Zagraniczne rynki e-commerce w pigułce

Zagraniczne rynki e-commerce w pigułce

Rozszerzenie działalności na zagraniczne rynki kusi wielu właścicieli firm e-commerce. Dostęp do nowego grona potencjalnych odbiorców, często liczniejszego i dysponującego bardziej zasobnymi portfelami niż Polacy, może okazać się szansą dla działalności. Jednocześnie jednak ekspansja zawsze niesie ze sobą pewne ryzyko i wymaga starannie opracowanej strategii oraz researchu na temat rynku docelowego. Zespół PromoTraffic, agencji wyspecjalizowanej w usługach digitalowych dla e-commerce, zebrał garść statystyk dotyczących krajów, chętnie wybieranych jako nowe pole do działania przez rodzimy e-biznes.

Paweł ZielińskiAutorem tekstu jest Paweł Zieliński, Marketing & PR Business Partner w PromoTrafficagencji digital dla ecommerce.

Ekspert ds. marketingu, PR i employer brandingu, autor, prelegent i organizator konferencji. Realizował projekty marketingowe we współpracy m.in. z Google, Abbey Road Studios, Giant, Bayer, Województwo Pomorskie, Miquido, ALTEN. Współautor bestsellera marketingowego wydanego przez PWN „E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy”.


Czechy

Rynek e-commerce szybko się rozwija – zarówno w 2019, jak i 2020, odnotował kilkunastoprocentowy wzrost. Szacuje się, że około 54% procent Czechów dokonuje zakupów online. Warto też zaznaczyć, że część konsumentów, nawet jeśli kupuje towar w sklepie stacjonarnym, najpierw ma z nim kontakt w internecie – 63%. 32% wykonuje research online, zanim zakupi towar offline. Stosunkowo często dokonują oni także zakupów za granicą – przynajmniej raz w roku robi to około 24% internautów.

Rynek czeski kusi więc polskich sprzedawców dużym potencjałem oraz bliskością geograficzną, która ułatwia zorganizowanie łańcucha dostaw – zwłaszcza dla firm działających na południu Polski.

Rozważając ekspansję i planując strategię marketingową, warto pamiętać o kilku kwestiach. Największe segmenty rynku e-commerce tam to elektronika oraz media. Oprócz Google, Czesi chętnie korzystają też z lokalnej przeglądarki – Sezam.  Dużą popularnością cieszą się także porównywarki cenowe i media społecznościowe, warto więc uwzględnić je w planach promocji.

Niemcy

Niemiecki rynek e-commerce jest dobrym polem dla rozwoju dla polskiego e-commerce z kilku powodów. Po pierwsze – bliskości geograficznej. Po drugie – jego rozmiaru oraz zasobności portfeli niemieckich konsumentów. Izba Gospodarki Elektronicznej podaje, że ten rynek jest piątym na świecie pod względem wielkości. W 2019 obrót na nim wyniósł 94 miliardy euro. Szacuje się, że przeciętny Niemiec na zakupy online wydaje nawet 1400 euro rocznie. Po trzecie wreszcie – bariera językowa jest stosunkowo łatwa do przełamania.

Barierami są natomiast spora konkurencja oraz wysokie oczekiwania klientów – zarówno pod względem jakości, jak i szybkości dostawy oraz przystępnych cen.

Planując działania marketingowe, warto w nich uwzględnić fakt, że e-konsumenci w Niemczech często wyszukują towary w sieci. Robi to ok. 57% z nich. Około 38% szuka online inspiracji, a blisko 50% – porównuje dostępne oferty. Najpopularniejsze kategorie to elektronika oraz moda – należy jednak liczyć się z dużą konkurencją rodzimych sklepów.

Niemiecki rynek jest nasycony, ale ogromna liczba internautów wciąż daje szansę na znalezienie klientów. Planowanie startu na tamtejszym rynku ułatwia bliska odległość oraz to, że dużo Polaków zna język niemiecki. W działaniach marketingowych trzeba jednak wziąć pod uwagę dużą konkurencję oraz to, że Niemcy słyną z częstych zwrotów towarów. Wielką popularnością w Niemczech cieszy się Amazon.de, można rozważyć obecność z ofertą na tej platformie – zaznacza Robert Stolarczyk, CEO PromoTraffic.

Słowacja

Rynek e-commerce w Słowacji jest znacznie mniejszy niż niemiecki czy czeski (jego wartość szacuje się na około 1,4 miliarda euro). Jego zalety to jednak dynamiczny wzrost oraz stosunkowo niska konkurencja. Z perspektywy właścicieli biznesów e-commerce w Polsce atutami są także bliska odległość oraz relatywnie niewysokie koszty działań reklamowych – np. w Google Ads.

Zakupy online wykonuje około 58,7% konsumentów. Szczególnie chętnie zamawiają odzież i kosmetyki. Wchodząc z działalnością na rynek słowacki, trzeba liczyć się z tym, że jednym z najistotniejszych kryteriów dla odbiorców będzie cena. Chętnie korzystają oni z porównywarek. (Warto więc zadbać o obecność sklepu w nich.) Słowacy chętnie też wybierają opcję płatności za pobraniem, co może być pewnym ryzykiem w przypadku handlu zagranicznego, i preferują formę dostawy pod konkretny adres.

