Motywacja pracowników, czyli co zrobić, aby ludziom chciało się chcieć?
Pasja i inicjatywa to cechy, które coraz rzadziej towarzyszą nam w pracy. Jak więc skutecznie budować zaangażowanie? Jakie korzyści dla firmy przyniesie wdrożenie działań mających na celu zwiększenie motywacji pracowników?
Spis treści
Autorką tekstu jest Anna Nowotna-Nadziejko, absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, z turystyką biznesową związana jest od 18 lat. Od ponad 14 lat zarządza firmą Sky Dreams, którą stworzyła z myślą o realizacji marzeń tych, którzy chcą poznawać magiczne zakątki świata w ciekawy, a zarazem ambitny sposób. Zorganizowała ponad 350 eventów i wyjazdów do 80 krajów dla ponad 25 000 osób. Odkrywanie to jej życiowa pasja. Każda jej podróż zaczyna się w momencie, gdy ją planuje i trwa dopóki ją wspomina. Podróżuje więc bez przerwy!
Uważa, że marzenia są to po, by je spełniać, a nie tylko o nich opowiadać. Lubi dzielić się swoim doświadczeniem zawodowym, a praca z ludźmi to dla niej wyzwanie, którego chętnie się podejmuje, m.in. jako Mentor Programu Early Warning Europe oraz Fundacji Liderek Biznesu. Każdą wolną chwilę spędza w ciekawym miejscu w towarzystwie ludzi, którzy optymistycznie patrzą na świat i życie. Jest zapalonym nurkiem i pasjonatem tańców latynoamerykańskich.
Pracownik w pełni zaangażowany w swe zadania ma bezpośredni wpływ na rozwój działalności. Przecież to właśnie ludzie są największą wartością w każdej organizacji. Ich chęć do działania niewątpliwie jest kluczem do sukcesu całej firmy. Niestety codzienna rutyna bardzo często sprawia, że świadomość misji gaśnie, a wszelkie aspiracje wydają się do niczego nie prowadzić. To problem, którego nie można lekceważyć. Jak motywować pracowników, aby obudzić w nich zapał i poczucie odpowiedzialności?
Tylko 15% deklaruje pełen zapał do pracy
Wyniki badań przeprowadzonych w 2019 roku są jednoznaczne — ponad 50% osób zatrudnionych przyznaje, że nie wykazuje zaangażowania w swoją pracę. 15% to natomiast pracownicy, którzy czują pełną odpowiedzialność za wykonywanie zadań. Co więc różni te dwie grupy? Przede wszystkim, stopień motywacji pracowników, silna więź z firmą i współpracownikami oraz poczucie rozwoju, spełnienia i satysfakcji zawodowej oraz osobistej.
Zobaczcie także: Wypalenie zawodowe – co to jest i jak sprawdzić, czy Ciebie to dotyczy?
Jak pobudzić motywację pracowników?
Szczęście, satysfakcja, rozwój — o tym się teraz mówi. Ludzie coraz częściej kierują się tymi właśnie wartościami przy wyborze swojej ścieżki zawodowej. Jeśli więc firma daje pracownikom możliwość ich realizacji, oferuje tym samym doskonałe warunki zatrudnienia.
Organizacja wyjazdów motywacyjnych uważana jest za jedną z najlepszych form pobudzających zaangażowanie. Cykliczne szkolenia, eventy czy konferencje to doskonała okazja do podniesienia kompetencji pracowników oraz zacieśnienia relacji pomiędzy nimi. W rezultacie bezpośrednio wpłynie to również na zwiększenie efektywności wykonywanych działań.
CSR, czyli inspiracja, która buduje poczucie misji
CSR to nic innego, jak dobroczynne działanie biznesu. Cel jest właściwie dowolny. Może dotyczyć między innymi ekologii, zwierząt, czy osób potrzebujących. Z badań IBnDiPP jasno wynika, że wdrożenie takich czynności przynosi firmie wiele korzyści. Dotyczy to zarówno sfery ekonomicznej, wizerunkowej, jak i osobistej satysfakcji każdego zaangażowanego w akcję pracownika. To właśnie ten ostatni czynnik jest kluczowy. Nic nie jednoczy tak jak wspólna dobroczynność. Dla osoby zatrudnionej bez wątpienia będzie to skuteczna inspiracja motywująca do działania, która pokaże, że praca naprawdę ma sens.
Pomagać można na wiele sposobów. Warto działać lokalnie.
Społeczne działania motywujące pracowników w praktyce
Dobroczynność zawsze się opłaca. Jednak, czy rzeczywiście działania CSR są tak korzystne, jak mówią o tym badania? Najlepiej pokaże to przykład z naszego podwórka.
Firma z sektora doradztwa strategicznego i operacyjnego w biznesie, będąca siedzibą globalnego koncernu, postanowiła przeprowadzić taką właśnie akcję. Miała ona na celu nie tylko nieść pomoc, ale i pobudzić pracowników do większej kreatywności oraz chęci działania. Część zatrudnionych w niej osób zupełnie nie identyfikowała się z misją rozwoju firmy, jak i siebie jako pracownika.
Wystarczyło 5 dni, żeby to zmienić — tyle właśnie trwała cała akcja. Firma zaangażowała w nią aż 1000 pracowników, z czego większością były kobiety. W tym czasie każda z grup zajęła się zupełnie innym działaniem. Działalność charytatywna objęła między innymi zoo, przedszkole dla dzieci autystycznych, ośrodek dla osób niesłyszących, czy DPS opiekujący się osobami starszymi.
I teraz najważniejsze — jaki był tego efekt? Pierwszą rzeczą była zupełna zmiana atmosfery w biurze. Ludzie zaczęli chętniej współpracować i dzielić się pomysłami, tworząc przy tym wyjątkowe projekty. Zaobserwowano znaczny wzrost motywacji także wśród nowych pracowników. W wymiarze długoterminowym zaowocowało to wzmocnieniem pozycji zawodowej niemal każdego pracownika biorącego udział w akcji dobroczynnej.
Przyjazna atmosfera i poczucie wspólnoty
Przyjazna atmosfera oraz dobre relacje ze współpracownikami są jednymi z najważniejszych czynników mających wpływ na motywację pracowników. W firmach dbających o ten aspekt po prostu pracuje się lepiej. Warto więc organizować eventy i wyjazdy mające na celu integrację zespołu.
Doskonałym pomysłem jest także tworzenie projektów. Ważne jest jedno — wspólny cel. Gry miejskie, czy zabawy zespołowe polegające na rozwikłaniu zagadek, skutecznie jednoczą grupę oraz budują poczucie więzi i wsparcia. W rezultacie takie wartości zapewnią stabilny fundament relacji biznesowych oraz chęć do kontynuowania wspólnych projektów na płaszczyźnie zawodowej.
Gratyfikacja indywidualna jako motywacja pracowników
Nagradzanie wysiłku pracownika może odbywać się również na drodze indywidualnej. Wiele organizacji stosuje równolegle taką formę uznania. Pracownik otrzymuje wówczas sygnał, że jego kompetencje, zaangażowanie i wytrwałość mają swoją unikatową wartość. I choć dla wielu może to wydawać się oczywiste, to jednak dopiero na drodze gratyfikowania takiej postawy, odczuwamy to najmocniej. Co do zasady, miarą wartości pracownika nie przestaje być cel zespołowy. Tu liczy się dodatkowo osobisty wkład w realizację projektu.
Jak motywować na drodze indywidualnego uznania? W tej mierze świetnie sprawdzają się m.in. weekendowe wyjazdy powiązane z różnymi atrakcjami: aktywny weekend w Bieszczadach, wyjazd do krainy wina i miodu, taneczny weekend latino czy weekend z jogą i medytacją.
Taki wypad może być również świetnym pomysłem dla całego zespołu lub sposobem na integrację kilku zwaśnionych lub słabo zintegrowanych teamów.
Tematyczny weekend to okazja, by motywować adekwatnie do potrzeb. Marketing z pewnością skorzysta z warsztatów rozbudzających kreatywność. Sprzedaż zapewne marzy o weekendzie pełnym wyciszenia i spokoju. A księgowość czy IT nie odmówi czegoś, co wiąże się z dużą dawką ruchu na świeżym powietrzu. W tego rodzaju motywacji należy zauważyć potrzeby jednostki z obszaru pozazawodowego. Ważne jest więc, by zastanowić się, co tak naprawdę sprawi komuś radość.
W końcu, w każdym człowieku istnieje wewnętrzna energia do działania, którą tylko należy rozbudzić w określony sposób. Dotyczy to pracowników na wszystkich szczeblach kariery i z każdej branży.
Co ma z tego pracodawca?
Pracownik zaangażowany to przede wszystkim osoba, dzięki której możliwe jest osiągnięcie konkretnych rezultatów biznesowych. Cały zespół takich jednostek warunkuje skuteczne prosperowanie działalności. Najważniejsze korzyści to:
- przewaga konkurencyjna w branży,
- podniesienie kompetencji kadry,
- pozytywny wizerunek firmy,
- zainteresowanie inwestorów,
- wzrost korzyści finansowych,
- lojalność pracowników oraz konsumentów.
Zarówno dbałość o podnoszenie kwalifikacji, wspólna pomoc potrzebującym, jak i po prostu wspólne spędzenie czasu poza biurem pozwolą wzmocnić pozycję firmy.
Źródło zdjęcia ilustrującego wpis: canva.com
Komentarze