Facebook i Instagram zostaną zamknięte w Europie? Dlaczego Zuckerberg to rozważa?
Według doniesień zagranicznych mediów, Meta może podjąć decyzję o zamknięciu w Europie dwóch gigantów – Facebooka i Instagrama. Wszystko przez RODO.
Problemy Mety wynikają z RODO. Jeśli ta nie dostanie zgody na to, aby dane użytkowników z Europy były przesyłane, przechowywane i przetwarzane na amerykańskich serwerach, istnieje możliwość, że Zuckerberg wycofa się z działalności na naszym kontynencie.
Mark Zuckerberg and team consider shutting down Facebook and Instagram in Europe if Meta can not process Europeans’ data on US servers –> https://t.co/kNVbnz17qC #Facebook #Instagram #MarkZuckerberg #Data #DataPrivacyDay #FB pic.twitter.com/lJahW8Opjs
— City A.M. (@CityAM) February 6, 2022
Zapewne teraz wiele osób może pomyśleć, że skoro RODO jest z nami od tak dawna i jakoś nikt wcześniej nie ostrzegał, że Facebook i Instagram mogą zostać zamknięte, to i tym razem nie musimy się tego obawiać. Jednak warto wiedzieć, że do tej pory korzystano z dokumentu o nazwie: Tarcza Prywatności, która to regulowała kwestie z przesyłaniem danych. Jednak w lipcu 2020 Trybunał Sprawiedliwości UE go unieważnił. Dodatkowo Meta korzystała z umów modelowych, ale jeśli to nie będzie możliwe, być może zdecyduje się na drastyczne kroki.
Brak bezpiecznych i legalnych międzynarodowych transferów danych zaszkodzi gospodarce i utrudni rozwój firm opartych na danych w UE – twierdzi w oświadczeniu Nick Clegg, wiceprezes Meta ds. globalnych i komunikacji.
W raporcie dla amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd widnieje zapis, że bez kompromisu w związku z europejskim prawem, być może Mark Zuckerberg będzie zmuszony do wycofania swoich platform z naszego kontynentu.
Jeśli nie jesteśmy w stanie przesyłać danych między krajami i regionami, w których działamy, lub jeśli nie możemy udostępniać danych między naszymi produktami i usługami, ma to wpływ na naszą zdolność do świadczenia naszych usług, sam sposób, w jaki świadczymy nasze usługi lub naszą zdolność do kierowania reklam – czytamy w oświadczeniu Mety.
Czy zatem istnieje jakieś wyjście z tej sytuacji? Oczywiście odkąd pojawiły się problemy w tej kwestii, zarówno UE, jak i USA szukają rozwiązań, ale jak widać, do tej pory nie udało się wypracować żadnego modelu, który by satysfakcjonował dwie strony.
________________________________________________________________________________________________
Źródło zdjęcia głównego: Unsplash@Thought Catalog
Komentarze