Facebook chce zablokować badania NYU odnośnie reklam politycznych

Facebook chce zablokować badania NYU odnośnie reklam politycznych

Jeszcze niedawno pisaliśmy, że Facebook zapowiedział wprowadzenie nowej, globalnej polityki zakazującej reklam zniechęcających ludzi do szczepień. Dziś jednak, jak donosi The Hill, Facebook zablokował badania New York University, które miały na celu ujawnienie politycznej dezinformacji w praktykach reklamowych na portalu.

– Pomimo obietnic firmy dotyczących ochrony naszej demokracji, Facebook próbuje teraz powstrzymać badaczy z Uniwersytetu Nowojorskiego przed przyjrzeniem się firmowym praktykom kierowania reklam i ich etykietowania – komentuje Yosef Getachew z Common Cause.

Czym jest AdObserver?

New York University w ramach swojej działalności uruchomił program AdObserver, który z założenia miał analizować dane z reklam politycznych na Facebooku dostarczane przez użytkowników. Nie spodobało się to jednak badanemu portalowi, dlatego firma wystosowała oficjalny list do badaczy, w którym stwierdzono, że “narzędzie, bez względu na to, jak dobre intencje mają jego twórcy, nie jest dla nas dopuszczalnym sposobem zbierania informacji”. 

Zagrożono, że jeśli projekt nie zaprzestanie gromadzenia danych o praktykach kierowania reklam politycznych i ich nie usunie, zostanie poddany działaniami egzekucyjnymi. Jak stwierdził rzecznik Facebooka, firma może zmienić własny kod, aby uniemożliwić zespołowi NYU dalszych badań. Zarzucał naukowcom, że projekt narusza postanowienia warunków świadczenia usług, które zabraniają zbiorowego gromadzenia danych z portalu. 

Zarzut: Facebook ukrywa reklamodawców

Skąd taka reakcja? Jak się okazało, NYU ujawnił, że chociaż Facebook zobowiązał się do zwiększenia zasad przejrzystości, to w dwa tygodnie przed wyborami prezydenckimi w USA portal social mediowy przestał wskazywać, kto zapłacił za niektóre reklamy wyborcze, w tym niektóre, działające w ramach kampanii kandydata Demokratów Joe Bidena. Według Bezzfeednews.com, w tym okresie, przykładowo na serwisie informacyjno-rozrywkowym Mitú działało 11 takich reklam.

– Wszystko to stało się ogromnym biznesem, który nie jest wystarczający przejrzysty w Facebook Ads Library – skomentowała Laura Edelson, badaczka z NYU. Wraz z reklamami Mitú, badacze wskazali kolejne reklamy puszczone bez odpowiednich oznaczeń, tym razem, m.in. z prawicowej witryny, chińskiej telewizji państwowej, a także ze stron organizacji ubezpieczeniowej, krajowej grupy wsparcia LGBTQ i grupy antynikotynowej w Kalifornii. Można je znaleźć na stronie uniwersytetu Missed Ads.

Walka o transparentność

Reakcja Facebooka spotkała się ze sprzeciwem zwolenników przejrzystości reklam. Głos podjęła także amerykańska senator Amy Klobuchar, pomysłodawczyni ustawy o nazwie Honest Ads Act, która nakładałaby obowiązek transparentności politycznej w działaniach online polityków.

– To niedopuszczalne, że w środku wyborów Facebook utrudnia Amerykanom uzyskanie informacji o internetowych reklamach politycznych – powiedziała. – Groźby Facebooka wobec NYU są kolejnym dowodem na to, że obecne standardy są niewystarczające.

W odpowiedzi na działania Facebooka zareagowała także organizacja typu watchdog Common Cause. Wyszła od niej inicjatywa złożenia petycji, w której żąda od firmy Zuckerberga, aby pozwoliła kontynuować zespołowi z NYU prace i zamiast tego skupiła się na omawianym problemie.

Jak zauważył Yosef Getachew, dyrektor programu Media and Democracy w organizacji – [Amerykanie] „mają prawo wiedzieć, kto lub co próbuje wpłynąć na nasz głos przy urnie wyborczej i ostatecznie na nasz rząd”.

Źródła: thehill.com, wsj.com, commondreams.org

Autorem artykułu jest Adam Zamczała.

Źródło zdjęcia ilustrującego wpis: canva.com


📢 Zapraszamy także na nasz fanpage:
https://facebook.com/RocketJobsPolska

👉 do naszych grup na Facebooku:
 Social Media Jobs  https://bit.ly/2GB5MXs
 Advertising/PR Jobs  https://bit.ly/1Puw3z5
 Marketing – Pierwsza Praca  https://bit.ly/2F6uQU3
 Rocket Jobs > 10K  https://bit.ly/2AkLuMn
 Sprzedaż cała Polska  https://bit.ly/2RMpMIG
 Design cała Polska  https://bit.ly/2JOIkFI
 Marketing, e-commerce, SEO/SEM  http://bit.ly/32uFhsq
 Rocket Community  https://bit.ly/2PQofkI

💪 na naszego LinkedIna:
 https://www.linkedin.com/company/rocket-jobs

😎 oraz na naszego Instagrama:
 https://www.instagram.com/rocketjobspolska

RocketSpace.pl

RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.

Reklama pracy dla kierowcy

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze