Współpraca z agencją social media – obsługa, strategia, kampanie
Nawiązanie współpracy z agencją marketingową w zakresie social mediów to rodzaj inwestycji, która szybko może przynieść oczekiwane rezultaty. Niemniej, to żadna reguła – tym bardziej, jeśli social media są dla nas czarną magią. Aby uniknąć rozczarowania wynikami, warto się do tego odpowiednio przygotować. Czym sugerować się przy wyborze agencji social media? Co musisz wiedzieć, nim podpiszesz umowę? Zobacz, na co warto zwracać uwagę.
Spis treści
Autorem tekstu jest Monika Kadłucka, która w Cyrek Digital dbała o media społecznościowe klientów i zarządzała działem Content marketingu i Social Media. Tworzy strategie, optymalizuje kampanie i szkoli z zakresu prowadzenia działań na platformach społecznościowych. Obecnie pracuje w 2DM Creative.
Ustal z agencją social media cel kampanii reklamowej
Pierwszym etapem konfiguracji kampanii reklamowej na Facebooku i Instagramie jest wybór celu reklamowego, czyli czynności, do której chcemy zachęcić osoby mające zobaczyć reklamę. Cele reklamowe mogą zmieniać się wraz z rozwojem kampanii. Początkowo mogą koncentrować się na budowaniu rozpoznawalności czy pozyskaniu nowych odwiedzających stronę. Później mogą zachęcać do zakupu, udziału w wydarzeniu lub pozostawienia kontaktu. W sumie istnieje 11 celów reklamowych do wyboru:
- zasięg,
- rozpoznawalność marki,
- ruch,
- aktywność,
- instalacje aplikacji,
- wyświetlanie filmu,
- pozyskiwanie kontaktów,
- wiadomości,
- konwersje,
- sprzedaż z katalogu,
- ruch w firmie.
Wybór celu determinuje to, w jaki sposób optymalizowany będzie budżet kampanii, jakich formatów reklamowych możemy użyć oraz gdzie wyświetlana będzie reklama. Przed rozpoczęciem współpracy z agencją social media warto omówić cele biznesowe marki i dobrać najlepszy dla nich cel reklamowy (lub kilka celów). Specjalista Facebook Ads na podstawie pozyskanych informacji zarekomenduje cele, który są możliwe do zrealizowania i przyniosą najlepszy efekt.
Ustal wstępne działania w social mediach
Warto pamiętać, że cele związane z konwersją wymagają instalacji Pixela oraz odpowiedniej liczby danych na temat użytkowników odwiedzających stronę. Cel ten sprawdzi się najlepiej, kiedy witryna posiada zauważalny ruch i znaczną liczbę konwersji, a marka funkcjonuje w świadomości grupy docelowej.
Formalności
Aby możliwe było rozpoczęcie współpracy między klientem a agencją, konieczne jest dopełnienie formalności związanych z dostępami do stron i kont klienta w mediach społecznościowych.
Dostęp do strony na Facebooku
Udzielenie dostępu do strony na Facebooku umożliwia agencji zarówno publikację postów, jak i tworzenie reklam. Z reguły jest to pierwszy krok wykonywany po podpisaniu umowy. Dostęp do strony agencja może uzyskać na co najmniej dwa sposoby. Po pierwsze, może ona wysłać prośbę o dostęp do strony. Zadaniem klienta jest zaakceptowanie prośby, którą znajdzie w zakładce “Role na stronie”. Drugim sposobem jest nadanie przez klienta statusu partnera agencji z poziomu Menedżera firmy.
Dostęp do konta reklamowego
Istnieją dwie opcje prowadzenia kampanii reklamowej w mediach społecznościowych: na koncie reklamowym należącym do klienta lub na koncie reklamowym, które agencja otwiera dla klienta w należącym do niej Menedżerze firmy. W pierwszym przypadku to klient dodaje agencję do swojego, istniejącego już konta reklamowego. W praktyce oznacza to, że na poziomie ustawień firmowych Menedżera firmy wybiera odpowiednie konto reklamowe, którego dotyczy umowa, a następnie przypisuje do niego partnera poprzez wpisanie identyfikatora agencji lub skopiowanie i przesłanie linku do konta.
W drugiej opcji agencja w należącym do niej Menedżerze Firmy dodaje nowo konto reklamowe i ustala z klientem zakres dostępu. Środowisko reklamowe Facebooka dla osób, które nie miały wcześniej styczności z reklamą w tym portalu, może wydawać się jednak zupełnie niezrozumiałe, dlatego wiele osób rezygnuje z dostępu do konta i preferuje raporty, w których dane z konta reklamowego przedstawione są w bardziej przystępny sposób.
Należy jednak wiedzieć, że dostępu do konta reklamowego nie udziela się indywidualnej osobie, lecz poprzez wpisanie identyfikatora firmy. Oznacza to, że klient powinien posiadać Menedżera firmy. Więcej na temat tego narzędzia i metody jego konfiguracji można przeczytać tutaj.
Dostęp do Pixela
Jeśli na stronie klienta znajduje się już Pixel Facebooka oraz dodane są kody zdarzeń, a kampania reklamowa będzie prowadzona na koncie agencji, zalecane jest przydzielenie agencji dostępu do Pixela. Dzięki temu osoba odpowiedzialna za prowadzenie kampanii reklamowej może wykorzystać m.in istniejące już grupy remarketingowe.
Dostęp do materiałów graficznych
Z reguły współpraca z agencją obejmuje tworzenie materiałów graficznych wykorzystywanych w kreacjach reklamowych i postach na tablicy. Aby materiały te były spójne z wizerunkiem marki, zalecane jest przekazanie brandbooka, oczywiście o ile klient go posiada. Niezbędne jest również logo – najlepiej w dużej rozdzielczości. Dostęp do bazy zdjęć i materiałów video to kolejny aspekt znacznie ułatwiający współpracę i osiąganie satysfakcjonujących efektów.
Dostęp do Analyticsa
Dostęp do konta w Google Analytics jest rekomendowany zwłaszcza w przypadku e-commerce. Dzięki temu specjalista Facebook Ads już na etapie ustalania strategii kampanii sprzedażowej może ocenić wielkość grup remarketingowych oraz ich potencjał, a także zorientować się, które produkty cieszą się największym zainteresowaniem. Również dane na temat użytkowników mogą pozwolić na celniejsze targetowanie reklam, szczególnie, jeśli klient nie przekazał informacji na temat swojej grupy lub nie był świadomy jej charakterystyki.
Zakres współpracy z agencją social media
Współpraca z agencją w zakresie mediów społecznościowych obejmuje zwykle określone czynności. Przed podpisaniem umowy i ustaleniem budżetu warto uściślić, jakich aktywności klient oczekuje od agencji w zakresie obsługi strony na Facebooku lub/i Instagramie. Przykładem może być odpowiadanie na komentarze i wiadomości prywatne. W niektórych przypadkach klienci decydują się na samodzielne odpowiadanie na pojawiające się zapytania lub zatrudniają osoby odpowiedzialne za dialog w mediach społecznościowych, inni natomiast preferują przekazanie tego zadania pracownikom agencji. Należy pamiętać, że większy budżet reklamowy spowoduje zwiększoną liczbę komentarzy i wiadomości, a pozostawienie ich bez odpowiedzi nie wpłynie pozytywnie na wizerunek, a nawet może utrudniać osiąganie celów kampanii, np. sprzedażowych. Przed podpisaniem umowy z agencją warto więc przemyśleć, czy zasoby firmy pozwalają na obsługę zapytań, czy lepiej przekazać to zadanie agencji.
Tematem do omówienia jest także rodzaj i zakres materiałów reklamowych – czy w gestii agencji będzie tworzenie wyłącznie grafik, czy także animacji lub video.
Przed rozpoczęciem współpracy klient powinien także mieć świadomość istniejącej różnicy między prowadzeniem działań reklamowych, a prowadzeniem strony na Facebooku. Posty w kampanii reklamowej to tzw. dark posty, co oznacza, że wyświetlane są osobom należącym do wybranej grupy odbiorczej, a nie są widoczne na stronie na Facebooku. Warto jednak wiedzieć, że technicznie możliwe jest, aby posty sponsorowane publikowane były również na tablicy. Posiadając podgląd reklam, klient może zdecydować, które materiały mogą zostać opublikowane również na stronie. Kwestią do uzgodnienia jest także przekazywanie materiałów graficznych klientowi do wykorzystania na stronach, których nie dotyczy umowa lub w innych mediach społecznościowych.
Z kolei organiczne działania na Facebooku, czyli po prostu prowadzenie strony klienta, które nie jest wsparte budżetem reklamowym, obejmuje tworzenie i publikację postów, które widoczne są dla części osób już obserwujących stronę i nie wykorzystuje się w tej sytuacji reklamowych mechanizmów targetowania.
Zakres wstępnych działań z agencją social media
Przed rozpoczęciem współpracy warto określić, jakich działań przygotowawczych oczekuje klient oraz jaki poziom wglądu do tworzonych i publikowanych materiałów jest wystarczający. Czynności, na jakie można się zdecydować, to zazwyczaj:
- analiza obecności konkurencji w mediach społecznościowych,
- stworzenie długoterminowej strategii obecności marki w mediach społecznościowych,
- mediaplan,
- harmonogram postów (Na jak długi czas? Co powinien obejmować?).
