"FaceTime Content" to nowy trend, który kocha pokolenie Z. Dlaczego takie treści działają na TikToku?
![Mania Piotrowska](https://rocketjobs.pl/blog/storage/2024/06/mania-piotrowska-100x100.jpg)
Copywriting to zawód związany z pisaniem tekstów. Pełni znaczącą rolę zarówno w marketingu tradycyjnym, jak i internetowym. W zrozumieniu jego fenomenu pomaga spojrzenie z perspektywy historii pisma, a także zapoznanie się z sylwetkami pionierów branży.
Spis treści
Pisarz, dziennikarz, poeta, scenarzysta, krytyk – w każdym z tych zawodów podstawowym narzędziem pracy jest słowo pisane. Różnica między twórczością każdego z nich a tekstami copywritera polega na tym, że spod jego pióra wychodzą treści użytkowe o określonym celu komercyjnym. Osiąganie ich za sprawą słowa jest możliwe dzięki statusowi, jaki pismo posiada we współczesnej cywilizacji. Jak przebiegał proces jego rozwoju i uzyskania tej ważnej pozycji?
Najstarszym sposobem porozumiewania się był przekaz ustny. Zanim powstało pismo, do przekazywania mowy używano malowideł i rysunków. Następnie zaczęto posługiwać się symbolami, które stały się prekursorem nowego wynalazku – pisma. Jego rozwój przebiegał w kilku stadiach:
Ewolucja pisma przebiegała niezależnie od siebie w różnych częściach świata. Pismo w pierwszych etapach rozwoju znajdowało swoje zastosowanie przede wszystkim w celach gospodarczych, ogłaszaniu informacji, utrwalaniu ważnych wydarzeń i przesyłaniu wiadomości.
Źródło: https://historycollection.co
Wynalazek pisma fonetyczno-alfabetycznego z niewielkimi zmianami przetrwał do dziś oraz zwyciężył z innymi rodzajami technik porozumiewania się. Za kluczowe momenty dla jego popularyzacji można uznać:
🚀 wynalezienie druku – przypisywane Janowi Gutenbergowi i datowane na rok 1450. Spowodowało ogromne przemiany społeczne, kulturalne i polityczne. Druk był tani i pozwalał na wykonanie wielu kopii tekstów w krótkim czasie, co przyczyniło się m.in. do rozwoju edukacji;
🚀 opracowanie maszyny do pisania – została stworzona przez amerykańskiego dziennikarza Christophera Lathama Sholesa w 1867 roku, a jej pojawienie się było elementem procesu mechanizacji pracy;
🚀 pojawienie się komputerów i internetu – zwiększyło nakłady i jeszcze bardziej przyspieszyło powielanie tekstów drukowanych – aktualnie spotykamy się wręcz z nadmiarem treści, szczególnie w sieci. Pismo stało się głównym środkiem porozumiewania się.
Copywriting rozwijał się od początku XX wieku ściśle w związku ze skutkami wyżej opisanego procesu rozwoju pisma. Nieustanne przemiany komunikacyjne wciąż kształtują współczesną reklamę, której formę nadali opisani poniżej pierwsi copywriterzy.
Pierwszy pełnoetatowy copywriter, John Emory Powers, był jedną z najbardziej wpływowych osobowości amerykańskiej reklamy. W trakcie wieloletniej praktyki wypracował sobie niepowtarzalny styl – pisał językiem prostym, unikał odwołań do emocji, opierał się na faktach. Stawiał przede wszystkim na słowo i rezygnował z dołączania do swoich tekstów elementów graficznych. Jego pisarska strategia uratowała przed bankructwem niejedną firmę. Obecnie uważany jest za ojca reklamy kreatywnej.
Hopkins był człowiekiem, który żył reklamą. Jako jeden z pionierów tej branży uważał, że jej nadrzędnym celem jest osiągnięcie wysokich wyników sprzedażowych. W jego opinii do ich osiągnięcia niezbędne było to, aby copywriterzy badali i testowali produkty klientów oraz w swoich tekstach stosowali perswazyjne narzędzie „reason-why”, czyli dostarczali czytelnikowi informacji, które pomogą mu podjąć świadomą decyzję. Hopkins napisał też znaną książkę „Tajniki warsztatu legendarnego copywritera”.
Ten amerykański polityk i pisarz był również właścicielem agencji reklamowej, która świadczyła usługi takim firmom jak General Motors i General Electric. W realizacji kampanii, zachęcającej do zapisania się na kursy biznesowe do Alexander Hamilton Institute, jako pierwszy stworzył przekaz reklamowy z wykorzystaniem storytellingu. Zaproponował opowieść o skutkach podejmowania danych decyzji z udziałem dwóch bohaterów, z którymi łatwo było się utożsamić ówczesnym odbiorcom.
Aktualnie copywriting stale funkcjonuje na podstawach ustanowionych przez swoich prekursorów, ale też dynamicznie rozwija się i wciąż dostosowuje do nowej rzeczywistości. Świadczą o tym oferty profesjonalnych agencji, takich jak Content Writer. Oferują one usługi pisarskie oparte zarówno na sprawdzonych, ukształtowanych przez historię rozwiązaniach, jak i na najnowszych trendach marketingowych.
Autorem artykułu jest Bartosz Ciesielski – copywriter, założyciel największej w Polsce agencji Content Writer. Jednoczy zespół kilkudziesięciu pisarzy i korektorów. Z jego twórczością można zapoznać się na blogu https://contentwriter.pl/blog/
Źródło grafiki ilustrującej wpis: Unsplash@ Thom Milkovic
RocketSpace.pl
RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.
Komentarze