Google szykuje rewolucję!

Google szykuje rewolucję!

Na konferencji Google I/O została zaprezentowana nowa technologia, która zmieni wyszukiwanie w internecie. MUM, czyli Multitask Unified Model, działa w aż 75 językach, rozumie i interpretuje złożone zapytania bazując nie tylko na tekście, ale i grafice, a w przyszłości także na plikach audio i wideo. Ma być 1000 razy skuteczniejszy niż algorytm BERT.

gabriel rógAutorką tekstu jest Gabriela Róg, Team Leader SEO w PromoTraffic. Związana z marketingiem internetowym od 5 lat. Gabriela poza tym, że dba o jak najwyższy poziom widoczności stron naszych klientów oraz wspiera na co dzień swój zespół, uwielbia spędzać czas z bliskimi. Aktywność fizyczna – zarówno w formie gry zespołowej, jaką jest siatkówka, jak i bardziej wyciszającej jogi – nie jest jej obca. Kiedy ma ochotę poleniuchować, to oczywiście tylko z Netflixem, na którym wciągają ją fascynujące przygody „Friends’ów” i historia pani detektyw z serialu „The Bridge”. Sięgając po książki, najchętniej wybiera reportaże.


Nowa technologia inżynierów Google przyniesie rewolucyjne zmiany w korzystaniu z wyszukiwarki. Dzięki nauczaniu maszynowemu i sztucznej inteligencji wyniesie komunikację na linii człowiek-komputer na zupełnie inny poziom, przypominający naturalną rozmowę. MUM ma sprawić, że proces wyszukiwania będzie przypominał konsultację z ekspertem. 

Użytkownik otrzyma wyczerpującą odpowiedź na złożone zapytanie. Do tej pory nie było to możliwe – według szacunków Google, trzeba wpisać średnio osiem oddzielnych zapytań, by uzyskać satysfakcjonujący rezultat. 

1000 raz skuteczniej

By zobrazować, jak działa MUM, przedstawiono przykład wspinacza szukającego porad i sugestii przed kolejną wyprawą. Wpisuje więc w wyszukiwarkę, że jesienią planuje zdobyć Fudżi, a wcześniej miał doświadczenie z Mount Adams. Przesyła też zdjęcie butów, by dowiedzieć się, czy będą odpowiednie. Reakcją Google będzie wnikliwa analiza wielu źródeł w różnych językach m.in. pod kątem porównania warunków pogodowych, dobrania sprzętu i ubrań, sugestii wcześniejszych treningów. Dzięki niej użytkownik otrzyma spójną, kompleksową odpowiedź na zapytanie. Będzie to możliwe przy zastosowaniu (podobnie jak w poprzednim algorytmie BERT) transformer architecture, czyli modelu głębokiego uczenia się, wykorzystanego w tym przypadku w celu przetwarzania języka naturalnego (NLP). 

W 2019 r. BERT przyniósł rewolucję w wyszukiwaniu – odtąd wyszukiwarka rozumie nie tylko poszczególne słowa, ale także zależności między nimi i kontekst. MUM ma być 1000 razy skuteczniejszy! Będzie uczyć się, rozumieć, interpretować i generować treści w 75 językach. Równocześnie przeanalizuje źródła w przydatnych dla danego zapytania mowach i zaprezentuje spójną, kompleksową odpowiedź na zapytanie. Ale to nie wszystko: nowa technologia jest multimodalna, co oznacza, że przetwarza różne formy przekazu: mają to być tekst i obraz, ale także audio (np. podcasty) i wideo. Wyszukiwanie będzie więc uwzględniać wnikliwą analizę multimediów. 

MUM umożliwi zatem zdobywanie i przetwarzanie informacji z wielu źródeł w różnych językach, typach i formatach, a następnie wygenerowanie spójnej, zrozumiałej dla użytkownika odpowiedzi. Wpisuje się to w misję Google, którą jest “porządkować informacje z całego świata i uczynić je uniwersalnie dostępnymi i przydatnymi”. 

Wyszukiwanie jak rozmowa – wyzwanie dla SEO

Kluczową cechą rewolucyjnej technologii jest wielozadaniowość – przetwarza dane z różnych źródeł równocześnie, zgłębiając wiedzę na wielu poziomach, a następnie interpretuje i prezentuje kompleksową odpowiedź na złożone zapytanie. Proces wyszukiwania będzie przypominać rozmowę między użytkownikiem a wyszukiwarką. Jak wpłynie to na SEO? 

