Wiosna 2023 roku w kolorach Pantone!
Instytut Pantone Color stanowi swoistą wyrocznię w dziedzinie trendów kolorystycznych, które dominują na rynku w danym okresie. Podczas ostatniego New York Fashion Week firma opublikowała zestaw 15-stu barw reprezentujących sezon wiosenno-letni w 2023 roku.
Spis treści
Czym zajmuje się firma Pantone?
Firma Pantone jest doskonale znana większości osób związanych z wzornictwem przemysłowym, modą, drukiem, marketingiem, sprzedażą oraz wieloma pokrewnymi branżami. Swoją rozpoznawalność zawdzięcza używanej na całym świecie markowej skali kolorów, dostarczanej w formatach fizycznych i cyfrowych. Przypisuje ona każdej dostępnej barwie zdefiniowane przy pomocy autorskiego systemu oznaczenie oraz nazwę. Wszystkie odcienie z katalogu są powiązane z farbami, tuszami drukarskimi, a także barwnikami do tekstyliów, tworzyw sztucznych i pokryć. Przedsiębiorstwo oferuje obecnie w tej formie 3049 własnościowych kolorów. Ponadto, w wersji cyfrowej liczba ta wzrasta aż do 9758. Rozróżnianie tak rozległej gamy barw stanowi nie lada wyzwanie, nawet dla ludzkiego oka. Nie jest ono bowiem w stanie ich wszystkich samodzielnie wyodrębnić. Na szczęście z pomocą przychodzi mózg, który potrafi połączyć dochodzące z receptorów wzroku informacje o różnych długościach fal świetlnych i zinterpretować je jako dystynktywne barwy.
Pantone Color Institute
Pantone Color Institute jest wyspecjalizowanym ramieniem tej organizacji zajmującym się badaniami nad kolorami oraz doradztwem w kwestii ich wykorzystania do celów komercyjnych i wizerunkowych. Oprócz bieżących działań, Instytut okresowo wyłania wiodące trendy w kolorach w formie proklamowanego koloru roku (w 2022, wybrano jasnofioletowy odcień Veri Peri). Szczególną rolę odgrywają również palety barw przygotowywane na kolejne pory roku. Ogłoszenia te są wyczekiwane przez profesjonalistów ze względu na ich realny wpływ na tendencje kolorystyczne. Przewidywane predylekcje często kształtują domeny, takie jak moda, marketing i projektowanie, czy też nawet sztuka i architektura.
Zobacz także: 5 trendów graficznych na 2022 rok
Wpływ kolorów na samopoczucie
Nie od dziś wiadomo, że poszczególne barwy i ich odcienie silnie oddziałują na ludzką psychikę. Badaniami dotyczącymi tej kwestii zajmuje się psychologia kolorów. Mając na względzie, że indywidualne reakcje organizmu zawsze przechodzą przez pryzmat upodobań i doświadczeń, tym niemniej można wyróżnić pewien zestaw uniwersalnych prawidłowości. Przykładowo, przyjmuje się, że kolor fioletowy ma działanie uspokajające, natomiast czerwień pobudza kreatywność. Niebieski- najpopularniejszy kolor na świecie- zwiększa produktywność i nie rozprasza, tym samym stając się najczęściej stosowaną barwą w przestrzeni biurowej. Co ciekawe, badania wykazują również, że żółty wzmaga poczucie głodu, z tego względu jest nagminnie używany przez marki gastronomiczne.
Barwy w walce z postpandemicznym przygnębieniem
Leatrice Eiseman- dyrektor wykonawczy Pantone Color Institute- przedstawiła przesłanki, którymi kierowała się firma przy wyborze sezonowej palety barw.
Kolory na wiosnę/lato 2023 są przekalibrowane dla nowej ery, w którą wchodzimy. Łącząc eskapizm z rzeczywistością, pełnią życia i radością, obejmujemy eksplorację ekstremalnego kontrastu w nastroju i kolorze. W opowieści o kolorach tego sezonu jest użyteczność i podstawowość, a jednocześnie pojawia się podnoszące na duchu poczucie zabawy.
Tą decyzją przedsiębiorstwo ustosunkowuje się do nastrojów społecznych panujących w okresie pandemii. Najnowsze trendy Pantone samoczynnie zachęcają ludzi do większej swobody i eksperymentowania w łamaniu schematów. Gama opiera się na zestawieniu kolorów stojących do siebie w opozycji. Znajdują się w niej nowe, energiczne, krzykliwe odcienie przeciwstawiające się tym bardziej stonowanym. Większość z nich inspiruje się motywami naturalnymi, takimi jak charakterystyczny oranż mandarynki lub buraczany róż. Paleta zawiera łącznie 15 kolorów, niemniej stosuje się ich podział na dwie dystynktywne kategorie. Pierwszą z nich jest zestaw 10 barw, przeznaczonych w dużej mierze do odważnych zestawień, kontrastujących ze sobą. Ich zadaniem jest umożliwienie odbiorcom jak najlepszego wyrażenia siebie.
Ponadto, Pantone opublikował także kompozycję 5 odcieni, zaliczanych do „nowej klasyki”. Są to głównie pastele, które jednocześnie doskonale się ze sobą uzupełniają.
Najważniejszym aspektem jest natomiast pozytywny wydźwięk całej palety. Przedsięwzięcie celuje w przełamanie marazmu w społeczeństwie i przywrócenie mu radości codziennego funkcjonowania.
________________________________________________________________________________________________
Źródło zdjęcia: Unsplash@Robert Katzki
Źródło zdjęcia: materiały prasowe
Komentarze