Czas na rebranding Wikipedii
Wikimedia Foundation w tym roku świętuje swoje 19. urodziny, w związku z czym zdecydowała się na zmiany designu. Od teraz, norweska firma Snøhetta, stworzy zupełnie nową identyfikację wizualną dla Wikipedii – największej internetowej encyklopedii na świecie.
Spis treści
“Wikimedia? Nie masz na myśli Wiki-PEDIA?”
W tym roku Wikipedia obchodzi swoje 19. urodziny, a przy tym, może pochwalić się robiącym wrażenie wynikiem 6 milionów artykułów na angielskojęzycznej wersji portalu. Dla wielu jest jednym z najlepszych źródeł wiedzy w internecie, a przy tym od początku działa non-profit. Udało się rozwinąć wokół niej sporą społeczność ponad 250 tys. wolontariuszy, którzy zajmują się weryfikacją wpisów.
Znaczenie Wikipedii w internecie rozrosło się do tego stopnia, że jest ona kojarzona jako osobna marka. W rzeczywistości podlega ona Wikimedia Foundations. Podchodzą pod nią także m.in. Wikinews, Wikibooks czy Wiktionary. Powyższy problem wyłożył dyrektor organizacji Zack McCune, w swoim wpisie podsumowującym badanie dotyczące strategicznych celów do 2030 roku – Wyniki wykazały duże poparcie dla misji Wikimedia i zainteresowanie we wsparciu projektów Wikimedia. Jest tylko jeden problem: praktycznie nikt z ankietowanych nie zrozumiał czym, Wikimedia właściwie jest.
Czas na rebranding
Prawdopodobnie to właśnie w związku z tym, założyciele Wikimedia postanowili zabrać się za rebranding i odezwali się do norweskiej Snøhetty. Firma ta odpowiedzialna jest między innymi za kreację nowej biblioteki Aleksandryjską w Egipcie, Norweską Operę Narodową w Oslo oraz Narodowe Miejsce Pamięci i Muzeum 11 września. Ponadto zaprojektowała nowe banknoty norweskie. Nowa identyfikacja wizualna Wikipedii ma być zrobiona w duchu jej głównego celu, czyli: “uwalniania wiedzy”.
– Współpraca z Wikimedia Foundation pozwoli nam zbadać i poszerzyć nasze rozumienie współtworzenia sfery cyfrowej – powiedziała Sanda Zahirovic, doradca strategiczny Snøhetty. – Jesteśmy bardzo podekscytowani szansą bliskiej współpracy z Wikimedią i jej społecznością, aby to osiągnąć – dodała. Firma spotka się ze wszystkich chętnymi osobami, które chciałyby uczestniczyć w tym projekcie i będzie od nich zbierać feedback przez pierwszą połowę 2020 roku. Zebrane informacje pozwolą opracować szkic koncepcji projektowych, które udostępnią później na specjalnej stronie, aby społeczność wolontariuszy Wikipedii mogła podzielić się swoją opinią na ten temat.
– Wybraliśmy pracownię Snøhetta jako naszego strategicznego partnera ze względu na jej zdolność do rozwijania silnych, wizualnych tożsamości marek, które przekraczają granice geograficzne i łączą ludzi. Zaangażowanie Snøhetty w kreatywną, otwartą pracę idealnie pasowało do projektu – oznajmiła Heather Walls, Chief Creative Officer Wikimedia Foundation.
Autorem artykułu jest Adam Zamczała.
Źródła: wikimediafoundation.org, snohetta.com, archpaper.com, dezeen.com
Komentarze