Szablony na Instagram i stronę internetową – jak je zrobić i edytować?
W pracy w redakcji, do zadań redaktora należy też czuwanie nad oprawą graficzną strony, ale często do tego dochodzi także opieka nad social mediami. Niektóre materiały idealnie nadają się do publikacji w formie graficznej czy to na Instagramie czy Facebooku. To samo tyczy się publikacji dotyczących firm. Niektóre brandy chcą, aby ich komunikacja była spójna i materiały graficzne zawsze były utrzymane w jednym stylu.
Spis treści
Wtedy właśnie przydają się gotowe szablony, które tylko się uzupełnia i zapisuje. Oczywiście w tym celu można za każdym razem prosić o pomoc grafików w firmie, ale umówmy się – oczekiwanie na projekt może trochę zająć, a w social mediach i pracy w redakcji zazwyczaj liczy się czas.
W mojej głowie zawsze w takim przypadku pojawia się pytanie – jak mogę sobie pomóc, aby praca wszystkich osób szła sprawnie.
Skoro mamy gotowy szablon, to przecież redaktor czy social media manager może sobie sam edytować materiał według własnych potrzeb.
Umówmy się – zazwyczaj są to proste grafiki, w których trudno coś zepsuć, a ich edycja polega jedynie na wprowadzeniu tekstu czy zdjęcia. Zakładam oczywiście, że osoby pracujące nad materiałem mają wyczucie i wiedzą, kiedy na grafice jest np. za dużo znaków.
Jak może wyglądać taki szablon? Czy skądś go kojarzycie?;)
Myślicie sobie: ale jak go edytować, skoro graphic designer zapewne takie grafiki robi w Photoshopie, a wy go nie posiadacie? Pamiętajcie, że istnieją darmowe programy graficzne, które mogą zastąpić Photoshopa, ale dzisiaj będzie mowa o tych z nich, z których zazwyczaj korzystają moi znajomi redaktorzy i social media managerowie.
Canva
To obecnie chyba najpopularniejszy program graficzny, o którym myślimy, kiedy przychodzi nam stworzyć np. prosty szablon na Instagram. Canva pozwala tworzyć treści na gotowych szablonach, które znajdują się w jej zbiorach, ale możemy też tworzyć własne i udostępniać je innym użytkownikom. Sprawdzi się również wtedy, kiedy w ogóle nie mamy do dyspozycji grafika. To więc doskonałe, proste i dostępne online rozwiązanie do edycji materiałów, które chcemy umieścić w naszych social mediach i nie tylko. Tak jak już wspominałam, możecie w ten sposób stworzyć także szablony, które wykorzystacie np. w grafikach do cykli, które prowadzicie w witrynie, za którą odpowiadacie.
Photopea
To kolejny program, który oczarował mnie swoją prostotą, choć w przyznaję, że były momenty, kiedy prosiłam kolegę grafika, żeby mi coś w nim wytłumaczył. Przypomina Photoshopa, ma więcej funkcji niż Canva i doskonale sprawdza się w edycji plików PSD, które wcześniej przygotował dla nas grafik. Kto śmielej chce poeksperymentować z szablonem, na pewno Photopea daje mu takie możliwości, ale powinniśmy też mieć na uwadze, aby nie zatracić pierwotnego założenia szablonu:) Zdarzyło mi się, że kolega przygotowujący szablon zwrócił mi uwagę, że… ramka jest cieńsza niż ta w jego projekcie, bo dodałam za duże zdjęcie;) W każdym razie spokojnie – relacje w zespole na tym nie cierpią;)
GIMP
Niech pierwszy rzuci kamieniem ten, kto nigdy nie korzystał z tego programu;) Patrząc na swoich kolegów i koleżanki z redakcji, to pierwszy program, po który sięgają, kiedy chcą mocniej edytować zdjęcia, czy stworzyć kolaże, a nie posiadają Photoshopa. Przede wszystkim można go pobrać na komputer i korzystać również offline. Na dodatek działa na plikach PSD, więc grafik spokojnie może nam przygotować plik w Photoshopie.
Który program wybrać do tworzenia szablonów na Instagram? Dla mnie najłatwiejsza jest Canva, a potem Photopea.
StoryArt
Ta aplikacja z kolei nam się przyda przy okazji tworzenia głównie gotowych szablonów na InstaStories, w tym również tych animowanych. Możemy korzystać z darmowych projektów, jak też wykupić rozszerzoną wersję, dzięki której mamy szerszy wybór. Do naszej dyspozycji jest m.in. prosta korekta tekstowa, czy dodawanie logo oraz naklejek.
Czy warto korzystać z gotowych szablonów i prostych programów graficznych?
Na pewno niejeden grafik powie, że obawia się edycji jego projektu w sposób, który nie odpowiada jego wizji. Zawsze istnieje takie ryzyko. Z drugiej jednak strony, taka forma współpracy to często po prostu oszczędność czasu na niepotrzebne przerzucanie się mailami, oczekiwanie na wprowadzanie zmian.
Co sądzicie o korzystaniu z gotowych szablonów w social mediach i nie tylko? Podoba się wam, kiedy komunikacja wizualna jest spójna, czy może jednak wolicie, kiedy serwisy internetowe i firmy w bardziej różnorodny sposób przygotowują materiały wizualne?
Źródło zdjęcia głównego: Unsplash@Windows
Komentarze