Marzy ci się praca graphic designera, ale nie wiesz od czego zacząć? Te kursy ułatwią ci start

Kiedy staramy się o pracę, kluczowe jest portfolio. Jeśli w Waszej głowie pojawia się pytanie – jak zrobić portfolio grafika, to dzisiaj prezentujemy Wam kilka porad od Zuzanny Gałczyńskiej, graphic designera. Podpowiada ona, w jakim formacie najlepiej zrobić CV, ile materiałów w nim umieścić oraz jak sprawić, aby potencjalny pracodawca w ogóle zwrócił na nie swoją uwagę.
Spis treści
Zacznijmy może jednak od wytłumaczenia tego, czym tak naprawdę jest portfolio. To zbiór materiałów, nad którymi pracowaliśmy do tej pory, przedstawiający nasze umiejętności. Przydaje się ono w pracy zarówno grafików, jak i fotografów, architektów, copywriterów, managerów czy programistów.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, w jakiej formie ma być portfolio, bo wszystko zależy od tego, czego oczekuje dany rekruter. Szukając pracy, trzeba indywidualnie podchodzić do potrzeb potencjalnego pracodawcy/klienta. Wiele zależy też od tego, na jaką formę ogłoszenia aplikujemy. Jeśli robimy to przez gotowy formularz do aplikowania, lepiej aby było ono przygotowane w PDF-ie.
Na pewno nie warto tworzyć portfolio w programach typu Power Point, czy w postaci innych plików edytowalnych, ponieważ nigdy nie wiadomo, czy dane techniczne sprzętu będą odpowiednie, żeby je odtworzyć.
Kiedy z kolei decydujemy się na portfolio w formie PDF-a, to warto pamiętać o marginesach, ponieważ niektórzy rekruterzy drukują nasze prace, aby podczas rozmowy rekrutacyjnej dopytać o szczegóły. Jeśli nie zastosujemy marginesów, ryzykujemy, że nasze prace zostaną ucięte.
Zobaczcie także: Współpraca graphic designera z działem marketingu. 5 sprawdzonych zasad od grafika, Krzysztofa Maksimiuka
Na pewno muszą to być materiały, z których jesteśmy dumni, ale też takie, które będą jasno mówić o tym, co chcemy robić w przyszłości. Jeśli dla przykładu umieścimy głównie swoje kreacje stworzone na potrzeby social mediów, to będzie to znak, że w tym czujemy się najlepiej.
Jeśli chodzi o rodzaj materiałów, to tutaj również warto je dostosować do klienta. Przed wysłaniem swojego portfolio należy dokładnie przeanalizować ogłoszenie o pracę. Jeśli widzimy tam adnotację, że dodatkowym atutem będzie umiejętność projektowania 3D, a my takie posiadamy, to je również warto dodać.
Dodatkowym atutem będzie, jeśli całe portfolio będzie miało swoją narrację, aby rekruter poczuł z nami interakcję. Można to zrobić nie tylko za pomocą przywitania, czy opisu projektów. Ważna jest chociażby też kolorystyka portfolio, która będzie spójna i stworzy swego rodzaju ścieżkę po nim. Kluczowe może się okazać także nasze zdjęcie – czasem osoba ze zdjęciem mocniej zapada w pamięć.
Jeśli wysyłamy portoflio do konkretnej firmy, to warto je też spersonalizować, np. nawiązując do jej kluczowych barw, czy np. narrację przeprowadzić w języku, który ta firma stosuje w swojej komunikacji.
Nie ma konkretnej liczby – możemy wysłać kilka albo kilkadziesiąt projektów. Warto jednak, aby portfolio skończyło się na maksymalnie 20-30 stronach. Jeśli pokazujemy więcej kreacji, to warto je skategoryzować, np. firmami, w których wcześniej pracowaliśmy. Jeśli chcemy się pochwalić większym projektem, to nie kondensujmy wszystkiego na jednej stronie – wtedy warto mu poświęcić więcej miejsca, by pokazać, jak przebiegały procesy projektowe. W tym miejscu można też dodać kilka słów o tym projekcie – co było w nim ważne, jakie problemy się pojawiały i jak je rozwiązaliśmy, ale należy uważać, aby nie pisać też całego „wypracowania” na ten temat.
Ważna jest też kolejność materiałów, które umieszczamy. Projekty, z których jesteśmy najbardziej dumni, warto dodać na pierwszym i ostatnim miejscu, a w środku te, z których również jesteśmy dumni, ale nie są naszymi flagowymi.
Oprócz materiałów, które tworzyliśmy dla swoich poprzednich klientów, w portfolio warto dodać np. materiały, które realizowaliśmy na potrzeby jakiegoś konkursu, czy wolontariatu. Dzięki temu pokażemy, że design nie jest jedynie naszą pracą, ale również pasją. Na koniec portfolio warto dodać swoje dane kontaktowe i np. link do profilu na LinkedIn.
Odpowiedzi na pytania odnośnie portfolio grafika udzieliła Zuzanna Gałczyńska, graphic designer.
Źródło zdjęcia głównego: Unsplash@Balázs Kétyi
Starszy redaktor projektĂłw specjalnych w Burda Media Polska
Redaktor naczelna RocketSpace.pl w latach 2021-2022.
Komentarze