Oczywiście trudno to przewidzieć, niemniej już teraz można stwierdzić, że warto skupić się na wysokiej jakości treści i user experience. Trzeba mieć jednak na uwadze, że w związku z bardzo wszechstronnym działaniem i wielojęzycznością MUM znacznie poszerzy się grupa docelowa danej strony. 

Poza tym internauci, zachęceni nowymi możliwościami wyszukiwarki, zaczną wpisywać bardziej rozbudowane zapytania. Prawdopodobny jest również wzrost popularności wyszukiwania głosowego. W związku z tym przewagę w strategiach pozycjonerskich mogą zyskać frazy long tailowe. Dłuższe wypowiedzi wiążą się również z tym, że analiza słów kluczowych może stać się bardziej wymagająca – głównie w związku z naturalnym, indywidualnym stylem wypowiedzi. Oznacza to, że na znaczeniu straci wolumen wyszukiwań, gdyż zapytania staną się bardziej zróżnicowane. 

Prawdopodobny jest również scenariusz, w którym SEOwcy zaczną coraz częściej uwzględniać w swoich działaniach nie tylko pozycjonowanie treści i grafik, ale również materiałów audio i wideo. Może mieć to również znaczenie w kontekście rosnącego wykorzystania przez Google Direct Answer. Po wyświetleniu pozycji zero, użytkownik uzyskuje odpowiedź na poziomie wyszukiwarki – po zmianach może zostać ona jeszcze bardziej wyróżniona poprzez zastosowanie różnych multimediów.

Bezstronność i ślad węglowy

Termin wdrożenia MUM nie jest jeszcze znany. To prawdopodobnie kwestia miesięcy, a może nawet lat. Pamiętajmy jednak, że BERT został wprowadzony stosunkowo szybko, więc gigant z Doliny Krzemowej może nas zaskoczyć  (jak to ma w zwyczaju ;)). Teraz technologia jest na etapie wstępnych testów: trzeba przeanalizować potrzeby użytkowników i nauczyć algorytm, jak odpowiadać na zapytania. Google zapewnia, że wykorzystuje AI odpowiedzialnie, a każde nowe rozwiązanie musi spełniać rygorystyczne normy. Główne zadanie to dostarczenie wyczerpujących i obiektywnych treści, zatem technologia badana jest pod kątem stronniczości, by zminimalizować jej ryzyko. MUM jest również dostosowywany, by zostawiać jak najmniejszy ślad węglowy. 


PromoTraffic to agencja digitalowa, wyspecjalizowana w SEO/PPC dla branży e-commerce, która pomaga zwiększać przychody sklepów internetowych na rynku krajowym i za granicą. Agencja wspiera e-commerce także w obszarach social media, content marketingu czy marketing automation. Ponad 50-osobowy zespół ekspertów e-commerce obsługuje szybko rosnące marki polskiej branży e-handlu, a efekty pracy agencji znajdują uznanie w postaci licznych nagród w krajowych i międzynarodowych konkursach branżowych, m.in. European Search Awards.

Źródło zdjęcia ilustrującego wpis: unsplash.com


📢 Zapraszamy także do naszych grup:
 Social Media Jobs  https://bit.ly/2GB5MXs
 Advertising/PR Jobs  https://bit.ly/1Puw3z5
 Marketing – Pierwsza Praca  https://bit.ly/2F6uQU3
 Rocket Jobs > 10K  https://bit.ly/2AkLuMn
 Sprzedaż cała Polska  https://bit.ly/2RMpMIG
 Design cała Polska  https://bit.ly/2JOIkFI
 Marketing, e-commerce, SEO/SEM  http://bit.ly/32uFhsq
 Rocket Community  https://bit.ly/2PQofkI

🚀 na nasz fanpage:
➡ https://www.facebook.com/RocketJobsPolska

💪 na naszego LinkedIna:
 https://www.linkedin.com/company/rocket-jobs

😎 oraz na naszego Instagrama:
 https://www.instagram.com/rocketjobspolska

Content marketing specialist

Content marketing specialist w RocketJobs.pl w latach 2020-2021.

Reklama pracy dla kierowcy

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze