Ubrania do pracy. Ciekawe stylizacje stworzycie w second hand’ach
„Twoje ubranie decyduje o tym, jak widzi cię świat. Zwłaszcza dziś, gdy kontakty międzyludzkie są tak szybkie, ubiór jest błyskawicznym językiem.” – Miuccia Prada
Spis treści
Profesjonalny i nieskazitelny wizerunek w pracy wyraża szacunek dla klienta i firmy, którą reprezentujemy. To, jak wyglądamy wpływa na nasz odbiór społeczny, wiarygodność, pewność siebie, sukces zawodowy i świadczy o profesjonalizmie. Jednocześnie żyjemy w czasach zwiększonej świadomości negatywnych skutków konsumpcjonizmu m. in. w obszarze zakupów odzieżowych. Coraz częściej zamiast wielu ubrań z sieciówek stawiamy na jedną rzecz w dobrym gatunku. Czy dress code i second hand mogą iść razem w parze?
Dress code w pracy
Dress code stanowi zbiór zasad obowiązujących w ubiorze na konkretne okazje. Mogą dotyczyć przyjęć okolicznościowych, jednak najczęściej kojarzymy go z zasadami obowiązującymi w miejscu pracy. Ma bardzo duże znaczenie wizerunkowe i marketingowe. Dlatego nierzadko jest nieformalną częścią umowy o pracę, a niedostosowanie się do zasad może skutkować upomnieniem, a w skrajnych przypadkach nawet zwolnieniem. Ubiór powinien wpisywać się w zawodową etykę, podkreślać kompetencje i stosownie współgrać z zajmowanym stanowiskiem.
Najbardziej formalnym i nadal często spotykanym rodzajem dress code’u w pracy jest tzw. business wear/attire. Opiera się na klasycznych rozwiązaniach w jednolitych, stonowanych i ciemnych kolorach:
- mężczyźni – garnitur, biała koszula, krawat, półbuty,
- kobiety – sukienka, spódnica sięgająca za kolano, lub eleganckie spodnie, biała koszula, marynarka, obowiązkowe rajstopy, zakryte buty na obcasie nie wyższym niż 8 cm
W firmach, w których nie obowiązują ścisłe reguły biznesowego wizerunku, stosuje się mniej formalny smart casual dress code, tzw. sportową elegancję. Zgodnie z jej zasadami mężczyźni mogą np. połączyć elegancką koszulę, sweter i wygodne spodnie w kant, chinosy, a nawet jeansy, bez konieczności zakładania krawata.
Dla kobiet styl smart casual oznacza np. prostą sukienkę, elegancką bluzkę do spodni lub spódnicy. Całość świetnie dopełnia i nadaje klasy marynarka.
Panuje tutaj też większa dowolność w kolorystyce, pojawia się możliwość wprowadzenia stonowanych wzorów. Styl jest luźniejszy i bardziej indywidualny, stąd możliwości skomponowania stylizacji jest dużo więcej. Należy jednak pamiętać o stosowaniu tych reguł ze sporym wyczuciem estetyki, ponieważ łatwo można przesadzić w zbyt dużej swobodzie, lub nadmiernej elegancji. Bardzo dobrze sprawdza się tu powiedzenie: mniej znaczy więcej.
Zarówno business, smart casual, jak i brak określonych zasad dress code’u wymagają, by ubrania pasowały do siebie, a także były odpowiednej wielkości i długości. Liczy się wysoka jakość materiału i wykonania. Naturalne tkaniny, takie jak bawełna, len, jedwab, czy kaszmir nie tylko prezentują się gustownie, ale także zapewniają komfort w ciągu całego dnia w pracy.
Ubrania do pracy – Casual Friday
Nurt casual rozpoczął rewolucję w ubiorze służbowym. W wielu firmach spowodował całkowite odejście od klasycznego biznesowego wizerunku. Tam, gdzie nie da się zrezygnować z formalnego business casual dress code’u, często wprowadza się tzw. Casual Friday, czyli jeden dzień w tygodniu, kiedy można pozwolić sobie na bardziej swobodny, choć wciąż profesjonalny, zharmonizowany i schludny strój. Najczęściej jest to piątek, jako miła perspektywa zbliżającego się weekendu.
Casual Friday pozwala podkreślić swoją indywidualność i osobowość, a wygodne, nieformalne ubranie może zwiększyć produktywność pracowników.
Gdzie szukać odpowiednich ubrań do pracy?
Wygląd pracownika wpływa bezpośrednio na interesy firmy, zatem ubrania powinny być dobrze skrojone, trwałe i wykonane z dobrej gatunkowo tkaniny. Popularne sieciówki oferują co prawda tanie, ale niestety powtarzalne i nie zawsze zachowujące swoją jakość po kilku praniach. Z kolei na wysokiej jakości odzież znanych marek modowych nie zawsze nas stać. Z pomocą przychodzą second hand’y.
Upcycling, zero waste, sustainable fashion, re – commerce – to trendy, za którymi podąża oraz więcej firm odzieżowych, przeciwstawiając się powszechnej globalizacji mody. Zwiększona świadomość ekologiczna sprawia, że większą uwagę zwraca się na trwałość i ponadczasowość ubrań, a kupowanie w lumpeksach stało się modą i sposobem na zdobycie niepowtarzalnych rzeczy dobrej jakości w niskiej cenie.
Jakich ubrań do pracy szukać w second hand’ach?
Skompletowanie ubrań do pracy może stanowić wyzwanie. W second hand’ach warto szukać rzeczy ponadczasowych i klasycznych, które będą stanowić bazę garderoby. To np. biała, bawełniana koszula, garnitur, marynarka, proste spodnie, sukienka, markowe jeansy, kaszmirowy lub wełniany sweter. Można rozglądać się także za dodatkami, np. skórzanym paskiem.
Warto zwracać uwagę na skład i postawić na naturalne materiały, niż tandetny poliester. Kolorystyka stonowana i uniwersalna, która pozwala łączyć ubrania w wiele stylizacji.
Zakupy w second hand’ach rządzą się swoimi prawami. Nie zawsze trafimy na to, czego właśnie potrzebujemy. Często to przypadek decyduje, że znajdziemy np. białą koszulę w odpowiednim rozmiarze. Dlatego, kiedy potrzebujemy konkretnej rzeczy i nie mamy czasu na przeszukiwanie stacjonarnych sklepów, warto skorzystać z second hand’ów online, gdzie odzież jest wyselekcjonowana i podzielona na kategorie i filtry.
Second hand’y internetowe pozwalają zaoszczędzić czas i pieniądze. O wiele łatwiej jest wyszukać interesujące nas ubrania, wpisując w wyszukiwarce szczegółową frazę, np. „biała lniana koszula XS”. W poszukiwaniach warto uzbroić się w cierpliwość, ponieważ można znaleźć rzeczy od znanych projektantów w dobrej cenie. Zdecydowanie opłaca się inwestować w odzież na wiele lat, a te z „drugiej ręki” są już sprawdzone pod względem wytrzymałości.
Rewolucja dress code’u
Dress code, jako element etykiety w biznesie od dawna ewoluuje. Coraz większą uwagę przykłada się do wygody. Na zmiany wpłynęły też pandemia i przejście w tryb zdalny, które spowodowały stopniowe odejście od formalnych, konserwatywnych zasad dress code’u. Pracodawcy dają większą wolność i swobodę w wyborze ubrań do biura, a formalny wizerunek pozostawiają jedynie na spotkania z klientami, czy ważne wydarzenia firmowe. Należy jednak pamiętać, że w zarówno w tradycyjnym środowisku pracy, jak i w domu, np: podczas spotkań online, webinarów, zawsze lepiej wyglądać profesjonlanie, niż zbyt swobodnie.
Profesjonalny wizerunek nie musi wiele kosztować, wystarczy przeszukać second hand’y pełne ubrań z najwyższych półek. Moda na odzież z „drugiej ręki” trwa od lat, a trend ten będzie się dalej rozrastał, m. in. za sprawą Generacji Z, której bliskie są aspekty ekologii i ograniczenia konsumpcji na rzecz jakości.
RocketJobs.pl w kampanii: Ciuchom z przeszłości daj drugą szansę w pracy przyszłości!
Portal pracy RocketJobs.pl wystartował z nową kampanią pod hasłem Druga Szansa: Ciuchom z przeszłości daj drugą szansę w pracy przyszłości. Zaplanowane w jej ramach działania mają służyć do promocji wtórnego obiegu ubrań, ale to tylko jedna z warstw akcji.
Źródło zdjęcia głównego: Unsplash@Daria Pimkina
Komentarze