Czy feedback w rozmowie rekrutacyjnej jest potrzebny?

Czy feedback w rozmowie rekrutacyjnej jest potrzebny?

Już w 2017 roku LinkedIn w swoim raporcie Talent Trends podkreślał, jak istotną rolę w procesie rekrutacyjnym odgrywa feedback. Według niego aż 94% kandydatów na stanowisko chciałoby otrzymać informację zwrotną odnośnie tego, jak sobie poradzili na rozmowie. I chociaż jest to powszechnie znany fakt, to nadal istnieją przypadki, w których niedoszły pracownik kończy swoją przygodę z firmą, zanim jeszcze się zaczęła, a nie wie, czemu do tego doszło.

Dlaczego feedback jest ważny?

Chociaż na rozmowach kwalifikacyjnych słyszymy: „Odezwiemy się do pana/pani”, to w rzeczywistości często jest tak, że kontakt ten gdzieś zanika, a my pozostajemy bez wiedzy, dlaczego tak się stało. Powodów, dla których tak się dzieje, jest kilka. Najczęstszą i najbardziej prozaiczną jest to, że rekruter najzwyczajniej w świecie nie ma na to czasu. Okazuje się, że we wszystkich codziennych obowiązkach udzielenie informacji zwrotnej gdzieś zanika, aż ostatecznie jest na to za późno.

Do tego wszystkiego dochodzi także strach przed tym, jak taka rozmowa może wyglądać. Monika Paciorkowska-Krawców z Bergman Engineering tłumaczy – Niektórzy chcą uniknąć niekomfortowej rozmowy z potencjalnie niezadowolonym czy zdenerwowanym kandydatem. Inni obawiają się pytań od pracowników, którzy chcieliby uzyskać konstruktywną wiedzę na temat przyczyn odrzucenia i dowiedzieć się, w jakich obszarach powinni podnieść swoje kompetencje. Niestety zdarza się, że klient – czy to wewnętrzny, czy zewnętrzny – nie przekazuje nic merytorycznego, co można by powtórzyć, jednak nie zmienia to faktu, że za udział w rekrutacji trzeba podziękować każdej zaangażowanej osobie.

A taki feedback wbrew pozorom jest niezmiernie ważny. Jak można wyczytać w raporcie The Talent Board, aż 78% kandydatów opowie swoim przyjaciołom i rodzinie o nieudanej rozmowie rekrutacyjnej. Potwierdza to nawet Anthony Bourdain, ceniony amerykański szef kuchni:

Dobrymi doświadczeniami wyniesionymi z restauracji pochwalisz się dwóm ludziom, o tych złych podzielisz się z dziesięcioma”.

Za przykład tego, jak istotny dla kandydatów jest feedback, mogą posłużyć nam ich oczekiwania wobec czasu, w jakim rekruter powinien się do nich zwrócić. Measureology przeprowadziło ankietę na ten temat i zebrało odpowiedzi 600 kandydatów. Przedstawiają się one następująco:

Źródło

Kto na tym korzysta?

Między innymi dlatego feedback powinien występować obowiązkowo w każdym procesie rekrutacyjnym. Ale pamiętajmy, że firma nie jest jedynym beneficjentem tego rozwiązania. Monika Paciorkowska-Krawców wyróżnia trzy grupy osób, które zyskują na feedbacku:

  1. kandydat;
  2. pracodawca;
  3. rekruter.

Dzięki informacji zwrotnej kandydat wie, w którym miejscu się znajduje i na co może liczyć. Jest to dla niego o tyle ważne, że oszczędza mu to wiele stresu, może się skupić na dalszych poszukiwaniach pracy, a przede wszystkim wie, co ma w sobie poprawić, żeby na kolejnych rozmowach wypaść lepiej. 

Z punktu widzenia pracodawcy korzyścią jest budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Jak zostało przytoczone we wcześniejszych danych, kandydaci oceniają firmę na podstawie przebiegu procesu rekrutacyjnego, a następnie tą oceną dzielą się z pozostałymi. I to nie tylko tymi najbliższymi. Opinie o firmie mogą pojawić się w internecie: na grupach Facebookowych czy chociażby forach. 

Nawet rekruter nie pozostaje stratny. W jego przypadku udzielenie feedbacku pozwala budować swój własny personal branding. W biurze sygnuje się w końcu własnym nazwiskiem i, tym samym, buduje swoją pozycję na rynku. I podobnie jak w przypadku kandydata – sam może się czegoś nauczyć. Ostatecznie feedback jest obustronnym narzędziem i również rekruter może wyciągnąć z niego wnioski dla siebie. 


Źródła: business.linkedin.com, hrpolska.pl, www.venturi-group.com. Zdjęcie główne pochodzi z portalu unsplash.com.

Autorem artykułu jest Adam Zamczała.

RocketSpace.pl

RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.

Reklama pracy dla kierowcy

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze