Czym się różni SEO od SEM?

Czym się różni SEO od SEM?

SEO i SEM to podstawowe działania promocyjne w internecie, dzięki którym zwiększają się statystyki odwiedzalności witryny, a co za tym idzie, również zyski, niezależnie od tego, czy prowadzimy sklep, serwis z ogłoszeniami, czy bloga.

Co to jest SEO?

SEO to skrót od Search Engine Optimization. Pod tym określeniem rozumiemy wszelkie darmowe działania, które mogą wpłynąć na pozycjonowanie strony w przeglądarce. W Polsce najwięcej użytkowników korzysta z Google. Czy zatem SEO i pozycjonowanie to to samo? Nie ma jasnej odpowiedzi. Dla jednych działania SEO skupiają się wyłącznie na tych on-site, a inni włączają do tego również działania off-site.

Optymalizację pod kątem SEO możemy podzielić na 3 główne obszary:

  • Działania contentowe – tworzenie treści dostosowanych do standardów SEO. Ważna jest m.in. długość tekstu i wyczerpanie tematu, gęstość fraz kluczowych, z których korzystamy, jak również dodatkowe elementy składające się na tekst, takie jak zdjęcia, autorskie infografiki czy materiały video. Warto, aby materiały wizualne były unikalne. W działania SEO odnośnie kontentu wpisuje się również odpowiednie wypełnianie pól takich jak tagi, „title”, czy „meta description”.
  • Działania techniczne, w tym architektura serwisu.
  • Linkbuilding, czyli zdobywanie linków z witryn zewnętrznych.

Co to jest SEM?

SEM to skrót od Search Engine Marketing. Dosłownie oznacza to wszystkie działania marketingowe, dzięki którym strona uzyskuje wyższe wyniki wyszukiwania oraz poprawia się jej wskaźnik konwersji.
Jeśli więc tak to rozumiemy, to w pojęcie SEM wpisuje się po prostu SEO (opisane powyżej) oraz PPC (Pay Per Click), czyli reklamy płatne, których jedną z form jest Google Ads.

Jakie są różnice pomiędzy SEO i SEM?

Pojęcie Search Engine Marketing jest znacznie szersze od Search Engine Optimization. SEO wpływa na naturalne wyszukiwanie treści w przeglądarce, a SEM określa cały zasięg działań marketingowych w wyszukiwarkach (w tym PPC) i sprawia, że treści są też efektownie reklamowane wśród odbiorców, przez co zwiększamy ruch w serwisie. Minusem działań płatnych jest jednak to, że przestają działać wraz z ich wyłączeniem.

SEO czy SEM – co warto wybrać?

Tak naprawdę zawsze warto działać dwutorowo. Treści stworzone w celu lepszego pozycjonowania strony potrzebują czasu, aby zająć wysokie miejsce w wyszukiwarce, ale z kolei pozwalają na długoterminowe zyski bez ponoszenia kosztów, dzięki czemu możemy się skupić na kilku przedmiotach (w przypadku sklepu), czy tematach (w przypadku strony internetowej/bloga). Należy jednak pamiętać, że SEO to też ciągła praca, nawet jeżeli uda nam się wybić na pierwszą stronę wyszukiwarki, należy „dbać” o temat i go aktualizować, aby jego pozycja nie spadła.
Z kolei płatne działania wchodzące w skład SEM są skuteczne tylko w momencie opłacania działań.

Zobaczcie także: Jak zacząć karierę w SEO?


📢 Zapraszamy także do naszych grup:
 Social Media Jobs  https://bit.ly/2GB5MXs
 Advertising/PR Jobs  https://bit.ly/1Puw3z5
 Marketing – Pierwsza Praca  https://bit.ly/2F6uQU3
 Rocket Jobs > 10K  https://bit.ly/2AkLuMn
 Sprzedaż cała Polska  https://bit.ly/2RMpMIG
 Design cała Polska  https://bit.ly/2JOIkFI
 Marketing, e-commerce, SEO/SEM  http://bit.ly/32uFhsq
 Rocket Community  https://bit.ly/2PQofkI

🚀 na nasz fanpage:
https://www.facebook.com/RocketJobsPolska/

💪 na naszego LinkedIna:
 https://www.linkedin.com/company/rocket-jobs/

😎 oraz na naszego Instagrama:
 https://www.instagram.com/rocketjobspolska/


Źródło zdjęcia głównego: Unsplash@Myriam Jessier

Starszy redaktor projektĂłw specjalnych w Burda Media Polska

Redaktor naczelna RocketSpace.pl w latach 2021-2022.

Reklama pracy dla kierowcy

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze