Jak wygląda praca i kariera w agencji marketingu internetowego?
Adam Semrau, członek zarządu 1stplace. Nadzoruje działania HR oraz kluczowe procesy organizacyjne.
_______________________________________________________________________________________
Zacznijmy od tego, jak wyglądało Twoje doświadczenie zawodowe do czasu trafienia do 1stplace i jak Twoja kariera rozwinęła się w agencji?
Jeśli chodzi o moje doświadczenie zawodowe, od wielu lat interesuję się marketingiem, szczególnie w sektorze MŚP. Moja przygoda rozpoczęła się w firmie, którą do dziś prowadzę z moim ojcem. Jestem tam odpowiedzialny za promocję w sieci. Widząc, jak znaczny wpływ na rozwój przedsiębiorstwa ma reklama, chciałem czegoś więcej, chciałem pokazać właścicielom firm, w jaki sposób można zwiększyć współczynnik konwersji, a co za tym idzie, zyski. Chciałem podzielić się wiedzą na temat narzędzi i sposobów rozwijania biznesu, zwiększania sprzedaży i rozpoznawalności. I tak, razem z Maciejem i Pawłem, wspólnymi siłami stworzyliśmy 1stplace.
Z jakiego projektu jesteście najbardziej dumni jako firma?
Odpowiem trochę nieszablonowo, bo tak naprawdę, najbardziej dumni jesteśmy z funkcjonowania naszej firmy. Od lat działamy na rynku, na którym konkurencja jest dość spora. Zbudowaliśmy zgrany zespół, który razem z nami dba o rozwój 1stplace. Jestem głęboko przekonany, że miarą sukcesu firmy jest załoga. Myślę, że jest to dla nas najważniejszy projekt.
Czego nauczyła Cię praca w 1stplace?
Jedną z moich życiowych wartości jest dbanie o relacje międzyludzkie. Praca w 1stplace utwierdziła mnie w przekonaniu, że dzięki pozytywnym relacjom między ludźmi można osiągnąć praktycznie każdy cel. Przekłada się to bezpośrednio na działania w naszym zespole. Nasza firma funkcjonuje jako jeden organizm.
Gdyby ktoś Cię zapytał o jeden, główny powód, dla którego warto do Was dołączyć, to co byś powiedział?
Głównym powodem, dla którego warto dołączyć do 1stplace jest to, że każdy z naszych współpracowników bierze realny udział w rozwoju firmy. Liczymy się ze zdaniem stażystów, jak i osób na stanowisku kierowniczym. Każdy pracownik ma realny wpływ na funkcjonowanie firmy.
Dodam także, że w przeciwieństwie do dużych firm, nie skupiamy się na zyskach krótkoterminowych. Dzięki temu, że jesteśmy mniejszą agencją, cieszymy się z większej swobody, możemy działać bardziej elastycznie i bardziej niezależnie.
Przez cały czas koncentrujemy się na zrównoważonym rozwoju. Skupiamy się na naszych klientach, współpracownikach oraz na wysokiej jakości świadczonych przez nas usług.
Wiele się mówi o tym, jak się ubrać czy zachowywać na rozmowie rekrutacyjnej, ale zdradź nam proszę, czego to po Was może się spodziewać kandydat na rozmowie rekrutacyjnej?
Jeśli chodzi o strój, jak i o zachowanie, jesteśmy dalecy od stosowania różnego rodzaju „szablonów”. Bardzo ważne jest dla nas, by każdy w naszej firmie czuł się sobą, by czuł się swobodnie już od momentu przyjścia na rozmowę rekrutacyjną. Rozmowa rekrutacyjna ma charakter luźnej rozmowy, dialogu.
Jakie pytania mogą się pojawić podczas rozmowy rekrutacyjnej do agencji marketingu internetowego?
Jak już wspomniałem, nie korzystamy z szablonowych pytań bądź utartych wzorców rozmów rekrutacyjnych. Rozmowa przebiega w swobodnej atmosferze, stawiamy na otwartość i szczerość. Zależy nam na tym, by jak najlepiej poznać kandydata, jego cele i oczekiwania.
