Kulisy pracy marketera #24

Kulisy pracy marketera #24

Michał Kołodziej

Od dziecka fan konsoli Playstation, swoją przyszłość zawodową wiązał z gastronomią, studiował stosunki międzynarodowe i zarządzanie. W Gameset zajmuje się rozwojem firmy, współpracą z twórcami gamingowymi, technologicznymi i esportowymi oraz realizuje kampanie gaming marketingowe. Realizował projekty dla takich marek jak Play, Ubisoft, Intel, McDonalds, ASUS, x-kom. Po pracy stara się znaleźć czas na granie na konsoli, dbanie o swoją kolekcję roślinek oraz wypady na Mazury ze swoim pjeskiem Mańkiem.


Na wstępie wyjaśnij nam proszę, na czym dokładnie polega Twoja praca i który obszar marketingu uważasz za swoją mocną stronę?

W Gamesecie jako Chief Business Officer odpowiadam za jakościową realizację projektów dla naszych klientów i Twórców, dbam o wynik finansowy firmy, zarządzam zespołem agencyjnym, zespołem talent managerów oraz działem Games Marketing. Na co dzień odpowiedzialny jestem za prowadzenie działań wewnątrz firmy, aby wszystkie nasze zespoły współpracowały ze sobą sprawnie, wszyscy pracownicy czuli się dobrze i bezpiecznie w organizacji, a nasi twórcy i klienci byli maksymalnie zadowoleni z usług. Jeżeli miałbym powiedzieć, jakie są moje mocne strony, to wydaje mi się, że jestem niezły w sprawnym łączeniu wiedzy z zakresu gamingu i esportu z potrzebami klientów oraz całkiem nieźle potrafię też budować i integrować ze sobą zespoły wewnątrz organizacji.

Wróćmy teraz do początków. Jak zaczęła się Twoja historia z marketingiem i jak rozwijała się z biegiem czasu?

Właściwie w trakcie studiów wiedziałem, że chciałbym spróbować swoich sił w influencer marketingu – czułem, że moja zajawka gamingowa i youtubowa na pewno pomoże mi w pracy. W 2013 roku influencer marketing w Polsce dopiero raczkował, więc nie było zbyt wielu miejsc, gdzie można było aplikować i spróbować swoich sił. Szukając pierwszej poważnej pracy, trafiłem jako Junior Project Manager do działu marketingu jednego z większych w Polsce domów postprodukcyjnych i tam zacząłem prowadzić swoje projekty związane z audytem i rozwojem kanałów marek na YouTube. Do tego tworzyliśmy rankingi popularności kanałów i staraliśmy się generalnie zrobić coś fajnego na tych kanałach. Po jakimś czasie złożyłem swoje CV do LifeTube, który już wtedy był największym MCN-em w Polsce skupiającym największych i najpopularniejszych influencerów na polskim YT. Dołączyłem do zespołu zajmującego się realizacją projektów z twórcami – i tak z miejsca moja historia z influencerami i gaming marketingiem nabrała prędkości. Pierwsze projekty z influencerami, nowi twórcy dołączający do naszej sieci i już po kilku miesiącach dostałem propozycję budowy zespołu gamingowego, bo zarząd firmy poczuł, że ta gałąź rozrywki zaczyna mocno trendować.

W codziennej pracy, aby się nie męczyć i prezentować jak najlepsze wyniki, ważne są predyspozycje. Jakie cechy powinien mieć Twoim zdaniem dobry marketer?

W przypadku ludzi pracujących u nas zdecydowanie ważna jest pasja i zajawka do gamingu! Do tego na pewno trzeba być kreatywnym, samodzielnym, opanowanym i zaradnym – fakapy na projektach będą zdarzały się zawsze i trzeba umieć sobie z nimi poradzić tak, by skutecznie zarządzać oczekiwaniami innych i samemu przy tym nie zwariować i nie paść ze stresu. Empatia i łatwość w kontakcie z innymi osobami na pewno będą sporym ułatwieniem w pracy z innymi ludźmi.

Kontrowersyjną kwestią w świecie marketingu, PR-u i sprzedaży są często studia kierunkowe. Czy uważasz, że są one potrzebne, aby zacząć w tej branży?

Oczywiście wiele zależy od tego, czym dany marketer ma zajmować się na co dzień w swojej pracy, ale w mojej ocenie studia kierunkowe nie są konieczne by zacząć karierę w branży. Owszem – na pewno są w stanie Ci pomóc i ułatwić wiele rzeczy, ale zdecydowanie nie traktowałbym ich jako jednego z kluczowych czynników, od których zależy Twoje” być albo nie być” w branży reklamowej. My stawiamy na pierwszym miejscu na to kim jesteś, jaką masz za sobą historię zawodową lub projektową, czy masz wiedzę na temat gamingu, esportu, technologii czy influencer marketingu. Staramy się budować nasze zespoły z osób, które podczas procesu rekrutacji pokazały nam, że faktycznie wniosą coś ciekawego do naszej agencji, samo wykształcenie ma dla nas zdecydowanie mniejsze znaczenie. Na początku procesu rekrutacji nie skreślamy nikogo i kontaktujemy się z praktycznie wszystkimi potencjalnymi kandydatami – studia nigdy nie były dla nas determinantem tego, czy powinniśmy się z kimś spotkać bądź nie.

Ponarzekajmy trochę 😉 Która część Twojej pracy jest dla Ciebie najbardziej problematyczna?

Próba odpowiedzi na oczekiwania wielu stron jednocześnie – to zawsze spore wyzwanie kiedy zależy Ci na tym, żeby wszystkie zaangażowane strony były zadowolone z finalnego rozwiązania. Do tego praca marketera to często nienormowane godziny pracy – realizację projektów w godzinach wieczornych, oferty i przetargi „na już”, robienie wielu rzeczy jednocześnie, by wszystko dostarczyć na czas… Trzeba się nieźle nagimnastykować, by się tego nauczyć i to zaakceptować.

Gdzie Twoim zdaniem najlepiej szukać wartościowej wiedzy marketingowej? Internet jest przepełniony nic niewnoszącymi artykułami. Gdzie uczyć się teorii, która naprawdę później się przyda?

Wielu klientów i agencji prowadzi otwarte szkolenia/webinary, gdzie dzielą się swoją wiedzą – to chyba najlepsze miejsce, żeby posłuchać i nauczyć się od praktyków wiedzy marketingowej. Na Facebooku przewija się wiele konferencji lub spotkań online, na których występują marketerzy opowiadający o branży i swojej pracy. Ja sam zaczynając pracę w branży starałem się jeździć lub oglądać darmowe konferencje, robić notatki i uczyć się tego, co zostało powiedziane na wystąpieniach. Google Digital Garage to również fajna opcja na zdobycie wiedzy o digital marketingu za darmo. W czasach pandemii mamy również wysyp wielu darmowych kursów internetowych. Teraz zdobycie podstawowej wiedzy marketingowej jest absolutnie proste – to my powinniśmy znaleźć motywację i czas by poświęcić na to kilka godzin w tygodniu.

Przejdźmy do kwestii ważnej w każdym zawodzie – chodzi o pieniądze. Na jaką pensję może liczyć dobry marketer/PR-owiec?

Osoby zaczynające pracę w marketingu spotkają się z widełkami w przedziale 2000-4000 zł, a później w miarę rozwoju, zdobywania doświadczenia mogą liczyć na wynagrodzenie które będzie o wiele wyższe. Ale znowu – inwestuj w siebie, posiadaj skillsy, które Cię wyróżnią, a na pewno w wielu miejscach zostanie to docenione finansowo. Często w pracy marketera, który również realizuje cele sprzedażowe można liczyć na system premiowy dodatkowo wynagradzający twoją pracę.

Czy masz jakieś złote rady dla kogoś, kto dopiero zaczyna swoją przygodę z branżą?

Pokaż swoją zajawkę, napisz dlaczego dana firma powinna cię zatrudnić, zaciekaw ich sobą zamiast wysyłać puste cv! Często doświadczenie to jedna sprawa – czym innym jest pokazanie jakie masz umiejętności, wiedzę czy pasję którą wykorzystasz w pracy! Często skillsy, które masz w sobie, są cenniejsze niż doświadczenie, które zdobyłeś po drodze. A kiedy już zaczniesz pracę – bądź aktywny, rozmawiaj, słuchaj, pytaj i nigdy nie przestawaj się rozwijać i doszkalać.

A na koniec może zdradź nam, jaka kreacja marketingowa wzbudziła w Tobie najwięcej emocji w ostatnim czasie

Z kategorii kampanii gaming marketingowych na pewno warto powiedzieć o Philips One Blade i turnieju League of Legends One Blade One Winner. Zorganizowanie turnieju skierowanego do community League of Legends oraz wyzwanie dla zaangażowanych influencerów związane z goleniem własnego zarostu na streamie pokazało, że mamy w Polsce marki, które rozumieją środowisko graczy, mają w sobie luz i potrafią zaskoczyć nieoczywistą kampanią marketingową.

Dziękujemy!

Odpowiedzi zebrała Agnieszka Zwolan.

Pozostałe nasze wywiady przeczytacie tutaj.

📢 Zapraszamy także do naszych grup:
➡ Social Media Jobs ➡ https://bit.ly/2GB5MXs
➡ Advertising/PR Jobs ➡ https://bit.ly/1Puw3z5
➡ Marketing – Pierwsza Praca ➡ https://bit.ly/2F6uQU3
➡ Rocket Jobs > 10K ➡ https://bit.ly/2AkLuMn
➡ Sprzedaż cała Polska ➡ https://bit.ly/2RMpMIG
➡ Design cała Polska ➡ https://bit.ly/2JOIkFI
➡ Marketing, e-commerce, SEO/SEM ➡ http://bit.ly/32uFhsq
➡ Rocket Community ➡ https://bit.ly/2PQofkI

🚀 na nasz fanpage:
➡ https://www.facebook.com/RocketJobsPolska

💪 na naszego LinkedIna:
➡ https://www.linkedin.com/company/rocket-jobs

😎 oraz na naszego Instagrama:
➡ https://www.instagram.com/rocketjobspolska

RocketSpace.pl

RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.

Reklama pracy dla kierowcy

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze