Odpalamy zdalne sterowanie! Czyli współpraca na odległość – jej wady i zalety

Odpalamy zdalne sterowanie! Czyli współpraca na odległość – jej wady i zalety

Adam Trzaska ASTEKO zaletach i wyzwaniach związanych z pracą w zespołach rozproszonych opowiada Adam Trzaska, który w ASTEK Polska ma kilkuletnie doświadczenie w kierowaniu takimi zespołami.

Choć wiele zmieniło się w tej materii z powodu pandemii, to sama idea pracy zdalnej nadal jest źródłem zaciętych dyskusji.
Z pewnością są wśród nas tacy, którzy przebyli drogę organizacji pracy zdalnej “na własną rękę”, kierując się instynktem, własną wiedzą i możliwościami organizacji oraz ci, którzy otrzymali kompleksowe wsparcie i zestaw instrukcji, jak pogodzić brak kontaktu face-to-face z utrzymaniem dobrej współpracy i efektywności.

Doświadczenie w pracy zdalnej w różnym charakterze – testera w zespołach Quality Assurance, a później lidera zespołów oraz koordynatora testów zaowocowało w roku 2019, gdy znaczna część korporacji oraz instytucji zadawała sobie to samo pytanie – “Jak teraz będziemy działać?”.

Po wielu interesujących spotkaniach, wysłuchaniu problemów oraz radach, których mogłem udzielić, pragnę podzielić się moimi spostrzeżeniami na temat organizacji pracy na odległość. W czasie, gdy niektórzy z nas mają obawy, czy jeszcze kiedykolwiek będą musieli wrócić do biura, podczas gdy inni martwią się, czy jeszcze kiedyś będą zmuszeni pracować zdalnie.

Samo organizowanie pracy można podzielić na dwie sfery – materialną, rozumianą jako sprzętowe i technologiczne wsparcie pracy poprzez zapewnienie odpowiednich narzędzi i infrastruktury oraz niematerialną, wyrażoną w metodach zarządzania pracą, komunikacji, relacjach międzyludzkich oraz motywacją.

Praca na odległość stanowi poważne wyzwania dla wszystkich stron – począwszy od pomysłu na jej realizację oraz regulacji prawnych, poprzez migrację środowiska pracy, aż po rzetelną i efektywną realizację. Tym niemniej, w kontekście organizacyjnym jest bardzo atrakcyjną formą realizacji obowiązków. Jej zalety to m.in.

  • bardziej elastyczny czas pracy,
  • zniesienie lub redukcja kosztów dojazdów,
  • możliwość zatrudnienia nowych grup, np. osób z niepełnosprawnościami- czy takich, które mają nietypowe zobowiązania w domu,
  • zwiększenie wolumenu zespołów (brak ograniczonej przestrzeni),
  • większe zróżnicowanie zespołów (np. międzynarodowych).

Oznacza to również korzyści z pespektywy kierowania pracownikami, m.in.

  • łatwiej jest wprowadzić i modyfikować pracę zmianową, chociażby poprzez brak brania pod uwagę czasu na dojazd do biura / zakładu pracy,
  • łatwiej jest współpracować zespołom z różnych stref czasowych,
  • istnieje większa elastyczność w zakresie przerw w świadczeniu usług (skrócony czas potrzebny na załatwienie prywatnych spraw).

Są to zatem wzajemne korzyści dla pracowników, pracodawcy, ale też zespołu i lidera, ponieważ umiejętnie zarządzane, niwelują ryzyko dezorganizacji pracy z pozornie błahych powodów.

Należy zauważyć, że praca zdalna niesie za sobą również pewne ryzyka:

  • nie wszyscy pracownicy są w stanie zaakceptować nowy styl pracy (nie każdy umie samoorganizować pracę),
  • część pracowników może czuć się odizolowana od otoczenia, co może negatywnie wpłynąć na ich samopoczucie oraz efektywność,
  • nie zapewnia swoistej atmosfery pracy wokół siebie i możliwości bieżącej wymiany poglądów,
  • w dużej mierze pozbawia oddziaływania społecznego,
  • niesie obawę przed zachwianiem work-life balance.

Trudności z pracą zdalną mogą występować z różnych powodów. Może to być podyktowane ograniczonymi umiejętnościami w wykorzystaniu nowoczesnych technologii, ale równie dobrze może być sprzeczne z mocno społeczną naturą niektórych osób. W poszczególnych przypadkach, problemy pracownikowi mogą sprawiać niesprzyjające warunki do pracy w domu. W zasadzie możliwości jest wiele, ale ważne jest, aby pracownik otrzymał dopasowane do jego potrzeb wsparcie.

Oto czynniki mające znaczny wpływ na jakość pracy zdalnej:

  • intuicyjne technologie stosowane w komunikacji (komunikatory, poczta e-mail, dyski sieciowe),
  • systemy zdalnego zarządzania zadaniami i planowania (od jakości i stabilności narzędzi online zależy wydajność, ale również kreatywność),
  • posiadanie niezawodnego sprzętu – komputera, połączenia internetowego, peryferiów, np. dodatkowego monitora (brak zakłóceń dla ciągłości pracy),
  • miejsce wykonywania pracy (wpływ otoczenia na zarządzanie czasem, warunki do skupienia się, brak zbędnych bodźców zewnętrznych),
  • standardy dokumentacji (systematyczna, przejrzysta dokumentacja ułatwia zrozumienie problematyki, planowanie i zarządzanie pracą).

Są one uniwersalne dla większości popularnych zawodów. Warto też wziąć pod uwagę, że istnieją profesje, które adaptują pracę zdalną łatwiej, z trudnościami lub w ogóle nie mogą w taki sposób funkcjonować.

O samej koncepcji pracy zdalnej mówiło się już wiele lat temu. W jednym z odcinków programu Sonda, autorzy poruszali ten temat już w 1987 roku. Możecie o tym posłuchać TUTAJ (LINK: Sonda – Czerwona fala – 409 – 12.03.1987 ).

A co Wam przyniosło korzyści lub przysporzyło problemów w związku z pracą zdalną?

Podzielcie się informacją w komentarzach!

*art. sponsorowany

Źródło zdjęcia głównego: Unsplash@Ian Harber

Service Coordinator

Od ponad 6 lat pracuje w ASTEK Polska. Posiada kilkuletnie doświadczenie w kierowaniu zespołami rozproszonymi.

Reklama pracy dla kierowcy

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze