HRakterna środa – jak zapewnić wsparcie zwolnionym pracownikom
Pandemia koronawirusa wywołuje coraz więcej niewiadomych oraz pytań o to, co będzie dalej. Obecna sytuacja sprawia, że coraz częściej przedsiębiorcy zadają sobie pytanie “co będzie z moją firmą?”, a pracownicy zastanawiają się “co dalej z moją pracą?”. Możliwe, że w życiu obu stron niestety nadejdzie moment, w którym to część liderów czy pracodawców będzie musiała stanąć przed swoimi zespołami i zakomunikować trudne zmiany, a nawet redukcje zatrudnienia.
Spis treści
Paulina Płoska. Rekruter w Just Join IT. Od zawsze zainteresowana obszarem związanym z zasobami ludzkimi. Dzięki pracy w startupie, może rozwijać się na wielu płaszczyznach: od rekrutacji, przez onboarding, budowanie satysfakcji i zaangażowania pracowników, a także offboarding. Z ogromną radością uczestniczy w wielu branżowych meetupach, konferencjach i webinarach. Sama jest współorganizatorką HRakternych meetupów oraz HeRbaty – HRowej Debaty.
Nagły spadek obrotów, a w niektórych sektorach nawet zerowy przychód, wymuszają podjęcie wielu wymagających kroków. Niestety, nawet najbardziej optymistyczne prognozy i scenariusze zakładają, że czeka nas dalsza fala zwolnień.
Trzeba jednak pamiętać, że to przede wszystkim bardzo trudna sytuacja dla pracownika, z którym się rozstajemy. Dlatego warto dołożyć wszelkich starań, aby po rozwiązaniu współpracy, wesprzeć go na tyle, na ile to możliwe.
Poniżej znajdziecie wskazówki jak można zatroszczyć się o byłego pracownika i jak wspierać go w tej trudnej sytuacji. To poradnik szczególnie dla działów HR oraz liderów, którzy w tym niezwykle trudnym czasie powinni odgrywać kluczową rolę.
1. Pomóż w przygotowaniu CV oraz przećwicz rozmowę rekrutacyjną
Aktualizacja CV to jeden z pierwszych kroków jakie należy podjąć przed poszukiwaniem nowego pracodawcy. Dlatego jednym ze sposobów na wsparcie zwolnionego pracownika może być pomoc w opisaniu zakresu obowiązków czy pełnionych funkcji. Dodatkowo, jeżeli jesteś specjalistą, który rekrutował wcześniej, cennym będzie podzielenie się doświadczeniem i wskazówkami z rekruterskiego punktu widzenia.
Warto umówić się na wspólną analizę CV, a wcześniej nanieść komentarze: co dodać do aplikacji, być może czego się wystrzegać lub co należy bardziej uwydatnić. W pracy nad CV przydatny może okazać się artykuł Uli z HR na obcasach, CV jak się patrzy czy poradnik o tym, jak napisać dobrą aplikację Gosi z Plenti.
Oprócz części merytorycznej, zwróć uwagę na aspekt wizualny, a przede wszystkim na czytelność aplikacji. Dużym ułatwieniem jest stworzenie CV w dostępnych w sieci narzędziach czy kreatorach.
Jednym z bardziej intuicyjnych narzędzi do tworzenia CV jest Canva (wersja podstawowa dostępna za darmo)
Oprócz tego, pomocne dla osób, które rozpoczęły poszukiwanie pracy, będzie przygotowanie pytań, jakie mogą paść podczas rozmowy rekrutacyjnej czy nawet odegranie symulacji zdalnej rozmowy rekrutacyjnej wraz z feedbackiem do “kandydata”.
2. Uzupełnijcie wspólnie profil LinkedIn
Profil na portalu społecznościowym LinkedIn odgrywa coraz większą rolę, obok tradycyjnego CV, w procesie rekrutacji. Należy więc założyć konto lub zadbać o kompleksowe uzupełnienie profilu byłego pracownika.
Zachęcam, aby szczególną uwagę zwrócić na sekcję Umiejętności i Potwierdzenia oraz Rekomendacje. Dzięki tym sekcjom inni użytkownicy (w tym również potencjalni, przyszli pracodawcy) mogą zweryfikować posiadane przez daną osobę kompetencje. To przestrzeń dla pracodawców oraz liderów, aby potwierdzić dane umiejętności byłego pracownika, a także podzielić się swoją opinią na temat współpracy.
Zalecam poprosić pozostałe osoby z zespołu, które współpracowały z osobą zwolnioną, o podzielenie się rekomendacjami oraz potwierdzenie umiejętności.
LinkedIn to źródło ofert pracy, interesujących treści publikowanych przez użytkowników oraz możliwość nawiązania nowych relacji biznesowych. A jeżeli nie czujesz się na tyle biegły, aby wspierać innych w działaniach social mediowych polecam zapoznać się z wpisem Mai, o tym jak stworzyć dobry profil na Linkedin.
3. Zbierz informację, gdzie konkretnie można szukać pracy i kto aktualnie rekrutuje
Oprócz odwiedzenia portali pracy, warto poszukać nieco wężej – sprawdzić czy w danym sektorze funkcjonują branżowe czy to lokalne portale pracy, gdzie publikowane są aktualne oferty. Coraz większą popularnością cieszą się grupy w social mediach, takie jak np. Gastronomia i koronawirus – grupa wsparcia na Facebooku czy Oferty Pracy na LinkedIn.
Dodatkowo w ostatnim czasie powstały inicjatywy, które zbierają w jednym miejscu informacje o tym jakie firmy aktualnie rekrutują, jakie wstrzymują rekrutację oraz gdzie są redukcje. Przykładem jest Just Join IT Live (dla branży IT) oraz KtoZatrudnia.pl.
4. Wskaż kierunek rozwoju
Czas poszukiwania pracy to także dobra okazja na zdobywanie nowej wiedzy czy uzupełnienie swoich kompetencji, co polecam zasugerować osobom, z którymi zakończyliśmy współpracę. To właśnie działy HR czy liderzy są często odpowiedzialne za rozwój zasobów ludzkich w organizacjach, dlatego z pewnością będziecie potrafili wskazać obszary i kompetencje danej osoby, które warto rozwijać oraz te umiejętności, nad którymi trzeba jeszcze mocniej pracować.
Obecne zalecenia i akcja #zostanwdomu sprawia, że na platformach e-learningowych czy sklepach internetowych pojawia się jeszcze więcej darmowych kursów, e-booków i audiotek. Jest to bardzo prosty sposób, by zdobywać wiedzę. Wystarczy komputer, a czasem tylko smartfon z dostępem do internetu. Zajrzyj więc na Udacity czy Coursera, czy na stronę Empik.
Nie da się ukryć, że wszyscy mierzymy się z tym, aby zaplanować swój czas na nowo, w nieco innej, głównie domowej, rzeczywistości. Zwolnienie z pracy niewątpliwie jest sytuacją niezwykle stresującą, dlatego ważne jest to, aby zostawić jak najmniej czasu na stres. Kursy to pożyteczne zagospodarowanie wolnych chwil, które sprawią, że czasu na zamartwianie będzie zdecydowanie mniej.
5. Przygotuj referencję
Jak powszechnie wiadomo, celem wystawiania referencji jest rekomendacja pracownika następnemu pracodawcy. Jeżeli więc byłeś zadowolony z dotychczasowej współpracy z byłym pracownikiem, koniecznie przygotuj dla niego referencje. Dokument może być przygotowany w dowolny sposób, jednak warto zawsze w nich następujące elementy:
- miejscowość i datę,
- imię i nazwisko pracownika oraz nazwę zajmowanego stanowiska,
- okres zatrudnienia w firmie,
- zakres obowiązków,
- obiektywną i rzetelną opinię na temat pracownika,
- opis cech charakteru,
- imię i nazwisko, nazwę stanowiska, kontakt i podpis osoby wystawiającej referencję.
Rekomenduje się, aby referencje wystawione były przez bezpośredniego przełożonego (lub ewentualnie przez dział HR), ponieważ to on najlepiej zna kompetencje i cechy danej osoby. List referencyjny nie powinien zajmować więcej niż jedną stronę A4.
Podsumowanie
Jeśli czekają was trudne decyzje i zmiany, a wraz z nimi momenty pełne wyzwań, pamiętajcie, że to dobro pracownika powinno być stawiane na pierwszym miejscu. Niezwykle ważne jest okazanie szczerej chęci pomocy oraz indywidualne podejście do każdej osoby, z którą będzie trzeba się rozstać. Należy pamiętać, by wprowadzony plan wsparcia najpierw pojedynczo omówić, a następnie dostosować do konkretnych oczekiwań i potrzeb.
Życzę wszystkim pracodawcom oraz liderom, aby w przypadku konieczności redukcji zatrudnienia, spotkali się ze zrozumieniem ze strony wszystkich pracowników – tych, którzy będą musieli opuścić zespół oraz tych, którzy w nim pozostaną.
Zdjęcie główne artykułu pochodzi z unsplash.com.
Komentarze