Nowa ścieżka kariery bez wychodzenia z domu- jak kursy Google zmieniły rynek pracy
Rok 2020 przyniósł wielkie zmiany, również na rynku pracy. Dla wielu osób wiązał się z koniecznością przebranżowienia lub też modernizacji dotychczasowych działań biznesowych. Z rozwiązaniem wystąpiła popularna przeglądarka internetowa, rozszerzając użytkownikom internetu dostęp do gamy swoich bezpłatnych kursów online. Kursy Google umożliwiają szybki rozwój rozlicznych kompetencji cyfrowych bez konieczności wychodzenia z domu.
Spis treści
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społeczeństwa, którego proces cyfryzacji przebiega w bezprecedensowo szybkim tempie, w 2020, firma Google rozbudowała możliwość uczestnictwa w autorskich kursach, podzielonych na dwie kategorie. Szkolenia są dostępne online, tak więc można do nich przystąpić w dowolnym miejscu oraz czasie, który również nie jest w żaden sposób limitowany.
Cyfrowe rewolucje- kto się mieści w grupie docelowej?
Kursy Google dzielą się na dwa podstawowe rodzaje. Pierwszy z nich “Internetowe rewolucje” obejmuje między innymi takie kompetencje jak marketing cyfrowy, podstawy kodowania lub pozycjonowanie przedsiębiorstwa w sieci. Są one skierowane przede wszystkim do osób, które dopiero stawiają swoje pierwsze kroki w cyfrowym środowisku, pomagając im w zasymilowaniu się w nowej rzeczywistości. Za jakością szkoleń może poświadczyć fakt, że magazyn Forbes uwzględnił kurs “podstawy marketingu” na swojej liście poleceń na ścieżce kariery do zostania dyrektorem marketingu, tuż obok takich rozwiązań jak ukończenie studiów tematycznych lub uzyskanie certyfikatu z Amerykańskiego Stowarzyszenia Marketingu.
Ponadto, szkolenia poruszają także temat korzystania z podstawowych narzędzi informacyjnych, marketingowych i użytkowych od Google, takich jak Maps, Ads lub Cloud. Można łatwo zauważyć, że kryje się w tym jeszcze jeden aspekt, mianowicie, kursy przystosowują nowicjuszy do korzystania z narzędzi informatycznych tworzonych przez Google. W ten sposób oprócz zapewnienia edukacji, firma tworzy bazę oddanych użytkowników dla swoich rozwiązań.
Płatne kursy Google- czy jakość idzie w parze z ceną?
Drugi typ kursów, dostępny przy użyciu platformy Coursera, jest targetowany do osób chcących szybko rozwinąć się we wszelkich branżach związanych z nowymi technologiami. Pomagają stawiać pierwsze kroki m.in. w analityce danych, UX design, marketingu cyfrowym, wsparciu IT, automatyzacji z wykorzystaniem języka Python oraz zarządzaniu projektami. Serię wyróżnia znacznie wyższy stopień zaawansowania, który Business Insider ocenił jako porównywalny do uniwersyteckiego. Składają się na nie nie tylko materiały naukowe, lecz również quizy i testy, dzięki którym użytkownik ma możliwość łatwego zweryfikowania przyswojonej wiedzy. Niestety, o ile dostęp do samych materiałów szkoleniowych jest nieodpłatny, o tyle dostęp do obowiązkowych testów oraz uzyskanie certyfikatu wymagają już wykupienia prenumeraty o wartości 39$ za miesiąc.
Zobacz także: Cyfryzacja: skorzystaj z dofinansowania na szkolenia z e-kompetencji
Internetowe kursy Google- nie tylko online
Co ciekawe, “internetowe rewolucje” nie zawsze mają miejsce wyłącznie w sieci. W maju 2022 Google ogłosiło, że zorganizuje w ramach programu serię stacjonarnych warsztatów dla właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw w Wielkiej Brytanii. Aż 63% grupy docelowej zadeklarowało, że że umiejętności i narzędzia cyfrowe są teraz ważniejsze niż przed pandemią. Zajęcia te mają im pomóc odnaleźć się w nowej, post-pandemicznej rzeczywistości oraz lepiej realizować swój potencjał. Na podstawie projektu można wyjść z założenia, że oferta szkoleń zamierza w najbliższych latach się rozwijać, jeśli nie w obrębie tematyki, to być może w kwestii formy prowadzonych kursów.
Rywale nie pozostają w tyle
Równocześnie z posunięciami Google, ofertę edukacyjną rozwijają również jego konkurenci. Komputerowy gigant Microsoft udostępnia rozległą ofertę kursów online pozwalającą zdobyć certyfikaty znajomości narzędzi z pakietu Office oraz innych rozwiązań oferowanych przez to przedsiębiorstwo. Podobnie jak w przypadku Google, za uzyskanie większości certyfikatów należy zapłacić, jednak pakiet szkoleń jest bardziej zorientowany na umiejętności informatyczne lub analityczne niż na marketing. Warto zauważyć, że wachlarz szkoleń jest niezwykle zróżnicowany i oprócz podstawowej obsługi programów biurowych, zawiera również bardziej zaawansowane szkolenia z dziedzin, takich jak Business Intelligence, Data Science czy Cyberbezpieczeństwo.
Udział w kursach od wiodących dostawców rozwiązań technologicznych jest bez wątpienia świetną okazją na budowę własnych umiejętności. Szczególnie pomocne są stosunkowo krótkie okresy szkoleń względem tradycyjnej edukacji oraz ich skondensowana i przejrzysta forma. Niemniej, warto pamiętać, że oferując swoje pakiety szkoleniowe, giganci technologiczni planują także nakłonić szkolących się do używania oferowanych przez nich rozwiązań. Dla osoby początkującej taka forma przywiązania się do jednego rodzaju narzędzi i programów może być bardzo ograniczająca i wiążąca. Z tego względu, przed wyborem kursu należy dokładnie przeanalizować, jakie programy są najczęściej używane w interesujących nas firmach lub branżach i dostosować się pod tym kątem.
________________________________________________________________________________________________
Źródło zdjęcia: Unsplash@Parker Byrd
Komentarze