Czym się kierujecie podczas rekrutacji do swojego zespołu?
Czynnikiem, który jest dla nas niezwykle istotny, jest chęć do pracy. Być może wydaje się to trywialne, ale u kandydatów często brakuje tej cechy. Jeżeli chodzi o doświadczenie w naszej branży – nie jest to warunek konieczny. Przede wszystkim szukamy osób, które wpasują się w zasady panujące w naszej firmie, czyli osób, które chcą pracować i rozwijać się oraz szanują innych bez względu na różnice poglądów.
Wydarzenia ostatnich dwóch lat (pandemia COVID-19, wojna w Ukrainie) mocno testują firmy pod kątem wspierania pracowników – jak to wygląda u Was?
Jeśli chodzi o COVID-19, to początek pandemii wywołał w naszych głowach dość mocny niepokój. Musieliśmy zmienić organizację pracy ‒ przeszliśmy na tryb zdalny i hybrydowy.
Doskonale rozumiemy, że zdarzają się różne sytuacje i wspólnie z pracownikiem szukamy optymalnych rozwiązań. Do dziś istnieje możliwość pracy w trybie zdalnym, proponujemy również elastyczny grafik.
Zdarzały się także przypadki, gdy nasz współpracownik przychodził do biura z dzieckiem. Najlepszym przykładem może być Ala, córka Michała – Kierownika Zespołu Sprzedaży, która czasem odwiedza nasze biuro.
W tym miejscu nieskromnie mogę się także pochwalić, że podczas pandemii COVID-19 nie zmniejszyliśmy liczby etatów w naszej firmie nawet o jedną osobę. Wiedzieliśmy, że jest to bardzo trudny czas, czas wyzwań nie tylko dla nas, lecz także dla naszych współpracowników.
Zakres działania 1stplace jest dość szeroki. Powiedz nam proszę, jak wygląda współpraca z poszczególnymi działami i czy nowej osobie łatwo się odnaleźć w tej strukturze?
Trafne pytanie. Faktycznie, z początku mogłoby się wydawać, że struktura naszej firmy jest dość złożona. W rzeczywistości jednak jest ona bardzo przejrzysta. Na samej górze znajduje się zarząd, czyli Maciej, Paweł i ja. Nad każdym z działów czuwa kierownik, który odpowiedzialny jest za onboarding nowego pracownika ‒ w tym także za szczegółowe szkolenie.
Jesteśmy zgranym zespołem, nowe osoby mogą liczyć na pomoc tych, z którymi współpracujemy już dłuższy czas. Ponadto my, jako szefowie, także mamy bezpośredni kontakt z pracownikami, zawsze można do nas zajrzeć, porozmawiać, zapytać o różne kwestie.
Dodatkowo, co jakiś czas organizujemy spotkania integracyjne. Podczas takich imprez mamy okazję bliżej się poznać, spędzić czas w nieco luźniejszej atmosferze, porozmawiać na tematy niezwiązane z pracą.
Przyjmujecie zarówno doświadczonych pracowników, jak i stażystów. Na jakie zadania i wsparcie mogą liczyć osoby, które dopiero rozpoczynają z Wami swoją ścieżkę kariery?
Dbamy o to, by każdy wiedział, za jakie kwestie jest odpowiedzialny. Współpracę ze stażystami, jak również ze specjalistami, rozpoczynamy od wdrożenia w obowiązki. Zaczynamy od przemyślanych, autorskich rozwiązań, którymi są szkolenia wewnętrzne. Mają one na celu przygotowanie „nowej” osoby do podjęcia pracy na danym stanowisku. Zawsze też dokładnie omawiamy ścieżkę kariery, awansów i podwyżek.
Kolejny raz muszę podkreślić, że jako szefostwo mamy bezpośredni kontakt z pracownikami. Gdy potrzebne są dodatkowe szkolenia, pomoc w jakiejkolwiek kwestii, wystarczy podejść do naszego pokoju i porozmawiać. Zawsze chcemy stanąć na wysokości zadania, chcemy, żeby każda z osób wiedziała, że ma z naszej strony wsparcie.
Jesteś członkiem zarządu – jak wyglądają relacje pracowników niższego i wyższego szczebla w 1stplace?
Budując 1stplace, zawsze stawiałem na relacje międzyludzkie ‒ mam na tym punkcie pewnego rodzaju obsesję. W związku z tym, każda z osób pracujących w naszej firmie ‒ niezależnie czy jest to stażysta, czy kierownik, może w dowolnym momencie porozmawiać ze mną, Pawłem lub Maciejem. Jesteśmy dostępni dla wszystkich naszych pracowników. Uważam, że jest to bardzo istotne w budowaniu pozytywnych relacji pomiędzy członkami zespołu a szefostwem.
Dbamy także o dobre relacje pomiędzy kierownikami i pozostałą częścią zespołu. Ewentualne konflikty rozwiązujemy na bieżąco.
Powiedz nam proszę, czy zdarza się, że ktoś przychodzi do Was na konkretne stanowisko, po czym odkrywacie jego potencjał i zaczyna swoją karierę w innym obszarze w waszej firmie? Możesz podać jakieś przykłady?
Jak najbardziej, takie sytuacje mają miejsce dość często. Kilkukrotnie było tak, że przyjęliśmy daną osobę ze względu na dobry flow podczas rozmowy rekrutacyjnej. Czuliśmy, że mimo braku pewnych umiejętności, dany kandydat wpisuje się w nasze wartości.
Zdarzają się również sytuacje, gdy ktoś rozpoczyna pracę na danym stanowisku, lecz po jakimś czasie stwierdza, że bardziej odnalazłby się w innym dziale. Dajemy taką możliwość. Najlepszym przykładem jest Klaudia, która zaczynała u nas karierę jako Specjalista ds. Sprzedaży, a dzisiaj jest Liderem Zespołu Reklam Płatnych.
Jakie są dalsze plany rozwoju 1stplace?
W dalszym ciągu planujemy rozwijać autorskie rozwiązania, pozwalające na coraz lepsze dopasowanie stron internetowych naszych klientów do wymagań wyszukiwarek internetowych. Kolejnym celem jest zwiększenie liczby klientów abonamentowych o 70% w skali rdr. Chcemy także rozbudować zespół oraz w jeszcze większym stopniu wspierać naszych pracowników w rozwijaniu umiejętności i poszerzaniu wiedzy.
Jakie trendy w marketingu internetowym Twoim zdaniem będą królowały w 2022 roku i co się zmieniło po wybuchu wojny w Ukrainie?
W 2022 roku w marketingu internetowym w dalszym ciągu prym będą wiodły pojęcia takie jak UX oraz Video Marketing. Są to sprawdzone oraz w dalszym ciągu bardzo efektywne metody wspomagające działania marketingowe. Na horyzoncie pojawił się również metaverse, ale jego prawdziwe oblicze poznamy dopiero w niedalekiej przyszłości wraz z jego dalszym rozwojem.
Jesteście ekspertami od marketingu internetowego, który jest niezwykle dynamiczny. Jak dbacie o rozwój pracowników i ich kreatywność na co dzień?
Codzienna lektura zagranicznych serwisów, szkolenia (zarówno te wewnętrzne jak i zewnętrzne), badania oraz testy wykonywane na własnych serwisach, to nasz chleb powszedni. Staramy się regularnie aktualizować naszą wiedzę, korzystamy z materiałów ogólnodostępnych, szkoleniowych, ale przede wszystkim stawiamy na testy praktyczne, które w największym stopniu przekładają się na osiągane efekty.
Dziękuję za rozmowę.
*Materiał powstał we współpracy z firmą 1stplace.
Komentarze