Certyfikat Dimaq – czym jest, dla kogo, co obejmuje?

Certyfikat Dimaq - czym jest, dla kogo, co obejmuje?

Ewa Opach – dyrektor ds. edukacji i certyfikacji IAB Polska

Od ponad 3 lat związana z IAB Polska, gdzie od początku zajmuje się wdrażaniem i rozwojem DIMAQ – standardu kwalifikacji e-marketingowych. Jest członkiem Sektorowej Rady ds. Kompetencji Sektora Komunikacji Marketingowej. Uczestniczy także w pracach Grupy Roboczej ds. kompetencji cyfrowych działającej w Ministerstwie Cyfryzacji. Jurorka konkursu Genius Universitatis. Doświadczenie zawodowe zdobywała, pracując w działach marketingu branży edukacyjnej i farmaceutycznej. Ukończyła także dwa kierunki studiów podyplomowych – zarówno w zakresie HR, jak i digital marketingu.

Co to jest DIMAQ?

To temat rzeka ☺, ale najkrócej rzecz ujmując, jest to standard kwalifikacji e-marketingowych. Co to oznacza w praktyce? To, że certyfikat DIMAQ określa zakres wiedzy i umiejętności z poszczególnych obszarów e-marketingu, które pozwalają weryfikować kompetencje osób związanych z nim zawodowo. Muszę przyznać, że jest to swego rodzaju novum na polskim rynku, bo nie jest to certyfikat otrzymywany po ukończeniu szkolenia czy kursu – nie wymagamy od kandydatów przed egzaminem uczestnictwa w żadnym szkoleniu.

Jak wygląda egzamin DIMAQ?

DIMAQ definiuje zakres i poziom, a egzamin weryfikuje i potwierdza posiadane kwalifikacje. Naturalnie, zazwyczaj kandydaci chcą się w jakiś sposób przygotować do egzaminu, dlatego po pewnym czasie od wprowadzenia DIMAQ uruchomiliśmy szkolenia z e-marketingu, których program zawiera pełen sylabus DIMAQ (Akademia DIMAQ).  Ponadto organizujemy comiesięczne bezpłatne spotkania DIMAQ Voice, podczas których praktycy dzielą się wiedzą z uczestnikami. Zorganizowaliśmy też konferencje regionalne Digital Day powered by DIMAQ – wszystko po to, by wychodzić z edukacją jak najszerzej. 

Zobaczcie także: Pierwsza praca w marketingu – jak ją znaleźć? 5 kroków od Rocket Jobs

Jak uzyskać recertyfikat DIMAQ?

O tym, że to coś znacznie więcej niż po prostu certyfikat, potwierdza system recertyfikacji. Jest to bardzo ważny element DIMAQ i oznacza, że certyfikat co dwa lata należy odnowić, czyli „udowodnić”, że nasza wiedza/umiejętności są stale rozwijane i aktualne. Ma to szczególne znaczenie w tak dynamicznie zmieniającej się branży, jaką jest e-marketing. Odnowić certyfikat można na dwa sposoby: ponownie podejść do egzaminu po dwóch latach lub zdobyć przez ten czas określoną liczbę punktów za publikacje, udział w studiach czy merytorycznych wydarzeniach. Z tym łączy się kolejny element programu, jakim jest akredytacja DIMAQ, po którą zgłaszają się do nas organizatorzy merytorycznych wydarzeń e-marketingowych. Sprawdzamy program danej inicjatywy i jeśli spełnia nasze standardy, posiadacze certyfikatów za udział w niej otrzymują punkty. Wiemy już, że lista akredytowanych eventów na stronie dimaq.pl stała się harmonogramem merytorycznych wydarzeń e-marketingowych nie tylko dla posiadaczy certyfikatów, ale dla wszystkich, którzy szukają wartościowych branżowych eventów. 

DIMAQ nie jest po prostu jednym z projektów IAB Polska. Jest międzynarodowy programem, który działa na rzecz poprawy jakości kwalifikacji na rynku pracy oraz standaryzacji języka branżowego, a tym samym stawia przed nami ogromne wyzwanie związane z  odpowiedzialnością za jego istnienie i jakość. 

Na czym polega Twoja praca? 

Mówiąc w skrócie – na tym, by DIMAQ rozwijał się na rynku polskim i nie tylko, zarówno pod względem merytorycznym, proceduralnym, jak i technicznym. Czyli konsultuję, opracowuję, wprowadzam zmiany, a potem sprawdzam, czy proces działa, czy trzeba wprowadzić korekty itp. Wszystkie modyfikacje w programie automatycznie przekładam na rynki zagraniczne, na których funkcjonuje DIMAQ. Żeby to wszystko sprawnie funkcjonowało, współpracuję z MasterTrenerami i trenerami  DIMAQ, z Branżową Radą ds. Kompetencji IAB Polska, a także z grupami roboczymi w IAB Polska. DIMAQ jest programem w pełni opracowanym przy udziale branży i jej stałe zaangażowanie w merytorykę jest tu kluczowe. 

Zobaczcie także: Real-time marketing (RTM) w pracy copywritera – zobacz przykłady!

Ile osób stoi za całym DIMAQiem?

Kiedy IAB Polska zaprosił mnie do współpracy przy tym projekcie, przez rok działałam jednoosobowo, w ścisłej współpracy z zarządem IAB. W miarę jak program rósł, rozwijały się kolejne jego elementy i dołączały kolejne osoby. Tak dzisiaj w zespole DIMAQ poza mną są: Agnieszka, która odpowiada za procedury egzaminacyjne i recertyfikację, Paweł, który odpowiada za szkolenia e-marketingowe, Krystian, który koordynuje wydarzenia edukacyjne oraz współpracę z uczelniami oraz Agata i Emilia, które wspierają nas zakresie komunikacji programu.

Dla kogo jest DIMAQ?

Dla wszystkich związanych z rynkiem e-marketingu ☺ Z jednej strony, jako narzędzie rozwoju zawodowego, jest adresowany przede wszystkim do osób zajmujących się e-marketingiem lub planującym pracę w tym obszarze, zarówno po stronie dostawców usług, mediów, audytorów, jak i reklamodawców.  Z drugiej strony jest ważnym narzędziem dla pracodawców, z uwzględnieniem działów HR. Dla tej ostatniej grupy DIMAQ to narzędzie, które może optymalizować procesy rekrutacyjne w obszarze e-marketingowym. Z perspektywy przygotowania do pracy DIMAQ przydaje się również instytucjom edukacyjnym: szkołom branżowym, uczelniom czy firmom szkoleniowym. 

DIMAQ Basic vs DIMAQ Professional – skąd ten podział?

Pierwszy poziom, jaki opracowaliśmy (DIMAQ Professional), był przeznaczony dla do osób, które operacyjnie zajmują się prowadzeniem działań online niezależnie od miejsca pracy. W miarę rozwoju projektu zaobserwowaliśmy, że wiedza nt. ekosystemu reklamy online jest potrzebna również osobom, które nie są bezpośrednio zaangażowane w prowadzenie kampanii, ale np. współpracują z dostawcami usług e-marketingowych albo kupują usługi e-marketingowe, albo też odpowiadają za rekrutację pracowników do e-marketingu. Dlatego opracowaliśmy zupełnie podstawowy poziom kwalifikacji e-marketingowej dla osób, które nie prowadzą i nie mają doświadczenia w operacyjnych działaniach e-marketingowych, ale za ten obszar w jakiś sposób odpowiadają.  DIMAQ Basic powstał przede wszystkim dla właścicieli firm czy też menedżerów marketingu. Jest również rekomendowany osobom, które dopiero wkraczają w świat e-marketingu, czyli absolwentom oraz osobom, które chcą się przekwalifikować.

Jakie masz rady dla osób młodych, które dopiero wchodzą na marketingowy rynek pracy. Gdzie powinny szukać wiedzy i zdobywać umiejętności?

Przede wszystkim praktyka i pokora. Jak wiadomo – na polityce i marketingu znają się wszyscy ☺ Nie wystarczy jednak posiadać wiedzy w wąskim wycinku komunikacji online. Warto znać szerszą perspektywę, rozumieć zależności, jakie łączą poszczególne obszary e-marketingu. Dlatego wszelkiego rodzaju praktyki w firmach tej branży na pewno będą pomocne. Oprócz tego zawsze warto rozwijać kompetencje miękkie – każdy pracodawca doceni osobę, która potrafi komunikować się, współpracować w zespole i wyciągać wnioski. A wiedza o samym e-marketingu  jest na wyciągnięcie ręki – branżowe portale, blogi, webinary, konferencje, warsztaty, spotkania networkingowe, itd.

Ile osób obecnie posiada certyfikat DIMAQ?

Do egzaminów przystąpiło już ponad 3300 osób. 

Czy zauważacie dużą migrację pracowników do innych firm po uzyskaniu certyfikatu?

Branża e-marketingowa cechuje się regularnymi migracjami pomiędzy organizacjami, więc trudno określić, na ile posiadanie certyfikatu ma na to wpływ. W branży komunikacji online posiadanie certyfikatu jest już normą. W briefach od reklamodawców jednym z wymogów jest określenie, ilu członków zespołu, który będzie obsługiwał klienta, posiada certyfikat DIMAQ. Coraz więcej ogłoszeń o pracę również zawiera takie kryterium, na razie głównie jako „mile widziane”.

Czy posiadanie certyfikatu przekłada się na wysokość zarobków?

Firmy różnie do tego podchodzą. Spora część z nich traktuje DIMAQ jako program rozwojowy i finansuje koszt egzaminów, a często również koszt przygotowania się do egzaminu. Inni nie pokrywają kosztów, ale pracowników, którzy mają/zdobyli certyfikat z własnej inicjatywy, nagradzają określoną podwyżką. Z perspektywy pracownika z kolei certyfikat DIMAQ jest dodatkowym atutem na rekrutacyjnym rynku, szczególnie w branży, czyli świecie agencji i domów mediowych. Jeśli masz certyfikat, możesz zdobyć lepszą pracę, co zazwyczaj wiąże się też z wyższym wynagrodzeniem.

 


 

📢 Zapraszamy także do naszych grup:
➡ Social Media Jobs ➡ https://bit.ly/2GB5MXs
➡ Advertising/PR Jobs ➡ https://bit.ly/1Puw3z5
➡ Marketing – Pierwsza Praca ➡ https://bit.ly/2F6uQU3
➡ Rocket Jobs > 10K ➡ https://bit.ly/2AkLuMn
➡ Sprzedaż cała Polska ➡ https://bit.ly/2RMpMIG
➡ Design cała Polska ➡ https://bit.ly/2JOIkFI
➡ Marketing, e-commerce, SEO/SEM ➡ http://bit.ly/32uFhsq
➡ Rocket Community ➡ https://bit.ly/2PQofkI

💪 na naszego LinkedIna:
➡ https://www.linkedin.com/company/rocket-jobs

😎 oraz na naszego Instagrama:
➡ https://www.instagram.com/rocketjobspolska

RocketSpace.pl

RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.

Reklama pracy dla kierowcy

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze