"FaceTime Content" to nowy trend, który kocha pokolenie Z. Dlaczego takie treści działają na TikToku?

Marketing i PR to dwa pojęcia, z którymi z pewnością nieraz spotkacie się jeszcze na swojej ścieżce kariery. Musicie jednak pamiętać, że choć wyraźnie się one przenikają, nie mogą być stosowane zamiennie. Jakie najważniejsze różnice koniecznie trzeba poznać? Kogo bardziej zainteresuje Public Relations, a kogo marketing?
Spis treści
Nie od dziś wiadomo, że wiele dziedzin się uzupełnia. Wśród najpowszechniejszych tego typu przykładów znajdują się socjologia i ekonomia, a także księgowość i audyt. Podobnie jest w przypadku Public Relations i marketingu, które – choć istnieją rozdzielnie – pozwalają na zbudowanie pozytywnego wizerunku marki. Istnieje wiele podobieństw, ale jeszcze więcej różnic – musicie o tym pamiętać.
Marketing to złożony proces zarządzania, którego celem jest zaspokojenie potrzeb i wymagań klientów poprzez tworzenie, promowanie i dostarczanie im odpowiednich produktów lub usług. Dziedzina ta obejmuje wiele działań takich jak:
Proces marketingowy zaczyna się od poznania rynku, jego potrzeb i trendów, a następnie dopasowania oferty do wymagań klientów. W tym celu stosuje się między innymi ankiety, wywiady, Focus Group, a także analizę trendów oraz danych rynkowych. Na podstawie wyników badań rynku przedsiębiorstwo opracowuje strategię marketingową, która określa cele, grupy docelowe, przekaz i narzędzia promocji, a także sposoby dystrybucji. Ponadto – co niezwykle ważne – ustala też ceny produktu lub usługi.
Wszystkie działania i podejmowane interakcje mają natomiast za zadanie zwiększyć świadomość marki, przyciągnąć uwagę klientów, zbudować pozytywny wizerunek firmy, a co za tym idzie – zwiększyć sprzedaż oraz zyski przedsiębiorstwa. Współcześnie marketing wykorzystuje różne kanały komunikacji, takie jak media społecznościowe, reklamy internetowe, telewizyjne lub radiowe, mailing czy wszelkie akcje promocyjne, by dotrzeć do klientów i przekonać ich do wyboru oferty firm.
Na pewno nieraz spotkaliście się z terminem Public Relations lub PR. Co to znaczy? Sugerując się nazwą, możecie wywnioskować, że wiąże się ona z publicznymi relacjami. W praktyce dotyczy to stosunków pomiędzy organizacją a jej różnymi grupami interesariuszy, takimi jak: media, inwestorzy, pracownicy, klienci, władze itp. PR ma na celu budowanie pozytywnego wizerunku firmy lub organizacji poprzez skuteczną komunikację z ww. społecznościami.
Do zadań specjalisty ds. relacji publicznych należą m. in.:
Różnice pomiędzy Public Relations a marketingiem najłatwiej ukazać na przykładach. Wyobraźcie sobie: okazuje się, że marka zajmująca się produkcją kosmetyków cruelty free, wypuściła produkt przetestowany na zwierzętach. Konsumenci są oburzeni i wszelkimi drogami próbują skontaktować się z firmą. Jak myślicie: jakie działania należałoby wprowadzić? Oczywiście te związane z zarządzaniem sytuacją kryzysową. Określaniem strategii w tej sprawie zajmie się zatem specjalista ds. PR.
Teraz zapoznajcie się z następnym przykładem: marka cruelty free chce wypromować swoje produkty i zwiększyć ich sprzedaż. Zależy jej jednak nie tyle na poprawie informacyjnej polityki, ile relacji z klientem. Jak się pewnie domyślacie, w tym przypadku najlepiej będzie zwrócić się do specjalisty ds. marketingu.
Te dwa przykłady obrazują nie tylko najważniejsze różnice pomiędzy opisywanymi dziedzinami, lecz także sposób ich wzajemnego przenikania. Warto wiedzieć również, że marketing to pojęcie znacznie szersze niż PR, łączące w sobie nie tylko działania dotyczące relacji firmy z mediami, lecz także te zupełnie z nimi niezwiązane.
Public Relations, jako termin węższy, dotyczy przede wszystkim:
Wybór pomiędzy karierą w PR a w marketingu może być trudną decyzją. Obie dziedziny oferują ekscytujące możliwości i potencjał wywarcia wpływu na świat. W każdym przypadku powinniście wziąć pod uwagę najważniejsze, decydujące czynniki, między innymi satysfakcję z pracy, potencjał płacowy czy wpływ na zdrowie psychiczne oraz fizyczne. Ważne jest również to, aby zastanowić się, czy macie umiejętności, które często okazują się niezbędne – również według pracodawców.
W dzisiejszym cyfrowym świecie, by osiągnąć sukces oraz wyprzedzić konkurencję, musicie wykazać się zarówno umiejętnościami miękkimi, jak i pewnymi kompetencjami zdobywanymi przez lata nauki. Spośród tych pierwszych wyróżnia się:
Ponadto jako marketerzy będziecie musieli umieć:
Jako że marketerzy na co dzień korzystają z różnych narzędzi technologicznych, takich jak systemy CRM, programy do mailingu czy automatyzacji poszczególnych procesów, i wy będziecie musieli zagłębić tajniki tej wiedzy. Choć jest tego sporo, świadomość istnienia innowacyjnych rozwiązań na pewno ułatwi wam pracę.
Być może zastanawiacie się, jakie studia powinniście wybrać. Jednym z najbardziej popularnych kierunków jest sam marketing. Jako studenci będziecie uczyć się strategii marketingowych, analizy rynku, promocji, przeprowadzania badań, tworzenia świadomości marki i zarządzania kampaniami reklamowymi.
To jednak nie wszystko. Do pracy w marketingu prowadzą również kierunki takie jak:
Praca w reklamie może być ekscytująca, jednak wiąże się również ze stresem i poświęceniami. Konkurencja jest duża, ale jeśli skończycie studia, a także wykażecie się odpowiednią wiedzą, kreatywnością oraz odpornością na presję, na pewno zyskacie w oczach pracodawców.
RocketSpace.pl
RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.
Komentarze