72% badanych szczyci się tym, że nosi ubrania z lumpeksów. Rośnie rola second handów i mody vintage

72% badanych szczyci się tym, że nosi ubrania z lumpeksów. Rośnie rola second handów i mody vintage

Moda na ubrania z drugiej ręki to szansa dla używanych ubrań na rozpoczęcie nowego życia, jednak jest to przede wszystkim szansa dla konsumentów na wyrażenie swojej osobowości i kreatywności przy niewielkim nakładzie środków. Skąd wzięła się popularność mody vintage i jaka przyszłość czeka ją w skali krajowej i globalnej?

Czemu moda second hand zyskuje na popularności?

Rozwój zainteresowania modą second hand można zaobserwować u bardzo zróżnicowanego grona konsumentów. Żeby lepiej zrozumieć popularność tego fenomenu, należy pochylić się bliżej nad czynnikami, które skłaniają coraz to kolejnych odbiorców do zakupów w lumpeksach. Z niezależnych badań SecondHandy i LESS (2021 i 2022) wynika, że do najczęstszych powodów kupowania w sklepach typu second hand można zaliczyć dążenie do oszczędności (70-88% konsumentów) oraz możliwość intratnego zakupu ubrań markowych lub unikatowych (75%), a także produktów wysokiej jakości (63%).
Mniej ważnym, lecz nadal istotnym aspektem dla użytkowników second handów jest troska o środowisko (54%), gdyż ograniczają one marnowanie ubrań.
Jeden na czterech użytkowników, ceni również różnorodność asortymentu prezentowanego w tych sklepach. Intrygująco, wielu ankietowanych traktuje zakupy w ciucholandach po prostu jako formę spędzania wolnego czasu, bez dodawania do tego fenomenu dodatkowych przesłanek.

Zupełnie inaczej sytuacja prezentuje się w przypadku badania ThredUp z 2022 roku. Tutaj większe znaczenie dla miłośników mody stanowi aspekt emocjonalny: aż 82% ankietowanych wyznało, że kupując produkty z drugiej ręki odczuwa przypływ pozytywnych emocji. 74% konsumentów uważa, że obecnie jest znacznie większa akceptacja dla odzieży używanej niż jeszcze 5 lat temu, natomiast 72% nosi zakupione “perełki” godnie szczycąc się ich pochodzeniem. Wśród respondentów tej ankiety tylko 63% wybrało zakupy w lumpeksach z oszczędności lub chęci nabycia przedmiotów markowych i unikatowych.

Na tej podstawie można wnioskować, że wraz z upływem czasu rośnie rola społeczna i popularność butików typu second hand, czyniąc z nich swoisty element nowoczesnego lifestyle’u, stopniowo wypierając osobiste motywy związane z oszczędnościami lub poszukiwaniem unikatów. Ten rozwój i poszerzenie roli odzieży z drugiej ręki pomaga w przełamaniu wieloletnich uprzedzeń do tego typu butików.

Z czego wynika sceptycyzm wobec produktów z drugiej ręki?

Z badań ankietowych Less wynika, że zakupy w second handzie spotykają się w większości ze zgoła pozytywnym odbiorem w społeczeństwie, kojarząc się ludziom z możliwością nabycia prawdziwych “perełek”, oszczędnością pieniędzy oraz dbałością o ekologię. Zdarza się jednak, że niektórzy mają osobiste opory przed taką formą nabywania odzieży. W celu podjęcia się działań w celu rozwiązania problemu, niezbędne jest przede wszystkim szczegółowe zbadanie jego źródła.

Według ankiety przeprowadzonej przez Less, do najpopularniejszych przyczyn zniechęcających potencjalnych klientów lokali typu second hand można zaliczyć nieumiejętność szukania konkretnych produktów (64% konsumentów) w nie zawsze dobrze ustrukturyzowanych sklepach bez podziału według asortymentu i rozmiaru. Klienci zwracają uwagę na ciasne alejki, czy ulokowanie produktów w chaosie oraz brak udogodnień dla niepełnosprawnych. Wpływa to na fakt, że aż 30% potencjalnych klientów wycofuje się z tej idei, ze względu np. na brak czasu.

Dla klientów jest niezwykle istotne, żeby kupowane ubrania były nie tylko czyste, ale także jakościowe. Rezygnując z zakupów w popularnych sieciówkach, liczą na możliwość zakupienia produktów wykonanych z naturalnych materiałów, dlatego też często decydują się na wyszukiwanie odzieży markowej, stanowiącej swego rodzaju gwarancję jakości produktu.

Zobacz także: Co motywuje do pracy pokolenia X, Y i Z?

Jak zwiększyć zainteresowanie zakupami w second handach?

Chociaż sklepy typu second hand cieszą się coraz większym zainteresowaniem, właściciele powinni też wziąć pod uwagę zestaw usprawnień, zachęcających potencjalnych klientów do wyboru właśnie tej placówki. W dzisiejszym, scyfryzowanym społeczeństwie z całą pewnością ogromny atut stanowiłoby wprowadzenie możliwości płatności bezgotówkowej, do której przyzwyczajone jest duże grono użytkowników, a które niestety w tego typu punktach nie jest popularne.

Za szczególny dla tego sektora mankament uważa się również godziny otwarcia i terminy dostaw, dopasowane do wąskiego grona odbiorców, uniemożliwiając tym samym pozostałym konsumentom korzystanie z pełnej gamy produktów. Patrząc z tej perspektywy, warto byłoby wziąć pod uwagę przedłużenie godzin funkcjonowania sklepów typu second hand oraz uwzględnienie wykonywania dodatkowych dostaw również w dni wolne od pracy. 

Jednak pewne udogodnienia w robieniu zakupów w lumpeksach już się pojawiają i cieszą coraz większym zainteresowaniem. Powstała m.in. platforma SecondHandy.com.pl, która służy do wyszukiwania sklepów z rzeczami z drugiej ręki i wydarzeń tematycznych, abyśmy mogli dowiedzieć się, gdzie i kiedy warto wybrać się na lumpeksowe zakupy.

Jakie są prognozy dla second handów na najbliższe lata?

Popularność mody vintage stale rośnie, także w Polsce. Obecnie z usług sklepów z odzieżą używaną korzysta już ponad dwie trzecie Polaków, czyli około 25 milionów ludzi. Statystyki wykazują, że wśród konsumentów dominują przede wszystkim kobiety (89%), jednak udział mężczyzn (44%) również nastraja optymistycznie na najbliższe lata.

Second handy przyciągają członków wszystkich grup wiekowych, z czego aż 83% użytkowników decyduje się na dokonanie pierwszego zakupu jeszcze przed 25 rokiem życia, jednak zazwyczaj wiąże się to z zachowaniem wieloletniej tendencji do cyklicznych zakupów. Można powiedzieć, że jest to swego rodzaju uzależniający zwyczaj.

Tegoroczna ankieta wykazała, że blisko połowa wszystkich konsumentów sklepów typu second hand dokonuje zakupów przynajmniej raz lub kilka razy w miesiącu, jednocześnie wydając na ten cel do 60 zł. Zbliżona grupa deklaruje, że ubrania z lumpeksów stanowią już ponad 80% ich szafy, a aż 90% wszystkich nabywców używanej odzieży namówiło do tego również osoby ze swojego otoczenia. 

Zakłada się, że w najbliższych latach globalny rynek odzieży używanej będzie rósł 3 razy szybciej niż globalny rynek odzieży ogółem, osiągając w Stanach Zjednoczonych tempo rozwoju 8-krotnie wyższe niż dla ogólnego rynku odzieży. Second hand staje się globalnym fenomenem, przewiduje się, że do 2026 r. Powinien on osiągnąć wzrost aż o 127%. Wszyscy możemy się do tego przyczynić, wystarczy dać używanym ubraniom drugą szansę na nowe życie.

Zobaczcie także: Ubrania do pracy. Ciekawe stylizacje stworzycie w second hand’ach

Kampania RocketJobs.pl – Ciuchom z przeszłości daj drugą szansę w pracy przyszłości!

Portal pracy przyszłości, RocketJobs.pl zwraca szczególną uwagę na tematy ważne społecznie. Tym razem zoom skierowano na problemy ekologiczne.

W RocketJobs.pl tematy ważne społecznie towarzyszą nam od dawna. W tej kampanii w nieoczywisty sposób chcieliśmy nawiązać do ważnego problemu ekologicznego, nagłaśniając jednocześnie ciekawy trend społeczny fascynację modą vintage i klimatem lat 80’. Badania pokazują, że już ponad 60% osób z wykształceniem wyższym kupuje ubrania z drugiej ręki. Naszym celem jest przekonać do tego pozostałe kilkadziesiąt procent i pokazać, że stawianie na jakościowe i długowieczne rzeczy vintage to powód do dumy – mówi Artur Leśniak, Marketing Manager RocketJobs.pl.

________________________________________________________________________________________________

Źródło zdjęcia: Unsplash@Burgess Milner

Redaktorka

Z wykształcenia filolog języka francuskiego, jednak od najmłodszych lat emocjonalnie związana z dziennikarstwem i działalnością literacką. Interesuje się szerokim wachlarzem tematycznym, zaczynając od kwestii językowych, kulturowych i społecznych, poprzez finanse i ekonomię, aż po naukę i prawo. Można powiedzieć, że w życiu podąża za iście renesansową definicją bycia "humanistą".

Reklama pracy dla kierowcy

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze