Nowa kampania H&M zszokowała Internautów. Powiela stereotyp o mężczyznach?

Nowa kampania H&M zszokowała Internautów. Powiela stereotyp o mężczyznach?

Jeden z Internautów zauważył, ze nowa kampania H&M jest nietrafiona, ponieważ utrwala stereotyp, że mężczyźnie nie wypada prosić o pomoc. Jego post na Facebooku do tej pory otrzymał ponad 360 komentarzy oraz ponad 1200 udostępnień.

H&M, tak jak inne sieciówki, kilka razy w roku prezentuje nowe kampanie reklamowe, aby swoim asortymentem zainteresować szersze grono klientów. W najnowszej odsłonie kampanii plakaty H&M mają z kolei zachęcać do korzystania z aplikacji mobilnej sieciówki. Jednak hasło reklamowe na nim zaprezentowane wzbudziło niemałe oburzenie.

Dawniej niesłusznie wmawiano chłopcom, że nie mogą płakać, okazywać słabości, bo zawsze muszą być silni, nie muszą się też znać na modzie, bo to przecież kobiecy temat. Jednak gdy wydawałoby się, że takie podejście już nie ma miejsca, a mężczyźni sami coraz częściej stają się stylistami (również kobiet), H&M postanowił głosić, że „Mężczyzna nie prosi o pomoc”.

Nowa kampania H&M promująca zakupy w aplikacji mobilnej

W aplikacji mobilnej H&M pojawiła się nowa funkcja, która umożliwia indywidualny dobór garderoby do klienta. W celu jej promocji w sklepach pojawiły się plakaty z dużym, napisanym na czerwono hasłem reklamowym: „Mężczyzna nie prosi o pomoc. Nie musi, bo…” dopiero niżej, mniejszym drukiem wyjaśniono, że chodzi o nową funkcję: „… może skorzystać z nowej funkcji Style Corner w aplikacji H&M, która samodzielnie dobierze ubrania do indywidualnego stylu każdego mężczyzny”.

Internauta Krzysztof Rzepkowski zauważył, że to hasło powiela bardzo poważny stereotyp mówiący o tym, że mężczyzna nie powinien prosić o pomoc, co coraz częściej prowadzi do tragedii.

Kilkanaście lat temu mój przyjaciel popełnił samobójstwo. Miał depresję, nikt nie zauważył, a on nie poprosił o pomoc.
Przecież prawdziwi mężczyźni tego nie robią – czytamy w jego wpisie na Facebooku.

W dalszej części wpisu autor uzasadnia swoje zdanie na temat negatywnego wpływu powielania stereotypu przez sieciówkę zatrważającymi danymi na temat depresji mężczyzn.

W zeszłym roku w Polsce niemal 6 tysięcy osób popełniło samobójstwo, z czego 4,6 tysiąca to mężczyźni. W tym samym roku 205 tys. kobiet leczyło się na depresję w ramach publicznej służby zdrowia, a tylko 68 tys. mężczyzn.
Dlaczego?
Bo mężczyzna nie prosi o pomoc.
Bo chłopaki nie płaczą.
Bo w życiu trzeba być twardym, a nie miętkim.
To takie nasze „cnoty męskie”, którymi od dzieciństwa nas karmią – czytamy w dalszej części wpisu.

Wpis na Facebooku i sama kampania podzieliły internautów. Jedni są zdania, że kampania, a w zasadzie głównie jej hasło utrwalają niezdrowe stereotypy.

W dobie depresji na tak dużą skalę, zwłaszcza wśród mężczyzn, takie publiczne kampanie powinny uświadamiać, że mężczyźni mogą i mają prawo prosić o pomoc, że to nie jest oznaką słabości i utratą męskości. A takie sieciówki zamiast pomagać w uświadamianiu to bardziej szkodzą – napisał jeden z Internautów.

Bardzo, ale to bardzo nietrafiony dobór słów. Mężczyzna może, a nawet wręcz powinien prosić o pomoc, bo… Jest CZŁOWIEKIEM. I ma prawo mieć SŁABOŚCI. Ten dobór słów utrwala bardzo niefajne stereotypy – dalej czytamy wśród komentarzy do posta.

Zdarzają się jednak również głosy mówiące, że reklama nie ma negatywnego wydźwięku, np.: „Jak dla mnie to raczej beka ze stereotypów, niż ich utrwalanie”.

Skala komentarzy na „NIE” co do kampanii jest jednak zdecydowanie większa.

Zobaczcie także: Kontrowersyjne reklamy w Polsce – czy warto je robić? Czy taki sposób komunikacji działa na Polaków?

H&M postanowił się odnieść to kontrowersji, jakie wzbudza hasło reklamowe i wydał oświadczenie w swoich social mediach.

Przepraszamy! Za nasze hasło promujące nową funkcję „My Style Corner” w aplikacji H&M.
Jako firma odzieżowa stworzyliśmy dla naszych Klientów narzędzie, które pomaga w doborze garderoby i stylizacji. W kampanii promującej to narzędzie posłużyliśmy się hasłem, które w naszej intencji miało odnosić się wyłącznie do decyzji zakupowych. Teraz dostrzegamy jednak, że hasło i sposób, w jaki je zaprezentowaliśmy, może być odczytywane w rozmaity, dla wielu krzywdzący sposób. Dlatego pragniemy podkreślić, że każdy może i powinien prosić o pomoc, jeśli tego potrzebuje.
Jako firma wsłuchujemy się zawsze w głosy Klientów i bardzo poważnie traktujemy ich opinie. Kierujemy się takimi wartościami jak otwartość, empatia i zrozumienie, i jesteśmy wdzięczni za pokazywanie nam momentów, w których powinniśmy bardziej się starać. Raz jeszcze przepraszamy i informujemy, że usuwamy materiały ze sklepów – czytamy w oświadczeniu marki na Facebooku.

W komentarzach wielu Internautów zaznaczyło, że podoba im się sposób, w jaki marka przeprosiła.

„Brawo Wy – rzadko która firma potrafi, tak szybko zareagować na feedback. Super.”/ „Brawo! I tak właśnie powinny wyglądać przeprosiny, a nie standardowe „przepraszamy tych co się poczuli urażeni”. Duży plus!”  czytamy wśród komentarzy.

Co sądzicie o tej kampanii?


Źródło zdjęcia głównego: Facebook/Unsplash@Sei

📢 Zapraszamy także do naszych grup:
 Social Media Jobs  https://bit.ly/2GB5MXs
 Advertising/PR Jobs  https://bit.ly/1Puw3z5
 Marketing – Pierwsza Praca  https://bit.ly/2F6uQU3
 Rocket Jobs > 10K  https://bit.ly/2AkLuMn
 Sprzedaż cała Polska  https://bit.ly/2RMpMIG
 Design cała Polska  https://bit.ly/2JOIkFI
 Marketing, e-commerce, SEO/SEM  http://bit.ly/32uFhsq
 Rocket Community  https://bit.ly/2PQofkI

🚀 na nasz fanpage:
https://www.facebook.com/RocketJobsPolska

💪 na naszego LinkedIna:
 https://www.linkedin.com/company/rocket-jobs

😎 oraz na naszego Instagrama:
 https://www.instagram.com/rocketjobspolska

Starszy redaktor projektĂłw specjalnych w Burda Media Polska

Redaktor naczelna RocketSpace.pl w latach 2021-2022.

Reklama pracy dla kierowcy

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze