Copywriting w e-mail marketingu
Jak często czytasz newslettery? Jeśli odpowiedź brzmi „nigdy” lub „rzadko”, to sam najlepiej wiesz, jak trudno jest pozyskać uwagę odbiorcy. Jeśli nie chcesz, aby maile wysyłane przez Ciebie również trafiały do kosza jeszcze przed przeczytaniem, musisz zawalczyć o uwagę odbiorców. Jednym z najważniejszych elementów w procesie tworzenia mailingów jest copywriting, czyli sztuka pisania perswazyjnych komunikatów. Jak więc przygotować przekonujący newsletter i skutecznie prowadzić e-mail marketing?
Spis treści
Autorką artykułu jest Izabela Aftyka, copywriterka oraz założycielka firmy Copywriting Biznesowy. Specjalizuje się w projektowaniu skutecznych tekstów sprzedażowych oraz tworzeniu strategii komunikacji dla marek. Swoimi słowami wspiera małe i średnie firmy, a na blogu dzieli się wiedzą o copywritingu.
Czy warto stosować e-mail marketing?
Ilość maili i spamu, jaka codziennie spływa do naszych skrzynek powoduje, że newslettery i wiadomości od firm często bywają ignorowane lub natychmiast kasowane. To sprawia, że coraz więcej firm rezygnuje z e-mail marketingu w przekonaniu o jego niskiej skuteczności. Choć zasadność rozsyłania maili w dzisiejszych czasach może budzić pewne wątpliwości, wciąż stanowi skuteczną formę pozyskiwania klientów.
Przewagą e-mail marketingu nad innymi działaniami jest możliwość budowania bliskich relacji z odbiorcami stosunkowo szybko. Nawet w dobie Internetu wciąż lubimy bezpośredni kontakt, a wysyłanie maili prosto do skrzynek klientów stwarza okazję na wzbudzenie zaufania i sympatii. Warto więc zadbać o to, by działania w ramach e-mail marketingu były przemyślane i wsparte umiejętnie skonstruowanymi komunikatami. W ich zaprojektowaniu pomoże skuteczny copywriting.
E-mail marketing – dlaczego ważny w nim jest copywriting?
Często mówi się, że e-mail jest elektronicznym listem. Tak jak zwykły list, powinien więc być atrakcyjny wizualnie, przejrzysty i przystępny dla odbiorcy. Dokładnie te same zasady dotyczą świata wirtualnego – w przypadku wersji elektronicznej, jeszcze bardziej niż przy papierowej, należy dbać o estetykę materiałów.
Newsletter jednak znacznie różni się od zwykłego listu. Najczęściej ma na celu budowanie zaangażowania czytelników oraz sprzedaż oferowanych produktów lub usług. Kluczowe jest to, aby poza pozyskaniem uwagi odbiorców, skutecznie wpływać również na ich decyzje zakupowe. I tu właśnie wkracza copywriting – umiejętność tworzenia treści, które angażują i sprzedają.
Skuteczny e-mail marketing – czyli jaki?
Choć perswazja to klucz do skutecznego e-mail marketingu, wysyłając maile do klientów pamiętaj o tym, aby teksty nie miały charakteru typowo sprzedażowego. Nachalne reklamowanie i mówienie tylko i wyłącznie o oferowanym produkcie nie będzie dobrze postrzegane przez Twoich czytelników. Staraj się raczej dostarczać odbiorcom przydatną, merytoryczną wiedzę, która wniesie określoną wartość do ich życia i biznesu. W ten sposób zyskasz ich zaufanie i zbudujesz wizerunek eksperta, co zwiększy szanse na to, że wkrótce sami zainteresują się Twoimi usługami. Copywriting to między innymi umiejętność pisania właśnie takich komunikatów.
Tekst newslettera powinien być więc na tyle perswazyjny, aby wpływać na decyzje zakupowe odbiorców, a jednocześnie na tyle intrygujący i naturalny, by pozyskiwać ich zaufanie i uznanie. Jeśli chciałbyś, aby treści Twoich maili były naprawdę skuteczne, dobrą decyzją może okazać się zatrudnienie zawodowego copywritera. Jeśli jednak postanowiłeś pisać teksty do newslettera samodzielnie, sprawdź, o czym powinieneś pamiętać.
Jak pisać tytuły newsletterów?
Freshmail szacuje, że 35% odbiorców czyta newslettery tylko ze względu na zachęcający tytuł. To właśnie on jest Twoją jedyną i niepowtarzalną szansą na to, aby czytelnik otworzył maila i przeczytał jego treść, zanim podejmie decyzję o przeniesieniu go do kosza. Nie zmarnuj tej okazji – tu nie ma miejsca na błędy w postaci przydługich, nieprzemyślanych i mało angażujących komunikatów.
Dobry tytuł newslettera to tekst krótki, przykuwający uwagę, a także taki, który zawiera bezpośrednie zwroty do czytelnika i nie wykazuje charakteru reklamowego. Właściwie zredagowany komunikat sprawi, że Twój mail nie tylko nie wyląduje w koszu, ale zostanie odebrany i odczytany, a w najlepszym wypadku – zakończy się pozyskaniem stałego czytelnika lub klienta.
Personalizacja treści – pamiętaj o grupie docelowej
Choć newslettery są wysyłane seryjnie, wciąż pozostają formą listu. Zadbaj więc, aby znalazły się w nich bezpośrednie zwroty do odbiorcy – to świetny sposób na przełamanie początkowej bariery. Ważne, aby Twój czytelnik miał wrażenie, że mówisz właśnie do niego. Tworząc newsletter na dedykowanej platformie, możesz wręcz skorzystać z narzędzia, które wstawia imię Twojego odbiorcy w wyznaczonych miejscach – dzięki temu wzmocnisz swój przekaz.
Pamiętaj też, by dostosować styl komunikacji do charakteru Twojej grupy docelowej. Przykładowo, treść maila do dyrektorów finansowych będzie zupełnie inna niż wiadomość adresowana do młodych matek. Pisząc teksty, zawsze dobieraj język, słownictwo i ton do osób, które znajdują się po drugiej stronie ekranu. Dobry copywriting to umiejętność pisania w różnych stylach i zdolność do “wchodzenia w buty” reprezentantów różnych grup docelowych.
W e-mail marketingu mów językiem swojej marki
Język, jakim napisany jest e-mail, powinien być dopasowany nie tylko do odbiorcy, ale też do jego nadawcy. Autorzy maili sprzedażowych, czyli przedsiębiorcy, firmy i organizacje, mają różne osobowości i archetypy. Pamiętaj więc o tym, aby język, jakiego używasz w korespondencji, był spójny ze wszystkimi innymi komunikatami, jakie wysyła Twoja marka.
Niezależnie jednak od specyfiki branży, w jakiej działasz, staraj się, by w korespondencji tworzyć atmosferę pewnej swobody i zaufania. Komunikowanie się z odbiorcą przez stronę internetową to tylko monolog, mail zaś staje się potencjalnym dialogiem. Zadbaj więc o to, aby wysyłanie treści nie było jedynie mówieniem do klientów, ale budowaniem z nimi relacji za pomocą skrojonych na miarę słów.
Call To Action w e-mail marketingu
Choć należy wystrzegać się nachalnego reklamowania swoich produktów, w każdym newsletterze powinny znaleźć się elementy CTA (Call To Action). To właśnie za ich pomocą będziesz mógł wezwać swoich odbiorców do podjęcia konkretnego działania – przejścia na stronę, przeczytania artykułu, założenia konta w Twoim sklepie lub dokonania zakupu. Przykładowo, CTA może mieć formę krótkiej zachęty do skontaktowania się z Tobą umieszczonej na końcu lub w środku maila.
CTA to jeden z najważniejszych elementów newslettera. Aby skutecznie wzywać odbiorców do działania, potrzebny jest wręcz doskonały copywriting, reprezentujący nie tylko dobry warsztat pisarski, ale też wiedzę z zakresu psychologii i marketingu. Umiejętne stosowanie takich zwrotów znacznie podniesie konwersję i zwiększy interakcję czytelników z treścią Twojego maila.
Podsumowanie
Jak widać, skuteczny copywriting jest kluczowym elementem procesu tworzenia newslettera. To właśnie teksty decydują o tym, czy odbiorca otworzy Twoją wiadomość, z zainteresowaniem ją przeczyta i czy będzie miał ochotę pogłębiać relację z Twoją firmą. Jeśli potrzebujesz skutecznych komunikatów, ale sam nie masz wiedzy i kompetencji do tworzenia perswazyjnych treści, warto rozważyć współpracę z profesjonalistą. Zatrudnienie zawodowego copywritera może okazać się dobrą decyzją, która pomoże Ci zwiększyć atrakcyjność Twoich treści i podnieść ich konwersję.
Źródło ilustracji: canva.com
A więcej copywriterskich treści znajdziesz tutaj 🙂
📢 Zapraszamy także do naszych grup:
➡ Social Media Jobs ➡ https://bit.ly/2GB5MXs
➡ Advertising/PR Jobs ➡ https://bit.ly/1Puw3z5
➡ Marketing – Pierwsza Praca ➡ https://bit.ly/2F6uQU3
➡ Rocket Jobs > 10K ➡ https://bit.ly/2AkLuMn
➡ Sprzedaż cała Polska ➡ https://bit.ly/2RMpMIG
➡ Design cała Polska ➡ https://bit.ly/2JOIkFI
➡ Marketing, e-commerce, SEO/SEM ➡ http://bit.ly/32uFhsq
➡ Rocket Community ➡ https://bit.ly/2PQofkI
💪 na naszego LinkedIna:
➡ https://www.linkedin.com/company/rocket-jobs
😎 oraz na naszego Instagrama:
➡ https://www.instagram.com/rocketjobspolska
Komentarze