Gdzie w tym roku najchętniej robimy świąteczne zakupy?
Według raportu firmy doradczej Deliotte, w tym roku na świąteczne zakupy Polacy wydadzą średnio 2129 zł! Jest to aż o 11% więcej niż rok wcześniej.
Spis treści
To więcej o 11 proc., czyli o ponad 200 zł, w porównaniu z kwotą, którą deklarowaliśmy rok wcześniej. Szczególnie widoczne zmiany dotyczą żywności, napojów oraz podróży. Głównym powodem zwiększenia wydatków są wzrosty cen w sklepach i na stacjach benzynowych, które dostrzega ponad 70 proc. społeczeństwa. Na te same produkty, które kupowaliśmy w zeszłym roku, w tym trzeba przeznaczyć więcej – wyjaśnia Anita Bielańska, dyrektor w dziale Konsultingu, liderka Consumer Industry w Deloitte
Co Polacy najchętniej kupują na święta?
Według badania „Zakupy świąteczne 2021”, Polacy najczęściej obdarowują się prezentami w postaci perfum, kosmetyków, zabawek oraz książek. Najczęściej upominki są kupowane dzieciom, partnerom i rodzicom.
Na prezenty w tym roku wydamy podobną kwotę, co w zeszłym roku – 546 zł.
Najwięcej będzie nas kosztować żywność i napoje, na które Polacy zamierzają wydać 944 zł. Z kolei w tym roku na podróże wydamy średnio 333 zł. Najmniej przewidujemy wydać na przyjemności i rozrywkę, bo 306 zł.
Według badania, 38% ankietowanych zakupy świąteczne chce zrobić wcześniej, 32% zmniejszy liczbę wizyt w sklepach stacjonarnych. Z kolei 47% osób zamierza ten przedświąteczny czas spędzić w domu i unikać miejsc publicznych, co jest efektem pandemii COVID-19.
Świąteczne zakupy – gdzie Polacy najchętniej je robią w 2021 roku?
Według badania firmy Deloitte, aż 27% osób chciało zrobić zakupy świąteczne już podczas Black Friday.
Co ciekawe, Polacy coraz chętniej decydują się na zakupy online. To właśnie tam zostanie wydana prawie połowa świątecznego budżetu. W sklepach internetowych najczęściej będziemy wybierać elektronikę (64%), książki (62%), a największy odsetek będą stanowiły produkty związane z podróżami oraz spędzaniem czasu wolnego (aż 71%).
Z kolei aż 85% osób stawia na zakupy stacjonarne w przypadku żywności i napojów.
Wzrost znaczenia zakupów online to tendencja, którą obserwujemy od lat. Nasze preferencje odnośnie kanału są jednak różne w zależności od kategorii produktów czy usług. Polacy szczególnie chętnie przez Internet kupują produkty związane z podróżami, spędzaniem wolnego czasu i realizacją pasji. W żywność zaś zdecydowanie wolimy zaopatrywać się stacjonarnie. Monopolistami w tym segmencie są bezkonkurencyjne dyskonty. 93 proc. Polaków deklaruje właśnie w nich zrobić zakupy – mówi Bartek Bobczyński, dyrektor, Deloitte Digital.
Źródło informacji: Badanie firmy doradczej Deloitte
Źródło zdjęcia głównego: Unsplash@Bing HAO
Komentarze