocławiu 11 lutego 2020 roku. Poza serią prelekcji na uczestników czeka poczęstunek i kawa, przy których zawsze przyjemnie się rozmawia oraz nawiązuje nowe marketingowe kontakty. 🙂
Źródło zdjęcia głównego: Unsplash@Firmbee.com
Komentarze