Francja

Francja to jeden z największych rynków e-commerce w Europie. Cechuje go duża penetracja internetu (wedle Internet Words Stats 92% populacji korzysta z internetu). Online kupuje już nawet 40 milionów Francuzów. Mieszkańcy Francji dość chętnie kupują też towary za granicą – przynajmniej raz w roku takich zakupów dokonuje 30,9% internautów. Przy zakupach online najchętniej wybierają płatność kartą.

Francuzi szczególnie chętnie kupują online ubrania i buty. Zamawiają też produkty i usługi związane z podróżowaniem. Planując ekspansję, należy uwzględnić między innymi duże oczekiwania konsumentów. Wymagają oni wysokiej jakości produktów, a że rynek francuski jest nasycony – mają do wyboru wiele alternatyw.

  • Jeśli chcemy wejść na francuski rynek musimy pokonać barierę językową – mówi Robert Stolarczyk. – Konsumenci oczekują obsługi po francusku. Trudnością jest też spora odległość od Polski, co oznacza większe koszty transportu. Niemniej zasobność portfeli potencjalnych klientów i otwartość na nowe technologie daje obietnicę udanych transakcji. Tym bardziej, że około jedna trzecia Francuzów regularnie robi e-zakupy za granicą. 

Hiszpania

Hiszpański rynek, między innymi ze względu na odległość, nie jest najbardziej oczywistym kierunkiem rozwoju dla polskiego e-commerce. Warto na niego zwrócić uwagę przede wszystkim ze względu na dużą popularność zakupów internetowych. Wedle IAB Spain w 2019 roku 44% Hiszpanów w wieku 16 – 55 lat regularnie robiło zakupy w internecie, a pandemia wpłynęła na wzrost popularności handlu online.

Szczególnie popularne są branże modowa, turystyczna i elektroniczna. Hiszpanie chętnie korzystają z porównywarek cenowych oraz szukają informacji o towarach, które chcą zakupić, w internecie – porównując oferty, zapoznając się z inspiracjami czy przygotowując online do bezpośredniego zakupu w sklepach stacjonarnych. Podobnie jak Francuzi, najczęściej wybierają płatność kartą.

  • Rynek e-commerce w Hiszpanii jest spory i wciąż się rozwija. Liczba e-konsumentów rośnie, ponadto są oni otwarci na kupowanie towarów z zagranicy – mówi Robert Stolarczyk. – Warto wykorzystać np. popularność Amazona i umieścić tam swoją ofertę. Trzeba jednak wziąć pod uwagę odległość od Polski i dobrze zaplanować odpowiedni łańcuch transportowy.

Austria

Austria to jeden z „dojrzałych” rynków – dużych, ale wolno się rozwijających, przez wzgląd na wysoki stopień nasycenia. Aż 52% konsumentów swój pierwszy kontakt z towarem ma w internecie. 41% korzysta z wyszukiwarek, przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Zwraca uwagę odsetek internautów, którzy robią zakupy za granicą – aż 63,4% robi to przynajmniej raz do roku, a kolejne 18,7% robi to rzadziej.

Ekspansja na rynek austriacki jest dobrym krokiem w szczególności dla sklepów, działających już w Niemczech – ułatwia to powiązanie tych dwóch rynków, zarówno kapitałem, jak i językiem.

 

Więcej na temat rynków znajdziesz na blogu PromoTraffic – agencji, która wspiera branżę e-commerce w rozwoju sprzedaży w Polsce i w zagranicznej ekspansji.


PromoTraffic to agencja digitalowa, wyspecjalizowana w SEO/PPC dla branży e-commerce, która pomaga zwiększać przychody sklepów internetowych na rynku krajowym i za granicą. Agencja wspiera e-commerce także w obszarach social media, content marketingu czy marketing automation. Ponad 70-osobowy zespół ekspertów e-commerce obsługuje szybko rosnące marki polskiej branży e-handlu, a efekty pracy agencji znajdują uznanie w postaci licznych nagród w krajowych i międzynarodowych konkursach branżowych, m.in. European Search Awards.

 

 

Źródło zdjęcia głównego: Unsplash@NeONBRAND


📢 Zapraszamy także do naszych grup:
➡ Social Media Jobs ➡ https://bit.ly/2GB5MXs
➡ Advertising/PR Jobs ➡ https://bit.ly/1Puw3z5
➡ Marketing – Pierwsza Praca ➡ https://bit.ly/2F6uQU3
➡ Rocket Jobs > 10K ➡ https://bit.ly/2AkLuMn
➡ Sprzedaż cała Polska ➡ https://bit.ly/2RMpMIG
➡ Design cała Polska ➡ https://bit.ly/2JOIkFI
➡ Marketing, e-commerce, SEO/SEM ➡ http://bit.ly/32uFhsq
➡ Rocket Community ➡ https://bit.ly/2PQofkI

💪 na naszego LinkedIna:
➡ https://www.linkedin.com/company/rocket-jobs

😎 oraz na naszego Instagrama:
➡ https://www.instagram.com/rocketjobspolska

RocketSpace.pl

RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.

Reklama pracy dla kierowcy

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze