Kulisy pracy marketera #18

Kulisy pracy marketera #18

Barbara Trepka

Marketingowiec z duszą artysty. PR & Marketing Manager w agencji Projekt Zero2. Z branżą związana od 6 lat. Organizatorka spotkań LinkedIn Local – Olkusz oraz współorganizatorka projektu Rycerze Marketingu. Współtwórczyni portalu technologicznego Internet-rzeczy.com.

Interesuje się psychologią i rozwojem osobistym, a jej pasją odprężającą umysł jest rękodzieło i dekoracje DIY. Miłośniczka kotów, motoryzacji i czekolady. Zawsze ma w kieszeni trochę dobrego humoru.


Hej Basiu, opowiedz nam proszę: na czym polega Twoja praca? Jaki obszar marketingu uważasz za swoją mocną stronę?

Moja codzienna praca polega na wspieraniu klienta w jego działaniach online. Obrazowo wygląda to tak, że przychodzi klient, który ma problem, bo jego produkt się nie sprzedaje albo ktoś mu zwrócił uwagę, że jego aktywność w internecie jest znikoma i powinien zaktualizować lub poszerzyć swoje działania. Wtedy wkraczam ja. Analizuję obecną sytuację klienta i doradzam, co możemy, a co powinniśmy koniecznie zrobić. Łączę PR z działaniami reklamowymi i zarówno tworzę artykuły do mediów ale też organizuję testy produktów klienta w znanych redakcjach lub u blogerów. Dodatkowo w Projekt Zero2 pozycjonujemy się jako agencja technologiczna, więc mam sporo styczności z urządzeniami IT czy smarthome – strasznie mnie to ciekawi i często mam możliwość przetestowania takich urządzeń, co jako człowiek techniczny bardzo doceniam 🙂
Moja praca jest bardzo szeroka w działaniach, ale dzięki temu mam wiedzę z każdej dziedziny i jestem w stanie wiele doradzić klientom. Jeśli pytasz mnie o mocną stronę, to nie wymieniłabym żadnego konkretnego obszaru marketingu, a empatię. To mój osobisty talent, dzięki któremu wczuwam się w sytuację klienta i oddaję sprawie całe serce, aby zrobić swoją robotę na 100% 🙂

Wróćmy teraz do początków. Jak zaczęła się Twoja historia z marketingiem i jak rozwijała się z biegiem czasu?

Moja historia z marketingiem ma swój początek jeszcze w liceum, kiedy to na ustną maturę z języka polskiego wybrałam sobie temat o języku reklamy. Do dziś pamiętam tę fascynację słowem oraz tym, jak wielkie ma znaczenie w przekazywaniu treści. Wtedy też poznałam pierwsze kreacje reklamowe z ciekawymi hasłami zapadającymi w pamięć. Już na studiach rozpoczęłam swoją pierwszą pracę w reklamie, gdzie nauczyłam się tworzyć grafiki oraz materiały drukowane a dodatkowo samodzielnie zaczęłam “bawić się facebookiem”. Życie się toczyło, a ja w pewnym momencie trafiłam do Krakowa, gdzie przyjechałam za miłością swojego życia i tutaj już rozpoczęła się przygoda z marketingiem online w krakowskich agencjach marketingowych.

W codziennej pracy ważne są predyspozycje. Co Twoim zdaniem powinno cechować dobrego marketingowca?

Moim zdaniem dobry marketingowiec to nie jest specjalista tylko w jednej, konkretnej dziedzinie, ale troszkę jest jak człowiek-orkiestra. Powinien znać się na wszystkim albo przynajmniej wiedzieć, gdzie szukać informacji na temat, którego nie zna. Według mnie dobry marketingowiec nigdy nie odpowiada na zadane pytanie “nie wiem”, a “dowiem się” 🙂

Wspaniale powiedziane! A czy uważasz, że studia kierunkowe są potrzebne, by zacząć pracę w branży marketingu i PR-u?

Absolutnie nie są potrzebne by zacząć, aczkolwiek pewnie byłoby łatwiej wejść w rytm dzięki zdobytej teorii. Mamy jednak wiele przypadków (w tym także mój własny), gdzie dołączając do agencji, rzucają Cię na głęboką wodę, a Ty jakoś się trzymasz na tej wodzie, ale dzięki temu płyniesz coraz pewniej. W sprawie studiów kierunkowych to ja mam już teraz wyrobione własne zdanie – jeśli już mamy takie wybierać, to najlepiej na początku drogi. Z własnego doświadczenia wiem, że wybierając się na studia tematyczne będąc już w branży niestety niewiele nowego się dowiemy, bo praca na co dzień jest najlepszą praktyką.

Która część Twojej pracy jest dla Ciebie najbardziej problematyczna?

