McDonald’s i Tesco wprowadzają “Złote Standardy” IAB
Dwie duże firmy jako pierwsze dołączyły do inicjatywy brytyjskiego Internet Advertising Bureau (IAB), w celu oczyszczenia ekosystemu reklamy cyfrowej z intruzywnych, fałszywych i irytujących dla użytkownika treści. Będą współpracowały tylko z certyfikowanymi dostawcami.
Projekt powstał jeszcze w 2017 roku i został wcielony w życie rok później. Aby dołączyć do listy spełniającej kryteria “Złotego Standardu”, dostawca musi wdrożyć oprogramowanie ads.txt i przejść niezależny audyt JICWEBS Digital Trading Standards Group. Jeśli firma przejdzie te etapy pomyślnie, jest zobowiązana przestrzegać zasad ustanowionych przez Koalicję na rzecz Lepszej reklamy. Aktualnie certyfikaty IAB uzyskało 95 właścicieli firm technologicznych i mediowych.
Założenia i korzyści
Wprowadzenie “Złotego Standardu” ma oczyścić przestrzeń wirtualną z nieprawdziwych, niebezpiecznych treści i zwiększyć komfort użytkowników, którzy są narażeni na ciągle wyskakujące okienka i przebodźcowanie kontentem. Często treści reklamowe są po prostu irytujące i czynią stronę mniej klarowną. Zbiór zasad ma pomóc firmom, biorącym udział w inicjatywie, zachować transparentność i ograniczyć wydatki związane z kontrolą reklam.
Jedną z firm, która borykała się z problemem, jest Tesco. Korporacja już wcześniej zwracała uwagę, jak duża część budżetu reklamowego przeznaczana jest na kwestie techniczne i weryfikację reklam. Przez to mniej funduszy pozostawało na faktyczne docieranie do konsumentów. Dołączenie do inicjatywy IAB ograniczy wydatki sieci na kwestie niezwiązane bezpośrednio z klientem.
Rewolucja w Digital Marketingu?
Brytyjskie IAB z nadzieją patrzy w przyszłość swojej inicjatywy. Liczą na to, że uda im się poprawić stan internetowego ekosystemu reklamy. Fakt, że dwie duże korporacje dołączyły do projektu, napawa optymizmem – rośnie bowiem szansa na to, że w ślady gigantów pójdą kolejne firmy, a to może przynieść realną zmianę, widoczną w sieci.
– Od momentu powstania, “Złoty Standard” jest bardzo dobrze przyjmowany. Fakt, że inicjatywę popierają teraz znaczący na rynku reklamodawcy, jest istotnym czynnikiem cementującym jego skuteczność. Tesco i McDonald’s są stawiani za wzór, jeśli chodzi o odpowiedzialność reklamujących się firm za poprawę reklamy cyfrowej. Jedynie dzięki zaangażowaniu wszystkich branży w projekt, możemy wywołać prawdziwą zmianę – komentuje Tim Elkington z zarządu IAB UK.
Jak na razie zarówno Tesco, jak i McDonald’s uznają stosowanie się do “Złotego Standardu” za korzystne dla swoich działań reklamowych.
– Cieszymy się, że jesteśmy jednym z pierwszych reklamodawców wspierających “Złoty Standard” IAB UK. W interesie nas wszystkich jest wspólne podnoszenie standardów reklamy online, ponieważ staramy się prowadzić komunikację z naszymi klientami w jak najbardziej pomocny, odpowiedni i skuteczny sposób – mówi Nick Ashley, szef mediów i planowania kampanii Tesco.
Mimo bardzo obiecującego początku, przed IAB jeszcze długa droga, by na stałe wprowadzić zmiany w przestrzeni reklamowej w Internecie. Jeśli projekt będzie rozwijał się dalej, przyniesie on korzyści nie tylko firmom działającym w duchu “Złotego Standardu”, lecz także użytkownikom i odbiorcom kampanii digitalowych.
Komentarze