Już na początku należy także ustalić sposób i zakres raportowania – jak często przesyłane będą raporty, jakie dane będą zawierać, jaki będzie poziom ich szczegółowości oraz czy będą omawiane na spotkaniach. Preferowana forma kontaktu (spotkania/e-mail/telefon) to również temat, który warto poruszyć przed podpisaniem umowy.
Co przekazać agencji social media przed rozpoczęciem współpracy?
Przekazanie agencji jak największej liczby informacji na temat Twojej firmy jest kluczem do satysfakcjonującej współpracy. W końcu to właściciel firmy wie najlepiej, jakie pytania zadają klienci, co ich interesuje, z czym mają problem.
Te informacje mogą stać się inspiracją do tworzenia ciekawych, angażujących postów.
Przed rozpoczęciem współpracy warto również przekazać agencji podstawowe informacje o największych konkurentach na rynku. Opinia klienta na temat ich działań w mediach społecznościowych pozwoli specjaliście lepiej poznać oczekiwania i dostosować do nich strategię działań.
Istotne mogą być także wartości i misja firmy. Ważne jest bowiem, by język komunikacji stosowany w treściach postów czy komentarzach odzwierciedlał rzeczywisty wizerunek firmy i był z nim spójny.
Jak wybrać najlepszą agencję social media dla Twojej firmy?
Czym jeszcze kierować się podczas decyzji o wyborze agencji, która zatroszczy się o nasz social media marketing? Wiadomo, że agencji social media jest dużo, warto też wspomnieć o sporej ilości freelancerów oferujących swoje usługi w tym zakresie. Istotnym elementem będzie więc zaplecze techniczne i baza wiedzy, którą posiada potencjalna agencja, z którą chcesz współpracować. Często można się w tym temacie zorientować odwiedzając profil firmy w mediach społecznościowych. Agencje chętnie dzielą się informacjami na temat efektów współpracy z klientami. Niektóre z agencji udostępniają również bazę wiedzy na swoich stronach internetowych. Takie publikacje pozwolą nam zorientować się w pewnym stopniu w tym jak konkretna agencja działa, jakie strategie stosuje i co ją wyróżnia. Komplet tych informacji powinien pomóc nam w wyborze współpracy, która najlepiej odpowie na nasze potrzeby.
Jakie są ceny prowadzenia mediów społecznościowych?
Trudno będzie przedstawić uniwersalny cennik prowadzenia profili w mediach społecznościowych.
Istnieje bardzo dużo zmiennych, które wpływają na to, ile kosztuje prowadzenie social mediów:
- wspomniane zaplecze techniczne i wiedza specjalistyczna, którą dysponuje agencja,
- historia naszego fanpage’a – być może dopiero chcesz stworzyć profil swojej firmy, może wcześniej był on niezarządzany właściwie i potrzebuje trochę czasu, aby nabrać kondycji,
- zakres prac w ramach współpracy – w jakim stopniu agencja odpowiada za profil, ile prac jest po jej stronie: tworzenie treści, grafik, materiałów video.
Współpraca może przewidywać zaprojektowanie od początku wizerunku marki w mediach społecznościowych, - ilość kanałów w mediach społecznościowych – social media to pojęcie, które mieści w sobie bardzo wiele podmiotów, każde z nich mają swoje zasady publikacji, stopień wartościowania treści,
- sam model współpracy może się też różnić – czasem będzie to stała opłata miesięczna, niekiedy model rozliczeń oparty o wynik. Czas, na jaki zostaje zawarta umowa, również odgrywa istotną rolę.
W tym miejscu warto wspomnieć, że rozwój dobrze funkcjonującego profilu w mediach społecznościowych to często proces – niektóre efekty jesteśmy w stanie dostrzec niemalże od razu, na inne trzeba trochę zaczekać.
Wybór agencji social media – podsumowanie
Najważniejsze moim zdaniem w początkowym etapie współpracy jest zrozumienie – klient powinien rozumieć, co będzie się działo, dlaczego potrzebujemy pewnych informacji. Również dla specjalisty kluczowe jest zrozumienie – zarówno klienta, jak grupy docelowej, do której skierowane będą prowadzone działania, ponieważ w wielu przypadkach zrozumienie grupy odbiorczej pozwala na właściwy wybór mechaniki reklamy. Obie strony muszą mieć świadomość, że za sukcesem kampanii w mediach społecznościowych nie stoi tylko znajomość magicznych trików, które działają zawsze i bez względu na wszystko, tylko kluczowe w wielu przypadkach jest szersze spojrzenie na biznes klienta oraz potrzeby i przyzwyczajenia grupy odbiorców i czasami na tej podstawie i na podstawie analizy dotychczasowych działań, podjęcie decyzji o utrzymaniu dotychczasowej strategii lub o zmianie kierunku.
Ekipę z Cyrek Digital możecie poznać bliżej dzięki ich Brand Story!
Komentarze