Śledzenie konwersji w Google Ads
Dlaczego warto skupić się na śledzeniu konwersji w Google Ads? Wszyscy wiemy, a może rozsądniej jest napisać: Wszyscy powinniśmy wiedzieć, że przed rozpoczęciem reklamowania na stronie należy wdrożyć analitykę. Prowadząc działania reklamowe chcemy wiedzieć, która kampania, słowo kluczowe zachęciły użytkowników do przejścia na naszą witrynę oraz dokonania konwersji. Pozwoli nam to zoptymalizować efektywność kampanii.
Spis treści
Autorką artykułu jest Karolina Kawulka, SEM Specialist w DevaGroup. Certyfikowana Specjalistka Google Ads i Analytics. Uwielbia pracę z kampaniami głównie dla branży e-commerce. Chętnie wykorzystuje Google Tag Managera w codziennej pracy. Z zamiłowania podróżniczka.
Jakie konwersje wybrać?
Konwersje dla każdej strony mogą być inne, w zależności od profilu prowadzonego przez nas biznesu. Na stronie warto mierzyć wartościowe zachowania użytkowników (makrokonwersje): w e-commerce zależy nam na transakcjach, w branży usługowej na leadach. Nie powinniśmy jednak zapominać o mikrokonwersjach (zapis do newslettera, dodanie produktu do koszyka, przejście na stronę z danymi kontaktowymi). W ten sposób możemy lepiej zrozumieć zachowania użytkowników na stronie.
Rodzaje konwersji w Google Ads
W panelu Google Ads mamy kilka rodzajów konwersji, które możemy śledzić:
- działania w aplikacji,
- połączenia telefoniczne z reklam lub witryny,
- importowanie danych np. z Google Analytics,
- działania w witrynie.
Import działań powodujących konwersję
Korzystając z importu danych mamy do wyboru kilka możliwości, które możemy wybrać, m.in.: Google Analytics, Salesforce, Analiza aplikacji przez firmy zewnętrzne czy CRM. Jeśli zdecydujemy się na import z Google Analytics, możemy w ten sposób do panelu Google Ads zaciągnąć skonfigurowane cele lub transakcje e-commerce. Uwzględniając te działania w konwersjach od teraz te dane będą widoczne również w Google Ads.
Działania w witrynie mierzone w panelu Google Ads
Konwersje Adsowe pozwalają nam na wybór tego, czy chcemy zmierzyć tylko jedną konwersję, czy każdą. W przypadku e-commerce warto wybrać każdą konwersję. Użytkownicy mogą składać na stronie kilka zamówień, które generują nam przychody = wszystkie są dla nas ważne. Kiedy wybrać opcję “Jedna konwersja”? Na przykład, jeśli mierzymy rejestrację na szkolenia czy wysyłkę formularza.
Najpopularniejsze konwersje:
- sprzedaż online,
- kliknięcie linku,
- wysyłka formularza,
- rejestracja.
Przykład implementacji konwersji Google Ads na WooCommerce
Jak skonfigurować transakcje za pomocą śledzenia w witrynie przedstawię na przykładzie sklepu na WooCommerce. W Google Ads dodajemy nową konwersję w witrynie, jako kategorię wybieramy Zakup. Edytując dalsze ustawienia, wybieramy nazwę konwersji, długość okna konwersji oraz model atrybucji.
W konfiguracji tagu wybieramy Google Tag Manager, który wykorzystamy jako sposób instalacji. Musimy zapisać wygenerowany dla nas identyfikator oraz etykietę konwersji, które będą potrzebne w dalszej implementacji.
Przechodząc do Google Tag Managera tworzymy nowy tag – Google Ads – śledzenie konwersji. Wypełniamy ustawienia skopiowanymi danymi z wcześniejszego kroku. Warto dodać również zmienne dotyczące ID transakcji oraz wartość zakupu, które pozwolą nam precyzyjnie określić zwrot z kampanii.
Jako regułę, która będzie uruchamiała nasz tag, wybieramy stronę z podziękowaniem za złożenie zamówienia.
*Pro Tip
Jeśli chcemy mieć poprawnie przypisane dane do kampanii, musimy pamiętać o dodaniu w GTM – Tagu łączącego konwersje, który pomaga mierzyć informacje o kampaniach razem z pozostałymi tagami.
Śledzenie konwersji – Połączenia telefoniczne
Bardzo ciekawym rozwiązaniem, jest skorzystanie ze śledzenia połączeń w witrynie. Wykorzystując Google Tag Manager, w łatwy sposób, możemy mierzyć użytkowników, którzy przyszli na naszą stronę z reklamy Google Ads i zadzwonili wybierając numer podany na stronie. Przed dodaniem konwersji warto uprzedzić Klienta, że jeśli przechodzimy na stronę przez kampanię numery telefonów zostaną podmienione przez Google, a nie jest to włamanie się na stronę i próba przejęcia połączeń Klientów 🙂
Dodając nową konwersję wybieramy Połączenia telefoniczne, a następnie – Połączenia z numerem telefonu w Twojej witrynie. W nowym oknie wybieramy ustawienia konwersji – nazwę, długość trwania rozmowy, które chcemy monitorować, model atrybucji oraz czy chcemy uwzględniać połączenie jako konwersję.
Jako konfigurację wybieramy Menedżer Tagów Google – w instrukcji otrzymamy wygenerowany Identyfikator konwersji oraz Etykietę konwersji, które musimy zapisać.
W panelu Google Tag Manager tworzymy nowy tag – Google Ads – połączenia związane z konwersjami w witrynie. W konfiguracji musimy podać numer ze strony, który chcemy podmieniać oraz wkleić identyfikator i etykietę, które zapisaliśmy przy tworzeniu konwersji w Google Ads. Umieszczając numery telefonów na stronie pamiętajmy o jego formatowaniu i zachowaniu spójności, bo ułatwi nam to działania.
Ostatni krok to utworzenie reguły do naszego tagu. W zależności od strony możemy dodać All pages – jeśli numer pojawia się na całej witrynie lub dodać regułę, która będzie uruchamiała się na stronie z kontaktem, jeśli tylko tam mamy numer telefonu.
Śledzenie konwersji aplikacji
Promujesz w swoich działaniach reklamowych aplikacje mobilne na Androida lub IOS? Chcesz poznać skuteczność swoich reklam? Wybierz tę opcję. Do wyboru masz trzy możliwości śledzenia konwersji, z których możesz skorzystać: Firebase, Google Play oraz Analiza aplikacji przez firmy zewnętrzne.
Dzięki tej implementacji możesz śledzić:
- instalację aplikacji,
- pobrania aplikacji z Google Play,
- pierwsze uruchomienia aplikacji jeśli użytkownik zainstalował ją po kliknięciu w reklamę oraz
- mierzyć aktywność użytkowników w aplikacji.
Źródło ilustracji: canva.com
Komentarze