"FaceTime Content" to nowy trend, który kocha pokolenie Z. Dlaczego takie treści działają na TikToku?

Social media manager to stanowisko o bardzo szerokim zakresie działania i tak też szerokie kompetencje są wymagane od kandydatów na nie. Social media manager powinien mieć wiedzę z zakresu m.in. analityki, marketingu, reklam, a nawet psychologii. Nie bez powodu więc często w ogłoszeniach na to stanowisko ofertodawcy posługują się określeniem „ninja”. Inną nazwą tego stanowiska może być również Community Specialist, czy Specjalista SoMe.
Spis treści
Osoba na tym stanowisku odpowiada za komunikację pomiędzy klientem a odbiorcami. Klientem może być firma lub marka. Czasem również influencerzy z dużymi zasięgami potrzebują pomocy social media managera.
Social media manager działa w takich kanałach, jak:
Do jego zadań należy szeroko pojęta komunikacja i działania marketingowe, dlatego też najczęściej ma on zespół do działania. Trzeba też mieć na uwadze, że praca w social mediach nie ogranicza się jedynie do wstawiania interesujących postów. Należy również odpowiadać na pytania użytkowników, moderować komentarze, czy ustawiać promocję płatną. Co więcej, social media to teraz także aktywność na grupach. Coraz więcej firm decyduje się na tworzenie własnych.
Dzięki działaniom social media managera wzrasta rozpoznawalność danej marki oraz jej wyniki sprzedażowe. Pilnie czuwa również nad jej dobrym wizerunkiem. To wszystko dodatkowo daje jeszcze jeden wniosek – na prowadzenie social mediów danego klienta trzeba mieć odpowiednią strategię.
Social media manager to zawód, który dla wielu osób na pierwszy rzut oka może się wydawać prosty i przyjemny – w końcu cały dzień jesteśmy online i to w naszych ulubionych platformach. Jednak trzeba pamiętać, że w pracy skupiamy się na kanałach klienta i jego ewentualnej konkurencji. Zakres działań też jest często uzależniony od wielkości firmy, dla której pracujemy i tego, w jakich kanałach chce ona istnieć. Niektóre firmy chcą być dostępne np. jedynie na Instagramie i Facebooku, inne stawiają jedynie na TikToka, a jeszcze inne na wszystkie dostępne. Zakres działań jest więc uzależniony od wymagań. Czasem social media manager zajmuje się planowaniem i koordynowaniem zadań na wszystkich platformach, a czasem do jego zadań należy szczegółowa opieka nad jedną z nich. Do zadań social media menagera może więc należeć:
Jeśli zastanawiacie się, czy aby na pewno sprawdzilibyście się w tym zawodzie, to podpowiadamy Wam, czym powinien się charakteryzować dobry social media manager.
Osoba na tym stanowisku przede wszystkim musi być kreatywna. Bardzo ważne jest również opanowanie, które szczególnie się przydaje w sytuacjach kryzysowych. Social media manager musi też pamiętać, że internet nie zasypia i kryzysy zdarzają się też poza standardowymi godzinami pracy – końcu większość osób ma czas na social media dopiero wieczorami. Część pracodawców, szczególnie w dużych firmach dzieli pracę social media menagera na dwie osoby w trybie zmianowym.
Social media manager musi też być świadom, że nie da się tego zawodu „wyuczyć” i osiąść na laurach. Ta profesja wiąże się z ciągłym doszkalaniem. Co chwilę pojawiają się jakieś nowości, z którymi trzeba być na bieżąco.
Na pewno social media manager musi też być osobą niezwykle kontaktową. Nie chodzi jedynie o nawiązywanie interakcji z użytkownikami, ale także ze swoim zespołem (jeśli takim zarządza). Warto żeby też potrafił przekazać swoim współpracownikom wiedzę. Kluczowa na tym stanowisku jest również organizacja czasu pracy, w której może pomóc Asana, czy Trello.
Tak naprawdę, aby być dobrym social media managerem, wcale nie trzeba skończyć konkretnego kierunku studiów. W tej branży mogą się idealnie odnaleźć zarówno osoby po kierunkach humanistycznych, jak i bardziej ścisłych. Jednak osoby po studiach takich jak dziennikarstwo czy filologia polska będą miały lepsze zaplecze językowe i lekkie pióro, które przydaje się przy tworzeniu publikacji w social mediach. Z kolei osoby po psychologii czy socjologii mogą lepiej analizować zachowania odbiorców i dobierać rodzaje kampanii do grupy docelowej. Spore zaplecze przydatnej wiedzy dają też studia na kierunku marketing.
Przydatne są również kursy, np. graficzne, ale też językowe. Kursy dla social media managerów są przydatne na każdym szczeblu kariery, ale trzeba je umiejętnie dobierać. Wartościowe kursy rozwijające kompetencje social media managera organizuje m.in. agencja Tigers.
Tak jak już jednak wspominaliśmy, warto na bieżąco się dokształcać i chyba najlepszym podsumowaniem tego będzie fakt, że social media manager musi mieć otwartą głowę.
Dopiero zaczynacie w tej branży? Rekruter na pewno weźmie pod lupę Waszą dotychczasową aktywność w social mediach, dlatego warto mieć profil publiczny np. na Instagramie. Dodatkowym atutem może być również prowadzenie bloga, czy moderowanie grupy na Facebooku.
W RocketJobs.pl znajdziecie dużo ciekawych ofert pracy jako social media manager.
Źródło zdjęcia głównego: Mat. własne
Starszy redaktor projektĂłw specjalnych w Burda Media Polska
Redaktor naczelna RocketSpace.pl w latach 2021-2022.
Komentarze