Nie ma czegoś takiego 🙂 Ja generalnie jestem mało problematyczna, a raczej staram się we wszystkim widzieć plusy i wyzwania niż problemy. Dlatego jeśli już zdarzają się jakieś wyzwania to znaczy, że trzeba im stawić czoła i szukać rozwiązań. Mój obecny szef nauczył mnie tego, by zawsze przychodzić z gotowym rozwiązaniem. To jest genialna praktyka – oszczędza czas, generuje pomysły już na początku “problemu” i pozwala patrzeć na sprawę otwartym umysłem i z pozytywnym nastawieniem. To mi się bardzo przydaje nie tylko w pracy, ale też w życiu 🙂

Skąd Twoim zdaniem najlepiej czerpać wartościową wiedzą marketingową? Gdzie uczyć się teorii, która później naprawdę może się przydać?

Książki, ludzie z branży i eventy branżowe. Skąd wiedzieć jakie książki? Najlepiej zapytać ludzi z branży i poprosić o polecenie. Jakich ludzi obserwować? Takich, którzy przypadną do gustu lub po prostu mają wiedzę na temat, który chcemy poznać. Jakie eventy? Polecam zacząć od tych darmowych – dla teorii wystarczą. Po praktykę należy się wybrać na szkolenie oraz robić to na co dzień. Bardzo dużo informacji można czerpać także z blogów osób z branży – często są tam w okrojonej wersji informacje zawarte w płatnych szkoleniach lub książkach.

Przejdźmy do kwestii istotnej w każdym zawodzie – czyli do pieniędzy… Na jaką pensję może liczyć dobry marketer/PR-owiec?

Trudno powiedzieć. Ja osobiście nigdy nie goniłam za pieniądzem do tego stopnia, by sprawdzać ile powinnam zarabiać według jakiegoś tam rankingu czy badania. Uważam, że jest to kwestia bardzo indywidualna i uzależniona od osobistych predyspozycji osoby, zakresu obowiązków czy zaangażowania. Często wynagrodzenie to nie tylko umiejętność zrobienia tego, co jest w spisie obowiązków, ale także wartość, jaką dana osoba wnosi do firmy i dobry pracodawca powinien potrafić to docenić. Uważam, że niezależnie od zawodu praca z pasją i zaangażowaniem oraz z odpowiednimi ludźmi, sama przynosi efekty.

Podobno internet nie wybacza i nic w nim nie ginie. Jakie są najczęstsze i najbardziej błahe błędy marketerów?

Błędy popełnia każdy ale ponieważ internet nie zapomina, to należy się 2 razy zastanowić przed wdrożeniem każdego super pomysłu. Moim zdaniem największe ,błędy to brak wiedzy i nieumiejętne wykorzystanie materiałów do kampanii. Wszystkie pozornie “super kreatywne” akcje sięgające historii, polityki bądź obrażające konkretne grupy społeczne są niedopuszczalne. Pamiętajmy, że praca w marketingu to również ogromna odpowiedzialność za to, co publikujemy i w jaki sposób może to zostać odebrane.

Czy masz jakieś złote rady dla kogoś, kto dopiero zaczyna swoją karierę w branży?

Uczyć się wszystkiego. Próbować nowych narzędzi, sprawdzać, porównywać. Bycie dociekliwym jest tutaj jak najbardziej wskazane 🙂

A na koniec może zdradź nam, co najbardziej denerwuje Cię w polskim marketingu?

Najbardziej działają mi na nerwy RTM-y… szczególnie te słabe. Jeszcze jakiś czas temu było to całkiem zabawne, ale obecnie niestety coraz częściej obserwuję wysyp strasznie naciąganych wpisów czy akcji. Takie działania wydają się ciekawe, ale jak dla mnie wystarczy, że internet huczy tym jednym tematem. Nie chcę wtedy oglądać wymuszonych wpisów nawiązujących znów do tego samego tematu… to się robi tak irytujące, jak piosenki Media Expert 😉

Ogromny szacunek za te szczere odpowiedzi!

Pozostałe nasze wywiady przeczytasz tutaj.

Odpowiedzi zebrała Agnieszka Zwolan.


📢 Zapraszamy także do naszych grup:
 Social Media Jobs  https://bit.ly/2GB5MXs
 Advertising/PR Jobs  https://bit.ly/1Puw3z5
 Marketing – Pierwsza Praca  https://bit.ly/2F6uQU3
 Rocket Jobs > 10K  https://bit.ly/2AkLuMn
 Sprzedaż cała Polska  https://bit.ly/2RMpMIG
 Design cała Polska  https://bit.ly/2JOIkFI
 Marketing, e-commerce, SEO/SEM  http://bit.ly/32uFhsq
 Rocket Community  https://bit.ly/2PQofkI

💪 na naszego LinkedIna:
 https://www.linkedin.com/company/rocket-jobs

😎 oraz na naszego Instagrama:
 https://www.instagram.com/rocketjobspolska

Content marketing specialist

Content marketing specialist w RocketJobs.pl w latach 2020-2021.

Reklama pracy dla kierowcy

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze