Zmiany w pracy zdalnej – w Portugalii szef nie może dzwonić do pracowników po godzinach
W Portugalii zatwierdzono w prawie pracy nowe wytyczne odnośnie pracy zdalnej. Dzięki nim, tamtejszym pracownikom będzie łatwiej zachować równowagę pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym.
Praca zdalna w czasie koronawirusa
Nowe przepisy zatwierdzone przez portugalski parlament są efektem pandemii i tego, że wiele osób było zmuszonych do rozpoczęcia pracy zdalnej. Jednak do tej pory kilka kwestii z tym związanych nie było uregulowanych prawnie i jedynie zależały od dobrej woli pracodawcy.
Teraz zgodnie z nowymi przepisami firmy będą pomagać swoim pracownikom w ponoszeniu dodatkowych kosztów związanych z pracą zdalną, takich jak wyższe rachunki za prąd czy internet – wówczas będzie to opisywane przez pracodawców jako wydatki służbowe. Nie obejmuje to jednak rachunków za wodę.
Najciekawsze jednak jest wprowadzenie finansowych kar dla pracodawców za kontaktowanie się z pracownikami poza godzinami ich pracy. Co więcej, nie mogą oni również kontrolować pracowników, kiedy ci są w domu. Do tej pory, zapewne i wy mogliście się spotkać lub słyszeć od znajomych, że ktoś z ich firmy monitorował ich dostępność przez prośbę o kontakt sms, czy poruszanie myszką. W Portugalii takie działania już zostały zabronione.
Zobaczcie także: Praca zdalna – jakich benefitów najbardziej brakuje pracownikom?
Nowe przepisy uregulowały też kwestie rodzicielskie – rodzice dzieci do ósmego roku życia nie muszą wcześniej uzgadniać z pracodawcą swojej pracy zdalnej, co sprawdza się szczególnie w przypadku nauki zdalnej, czy kiedy rodzica nie stać na żłobek.
Nie zapomniano jednak również o osobach, dla których praca zdalna wiąże się z większym poczuciem osamotnienia. Firmy są zobowiązane do organizowania spotkań „twarzą w twarz” co najmniej raz na dwa miesiące.
To nie pierwszy raz Portugalia zaskakuje swoim podejściem do pracy zdalnej. Na skutek rosnącej pandemii i zmieniającego się systemu pracy, to właśnie tam wprowadzono na początku 2021 roku tymczasowe przepisy, według których praca zdalna była wręcz obowiązkowa (z kilkoma wyjątkami), a pracodawcy mieli zapewnić pracownikom odpowiednie środki do wykonywania swoich obowiązków w domu.
Teraz jej zasady zostały jeszcze lepiej uregulowane. Co warto jednak zaznaczyć, zmiany dotyczą firm, w których pracuje więcej niż 10 osób.
Źródło informacji: https://www.euronews.com/
Źródło zdjęcia głównego: Unsplash@Anete Lūsiņa
Komentarze